Kvalitet på rimeligere kjøreutstyr?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Beetle
MC: 2007 BMW R1200GS

Kvalitet på rimeligere kjøreutstyr?

Post by Beetle »

Hei. Jeg vurderer å bytte ut mitt 15 år gamle :shock: kjøreutstyr frem til neste sesong og lurer litt på dette med kvalitet kontra pris.
Jeg har tidligere alltid vært av den oppfattning at pris og kvalitet ofte følger hverandre , men har jo forstått at enkelte materialer er dyrere enn andre uten å være veldig mye bedre.
Tidligere har alltid Halvarsson vært forbundet med høy sikkerhet og god kvalitet men ser nå at de faktisk selger meget rimelig kjøreutstyr.
Jeg har sett litt på en jakke som heter Medusa fra Halvarsson eller Grafitti fra Lindstrands og begge disse jakkene ligger veil på 2995,- og 2495,- for tilhørende bukser. Dette er snakk om tekstildresser og de skal ha fancy stoff som heter HI-ART som i allefall skal tåle 110km/t liggende på asfalten uten å revne.
Stoffet som brukes i stedet for GORE-TEX heter DRY-WAY og har et pustende lag som heter OUTLAST.
Når man ser på prisen i forhold til mye annet som f.eks Rukka og BMW så slipper man her unna med halvparten av pengene og da begynner man selvfølgelig å lure på om det er godt nok og om brosjyrene bare farer med tull.
Disse dressene til BMW ser jo utrolig lekre ut men for den doble prisen kan man jo få både nye støvler og hansker.
Har noen av dere erfaring med disse dressene jeg nevner eller lignenede fra Halvarsson/Lindstrands ?
Tror dere disse plaggene er sikre nok ?
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Relax

Re: Kvalitet på rimeligere kjøreutstyr?

Post by Relax »

Jeg har tekstil dress fra Halvarsson med uttagbar Dryway membran.
Uten membran er dressen meget luftig og fin i sommervarmen!!!! Med membran funke den i regnvær også.
I utgangspunktet kan jeg ikke fordra membraner. Det er nok forskjell på folk, men jeg føler klær med membran blir nesten som regnklær,,klamt, tett og varmt. Membranhanskene jeg har blir fuktige uansett vær og vanskelige å tørke :?

Sikkerhet.
Det er nok ikke mye som slår skinn ;)
Men, tekstildressen min er hvert fall godkjent og greier mange meter på asfalten. Jeg skal jo ikke skli så mange hundre meterene uansett ;-)
Føler meg nok sikrere i skinndressen min, men i sommervarme kjører jeg i tektil og heller litt penere/ saktere.

Jeg har støvler med Outlast + DrayWay + ( Lindstrand). Funker ganke bra det også. Blir ikke så klamt som vanlig membranting, Outlast funksjon ser ut til å hjelpe. Men i sommervarme og rimlig sikkerhet for ikke å møte regn, blir det vanlige skinnstøvler uten membran;)

Jeg ser Halvarsson / Jofama ? kommer med skinndress som ikke absorberer varme slik vanlig skinndresser gjør.
Skulle jeg ut å kjøpe i dag ville jeg tatt en titt på dette. Skinn = sikkerhet og er de også mer behagelig i sol & varme , så begynner det å bli maksimalt.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Så at joffama sin skinndress kom best ut i bike testen nå i sommer. Og denne var også en av de rimeligste!
Jeg selv kommer aldri til å kjøre i annet enn skinn! Ja jeg vet dette med tekstil og skinn er en evig debatt, men jeg har tatt mitt valg. Og har sett nok av grunner til å kjøre med skinn kontra tekstil :)

Denne vant bike testen....å bare til 6200,- det må sies å være billig! Fet er den også

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... =74&cid=20
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Beetle

Post by Beetle »

Takker for innspill så langt og jeg vet ikke om det kom frem av innlegget at jeg har bestemt meg for tekstil.
Jeg har hatt mange skinndresser og ser klart at en skinndress kan klare høyere hastighet når man sklir på asfalten enn tekstil , men når det gjelder andre skader som brudd og slagskader så skal gode CE beskyttere ta likeverdig av for slike skader.
Nå er jeg en mann som mener at jeg er ferdig med de helt store hastighetene og kjører en all-roader , derfor mener jeg at en tekstildress som er godkjent å skli på asfalten i minst 110km/t uten at man får brannskader så bude det holde for meg.
Tror mest på sikkerhetsfortjensete når det gjelder ryggbeskytter , hjelm og kanskje en nakkebeskytter.
Mener det er der man har mest å hente når det gjelder å minimalisere skader , ikke om man kan skli på asfalten i 110 km/t eller 150km/t før brannskader.
Men nå var det jo selvfølgelig ikke den debatten vi skulle vekke til live , men om f.eks Halvarsson tekstildress til ca 6 lapper kan måle seg med f.eks en BMW dress til 11 lapper når det gjelder kvalitet og sikkerhet.
BMW R1200GS 2007
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Når det kommer til kvalitet i forhold til pris (på tekstil klær) så har jeg ikke ett snev av peiling en gang! Dette har jeg igrunn aldri giddet å sette meg inn i.

Men er jo flere her som kjører staslig når det kommer til kjøreutstyr. Som vil hjelpe deg når de leser denne posten :)
Last edited by tshansen on 28 Sep 2008 13:28, edited 1 time in total.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
FZ1
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE

Post by FZ1 »

Ser mange mc-journalister (som vel i praksis er de eneste som får testet dette tilstrekkelig) mener at alternativene ikke kommer opp mot gore tex hverken når det gjelder komfort (hvor godt de puster) eller holdbarhet (at membranen holder tett over tid). Så der får du vel det du betaler for (finnes også billige/dyre utgaver av gore tex så vidt jeg vet).

Sikkerhetsmessig skal jeg ikke si for mye. Men et av hovedproblemene med tekstil er vel at beskyttelsen flytter på seg ved en velt fordi klærne sitter for løst. Så passform er viktig. Noen har mulighet for å koble sammen bukse og jakke og det må være en fordel. I tillegg slipper en kald luft oppover ryggen.

Kan være enig i at bare man har en ok dress er dette tross alt minst viktig :shock: . Skikkelige hansker er et must både mhp feeling og at man garantert tar seg for ved en velt. Selv de dyreste hanskene koster rundt 2000NOK så her har man råd til å legge til litt å få skikkelig utstyr. Og skikkelige støvler da beina er veldig utsatt, også her er noen hundrelapper ekstra vel investert. Skikkelig hjelm og ryggskinne er en selvfølge.
Pollti

Post by Pollti »

Kjøpte en goretex dress fra Bullfigther tidlig i sommer. At jakke i min størrelse bare kunne fåes i kamuflasje farge og at den har verdens mest glorete Bullfigther merke tvers over ryggen kan jeg leve med. Pris mot kvalitet er mye dårligere enn min gamle Well Done dress. Ankepunktene er dårlig med lommer og det som er er for smått. En positiv ting er en hendig lomme til vognkort. Kraven er ubehagelig og gnager under haka og øverste del av halsen. Borrelås reima i halsen er for kort og vanskelig å feste.Videre lekker den vann nesten som en sil. Blir våt på ryggen mellom skulderbladene og øverst på skuldrene og nedover armene. Buksa er ganske bra utstyrt med lommer med glidelås og er behagelig å ha på men den lekker vann så det holder i skrittet. Rustne og kalde familiejuveler er ikke behagelig.
Mulig at denne dressen ikke er representativ for hva Bullfigther leverer men jeg er nesten fristet til å kalle dressen for Bullshit. Jeg er ikke fornøyd overhodet med denne dressen i regnvær og anbefaler den ikke. Til å koste nesten 6000 i fullpris så syntes jeg dette er for dårlig. Well Done jakke derimot kan jeg anbefale, den er bedre,betraktelig billigere og den var vanntett også. Well Done er også betraktelig lettere men er ikke fullt så varm som Bullfigther jakka.
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

For å komme med et alternativ til Bullfighter (som jeg har hansker og ryggskinne fra som jeg er fornøyd med), så anbefaler jeg Bering tekstilutstyr. Jeg kjøpte jakka mi i Sverige, og buksa fra Team MC Bergen, og det kom på mindre enn Pollti måtte ut med for bullshitet sitt. Har også testet i halvannen time i godt regn, og jeg ble ikke våt i det hele tatt. Jakka er også veldig god og varm, og ganske justerbar. Bør ha tørkle i halsen nå mot høsten, men ellers aldri opplevd å fryse i den. De kan også kobles sammen.

Ser at du bor i Bergen, det kan jo være noe å sjekke ut? På nettsiden deres står det at de har sesongavslutningssalg, så du burde jo kunne gjøre en god handel der :)
Relax

Post by Relax »

%
Pollti wrote:Kjøpte en goretex dress fra Bullfigther tidlig i sommer. At jakke i min størrelse bare kunne fåes i kamuflasje farge og at den har verdens mest glorete Bullfigther merke tvers over ryggen kan jeg leve med. Pris mot kvalitet er mye dårligere enn min gamle Well Done dress. Ankepunktene er dårlig med lommer og det som er er for smått. En positiv ting er en hendig lomme til vognkort. Kraven er ubehagelig og gnager under haka og øverste del av halsen. Borrelås reima i halsen er for kort og vanskelig å feste.Videre lekker den vann nesten som en sil. Blir våt på ryggen mellom skulderbladene og øverst på skuldrene og nedover armene. Buksa er ganske bra utstyrt med lommer med glidelås og er behagelig å ha på men den lekker vann så det holder i skrittet. Rustne og kalde familiejuveler er ikke behagelig.
Mulig at denne dressen ikke er representativ for hva Bullfigther leverer men jeg er nesten fristet til å kalle dressen for Bullshit. Jeg er ikke fornøyd overhodet med denne dressen i regnvær og anbefaler den ikke. Til å koste nesten 6000 i fullpris så syntes jeg dette er for dårlig. Well Done jakke derimot kan jeg anbefale, den er bedre,betraktelig billigere og den var vanntett også. Well Done er også betraktelig lettere men er ikke fullt så varm som Bullfigther jakka.

Gå tilbake og bytt dressen din. Jeg klagde på en dress kona hadde etter mange uker og de byttet den umiddelbart;)
Om ikke kvaliteten er 100%, så var hvert fall servicen det ;)
roger72
MC: Suzuki VX 800.
Tidligere: -96 Kawasaki VN800 Vulcan, 87 Yamaha XJ900, 82 Suzuki GSX1100, 74 Honda CB350Four

Post by roger72 »

Noen med erfaring ifra dressene som Mc-deler har? Cobra. Laget i cordura.
Kjøpte selv en slik dress derifra i fjor høst, men har nesten ikke fått brukt den, så hvordan den er iregnvær vet jeg ikke, men synest den passer godt.
Har ikke peiling på hvordan disse dressene er i test. Noen som vet?
Den var i hvertfall rimelig.
tutigard

Post by tutigard »

Jeg har en dress jeg bruker en del til snøscooter kjøring, fra halvarsson. Den er helt ok, ihvertfall til den prisen. Jeg bruker ikke denne noe særlig når jeg kjører motorsykkel, men den er sikkert grei nokk til det også! Men jeg ambefaler deg å prøve disse dressene før du kjøper! Jeg forsto ingen ting av størelsene til slutt, så prøv de! Men jeg må si at dette må være mye dress for pengene. outlast stoffet virker helt greit.

Jeg har også en dress fra MC-deler, denne er jeg heller skeptisk til. Dårlig passform, så synst jeg alt virker litt løst.. Ville nokk heller lagt i litt ekstra penger for en bedre dress.
Det kommer jo masse tilbud på motorsykkelklær nå i mnd fremmover, så nå gjelder det å følge med! Med mindre du på død og liv vil ha nyeste modell med årets farge da! :roll:
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Jeg kjøpte meg Halvarssons Korax i sommer og har vel kjørt ca 230 mil med den nå. Ut fra prisen så er den vel grei men kan ikke si den har levd helt opp til forventningene.

Det som er av sikkerhet sitter der det skal og er komfortabelt. Men det er en del ting jeg ikke er helt fornøyd med:

Glidelåsen rundt livet, for å kople bukse til jakke, har ca 20 cm forand uten glidelås. Det resulterer i at jakken kan trekke litt opp og slippe inn kald luft eller regn avhengig av hva som tilbys fra oven den dagen.
Til å være tekstil ville jeg hatt lengere jakke og større lommer. Denne sitter litt mer som en skinnjakke...
Glidelåsen sin "hempe" (den du drar opp og ned med) gikk i stykker etter 3 dagers bruk. Er nå bendt på plass og tar hensyn til dette hver gang jeg tar den av å på.
Min gamle dress fra 91 er varmere enn min nye. Nå hadde også den gamle tykkere for men men...

Positivt... Tja, det må vel være at jeg har begynt å spare til Rükka :-k
Beetle

Post by Beetle »

Borg wrote:Jeg kjøpte meg Halvarssons Korax i sommer og har vel kjørt ca 230 mil med den nå. Ut fra prisen så er den vel grei men kan ikke si den har levd helt opp til forventningene.

Det som er av sikkerhet sitter der det skal og er komfortabelt. Men det er en del ting jeg ikke er helt fornøyd med:

Glidelåsen rundt livet, for å kople bukse til jakke, har ca 20 cm forand uten glidelås. Det resulterer i at jakken kan trekke litt opp og slippe inn kald luft eller regn avhengig av hva som tilbys fra oven den dagen.
Til å være tekstil ville jeg hatt lengere jakke og større lommer. Denne sitter litt mer som en skinnjakke...
Glidelåsen sin "hempe" (den du drar opp og ned med) gikk i stykker etter 3 dagers bruk. Er nå bendt på plass og tar hensyn til dette hver gang jeg tar den av å på.
Min gamle dress fra 91 er varmere enn min nye. Nå hadde også den gamle tykkere for men men...

Positivt... Tja, det må vel være at jeg har begynt å spare til Rükka :-k
Takk for din erfaring.
Jeg har selv akkurat kjøpt en Korax jeg også , men fikk den så billig at om kvalitetsdetaljer ikke holder helt til topps så gjør det ikke så mye så lenge sikkerheten er der.
Betalte kun 999,- nå på høst salg , kjekt å spare 2000,- :D
Men jeg ser at jakka er litt kortere enn den gamle Rukka jakken min , men det stod jo i brosjyren at det var en kort modell.
Satser på at renten går ned og at jeg kan kjøpe en BMW-dress eller Rukka om ett års tid :lol:
BMW R1200GS 2007
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Ja til den prisen må det jo sies å være et godt kjøp. Til den prisen konkurerer de jo med alle "ikke merkene" samt Bullfighter og ingen av de rekker opp til knærne til Halvarsson så langt jeg vet.

Om jeg hadde visst om svakhetene før jeg kjøpte dressen hadde jeg nok vært mer fornøyd jeg også. Det er jo halv pris av Rükka som var alternativet. Regntett er det og sikkerheten skal jo være av de bedre.
Fzsline
MC: BMW K1200GT
MV Agusta Brutale 989 R

Post by Fzsline »

Tilhører en av dem som har vært usikker på kvaliteten til Halvarsson og Lindstand.
Men jeg valgte å kjøpe Lindstand bukse og jakke ut ifra en del praktiske funksjoner for kjøring i varmere strøk.

Buksen Lizard: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... d=64&cid=8
Jakke Lenox: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... d=60&cid=4

Trodde selvfølgelig at jeg skulle slippe å få testet klærne "the hard way", men der tok jeg feil.
Har nettopp ufrivillig kjørt en kvalitetstest ved å skli 20 meter på grov asfalt i 70 km/t.
Må si jeg ble imponert over kvaliteten!!!
Buksa ble litt tynnslitt i baken og hull utenpå beskytteren på kneet.
Ble litt varmeutvikling på skinka men ingen svi merker.
Jakka fikk hull i ytterstoffet på albuen.
Men ellers var alt helt.....og ikke minst jeg var like hel.
Så kvaliteten er ikke så ille på de merkene =D>
Post Reply