Ny pc

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Ny pc

Post by O_o »

Intel kommer med helt nytt "system" til vinteren (kanskje innen en måned?). Da vil ikke hovedkort eller "gammel" ddr2-ram fungere med de nye prosessorene. Sist gang dette skjedde var bare 2-3 år siden. Har hørt det nye skal vare lengre, men om det blir tilfellet får vi bare vente og se på. Men Core i7 vil sikkert leve paralellt med Core 2 en stund enda, men det kommer nok ikke flere nye Core 2-prosessorer.
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Ny pc

Post by Galilee »

O_o wrote:Intel kommer med helt nytt "system" til vinteren (kanskje innen en måned?). Da vil ikke hovedkort eller "gammel" ddr2-ram fungere med de nye prosessorene. Sist gang dette skjedde var bare 2-3 år siden. Har hørt det nye skal vare lengre, men om det blir tilfellet får vi bare vente og se på. Men Core i7 vil sikkert leve paralellt med Core 2 en stund enda, men det kommer nok ikke flere nye Core 2-prosessorer.

Billigsalg på 'gammel' teknologi når dette lanseres med andre ord.

Må bare passe på å kjøpe minne nok med en gang.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: Ny pc

Post by neptyr »

De bytter socket på Core i7, siden denne har innebygget minnekontroller og de trenger flere pinner for å støtte dette.
Det låser da folk til DDR3, samma som AMD låste seg lenge på DDR2 når de lanserte minnekontroller i CPU.

Og ja, akkurat nå ville jeg venta til over jul med å handle noe, om Intel ikke utsetter og får lansert Core i7, så har du en 40-50% ytelseøkning bare her i forhold til core2'n, det ryktes også om at det kommer noe fett fra nvidia-leiren og snart, om du er en hardbarka gamer :)
Gixxerman

Re: Ny pc

Post by Gixxerman »

Scotty wrote:
neptyr wrote:Ett annet litt upopulært tips, kjøp high-end om du er av den typen som liker å ha samma maskinen i flere år..

Er til på andre året på min maskin nå, og den holder fortsatt tritt med ferdigmaskiner på elkjøp til 13-14k osv..
Det er bedre å kjøpe f.eks et fremtidsrettet hovedkort som så ny cpu teknologi vil fungere på. Akkurat nå så ligger utviklingen ganske stille, så å bruke en haug med penger på pc nå vil være mindre smart. Innen et par år vil det komme nye teknologier, ettersom nå har vi sittet fast på 3GHz aktige frekvenser ganske lenge. Blir som litt før Core 2 Duo kom.. Vil tro at personer som svei av mye penger rett før den teknologien angrer litt..
Nytter ikke å sitte på gjerdet å vente. Ny teknologi kommer hele tiden, og hardware er uansett billig. Kjøper ny igjen om 3 år, så det spiller ingen rolle. Skal man sitte å vente så angrer man sikkert på det også når det kommer nye spill osv også.

Har man pengene, løp og kjøp. Greit å vente et par måneder kanskje, angående skjermkort, om det beste per dags dato har vært ute en stund men men. Jeg fikk hvertfall det nyeste av det nye da jeg kjøpte i sommer, altså GTX 280.
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Ny pc

Post by Scotty »

Gixxerman wrote:
Scotty wrote:
neptyr wrote:Ett annet litt upopulært tips, kjøp high-end om du er av den typen som liker å ha samma maskinen i flere år..

Er til på andre året på min maskin nå, og den holder fortsatt tritt med ferdigmaskiner på elkjøp til 13-14k osv..
Det er bedre å kjøpe f.eks et fremtidsrettet hovedkort som så ny cpu teknologi vil fungere på. Akkurat nå så ligger utviklingen ganske stille, så å bruke en haug med penger på pc nå vil være mindre smart. Innen et par år vil det komme nye teknologier, ettersom nå har vi sittet fast på 3GHz aktige frekvenser ganske lenge. Blir som litt før Core 2 Duo kom.. Vil tro at personer som svei av mye penger rett før den teknologien angrer litt..
Nytter ikke å sitte på gjerdet å vente. Ny teknologi kommer hele tiden, og hardware er uansett billig. Kjøper ny igjen om 3 år, så det spiller ingen rolle. Skal man sitte å vente så angrer man sikkert på det også når det kommer nye spill osv også.

Har man pengene, løp og kjøp. Greit å vente et par måneder kanskje, angående skjermkort, om det beste per dags dato har vært ute en stund men men. Jeg fikk hvertfall det nyeste av det nye da jeg kjøpte i sommer, altså GTX 280.
I dataverdenen er det en konstant strøm med utvikling ja, men litt mer detaljert så er det at det kommer et nytt level, så kommer det småe steg på det levelet, deretter kommer det et nytt level igjen. Og nå har vi tatt mange småe steg, så det vil si at det sannsynligvis ikke er lenge til det neste levelet kommer. Så om man vil svi av summer som 20 000kr så burde man kanskje tenke litt om, venter man litt så har man en pc som kanskje varer et par år lenger. Selvsagt er det som regel bare hovedkort, ram, cpu og slike ting som må byttes når teknologien fornyes. Men om man har tenkt å kjøpe et fryktelig high-end deluxe edition hovedkort osv til snarere 3000kr så kan man heller kjøpe et billigere et som gjør nesten samme nytte, for så å oppgradere senere igjen når det nye levelet kommer.
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: Ny pc

Post by neptyr »

Akkurat det jeg og skulle til å skrive..
Vi er i ett veiskille nå, samme som jeg satt på gjerdet å ventet på for 2år siden.

Det lønnet seg _stort_, skjermkortet jeg handler for nesten 2 år siden holdt seg på ytelsestoppen veldig lenge.
GeForce 8
Released on November 8, 2006, the 8th generation GeForce (G80 originally) was the first ever GPU to fully support DirectX 10.
GeForce 9
The successor to the GeForce 8 series graphics products. The first product was released on February 21, 2008 (Northern Hemisphere).
(og GF9 var bare en veldig liten oppgradering, overhodet ikke nok til at man skulle oppgradere fra 8 serien.)

Det var en pris og betale, jeg satt på laptop i 2-3måneder før det ble lansert, og det kosta meg 6000,-
Men himmel og det har svart seg, jeg hadde sikkert brukt over 6lapper på oppgraderinger om jeg hadde handla noe sløvere første gang.

Akkurat nå er ett slikt skille på gang med chipset , CPU og minne.
Det at Intel går over på minnekontroller intregrert i CPU er såpass stort sprang, at jeg hadde uten tvil ventet på det.

Det er meldt om opptill 40-50% ytelseforskjell på Core2 og Core i7 på testmodeller med dårlige hovedkort osv.

Ja, man kan agrumentere om at man kan jo ikke sitte på gjerdet hele tiden osvosv..
Men om du tenker på å handle en Golf 5 nå i september, når du vet at det er en Golf 6 versjon på vei rett på nyrået... da venter man.
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Ny pc

Post by Galilee »

neptyr wrote:Akkurat det jeg og skulle til å skrive..

Ja, man kan agrumentere om at man kan jo ikke sitte på gjerdet hele tiden osvosv..
Men om du tenker på å handle en Golf 5 nå i september, når du vet at det er en Golf 6 versjon på vei rett på nyrået... da venter man.

....eller kjøper en Golf 5 med full pakke med ekstrautstyr til redusert pris.

For PC kommer det selvfølgelig helt an på bruken. Ivrige gamere er nok ikke enige med meg her.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Ny pc

Post by O_o »

neptyr wrote:Det er meldt om opptill 40-50% ytelseforskjell på Core2 og Core i7 på testmodeller med dårlige hovedkort osv.
HVEM melder om dette, og til HVA? Det er veldig vesentlig. Jeg bryr meg ikke om systemet får 10 000 eller 15 000 poeng i ett eller annet testprogram. Det jeg bryr meg om er hvor ytelsen er i spill og andre tyngre oppgaver. Her har jeg hørt at vi er heldige om det blir 10 % økning.
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: Ny pc

Post by neptyr »

O_o wrote:
neptyr wrote:Det er meldt om opptill 40-50% ytelseforskjell på Core2 og Core i7 på testmodeller med dårlige hovedkort osv.
HVEM melder om dette, og til HVA? Det er veldig vesentlig. Jeg bryr meg ikke om systemet får 10 000 eller 15 000 poeng i ett eller annet testprogram. Det jeg bryr meg om er hvor ytelsen er i spill og andre tyngre oppgaver. Her har jeg hørt at vi er heldige om det blir 10 % økning.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/in ... i=3326&p=4
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Ny pc

Post by Desmo-Dude »

Gixxerman wrote:Ble det noe shopping eller ? :)
Det ble den maskinen fra Netshop.Det eneste jeg har byttet ut er tastaturet til Logitech MX3200.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Ny pc

Post by Desmo-Dude »

Da har den nye maskinen kommet.Det jeg lurer på er om det skal være 2 kabler fra skjermen til maskinen?Er en blå og en hvit kontakt på skjermen,og 2 hvite på maskinen.Det følger med en overgang fra blå til hvit kontakt.Noen som har peiling på hva jeg snakker om her? :-k
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Ny pc

Post by Scotty »

Desmo-Dude wrote:Da har den nye maskinen kommet.Det jeg lurer på er om det skal være 2 kabler fra skjermen til maskinen?Er en blå og en hvit kontakt på skjermen,og 2 hvite på maskinen.Det følger med en overgang fra blå til hvit kontakt.Noen som har peiling på hva jeg snakker om her? :-k
Antar at du snakker om DVI(hvit) og VGA(blå)? Det er to tilkoblingsmuligheter for skjermer. VGA er analog mens DVI er digital. Så du har altså DVI og VGA på skjermen, mens bare DVI på skjermkortet. Hvorfor du har fra VGA til DVI skjønner jeg ikke. Men bruk ihvertfall en DVI kabel, om du har begge. Altså, du skal bare bruke èn kabel.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Ny pc

Post by Desmo-Dude »

Scotty wrote:
Desmo-Dude wrote:Da har den nye maskinen kommet.Det jeg lurer på er om det skal være 2 kabler fra skjermen til maskinen?Er en blå og en hvit kontakt på skjermen,og 2 hvite på maskinen.Det følger med en overgang fra blå til hvit kontakt.Noen som har peiling på hva jeg snakker om her? :-k
Antar at du snakker om DVI(hvit) og VGA(blå)? Det er to tilkoblingsmuligheter for skjermer. VGA er analog mens DVI er digital. Så du har altså DVI og VGA på skjermen, mens bare DVI på skjermkortet. Hvorfor du har fra VGA til DVI skjønner jeg ikke. Men bruk ihvertfall en DVI kabel, om du har begge. Altså, du skal bare bruke èn kabel.
Takker så mye! :D
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Post Reply