Hvilken Suzuki?

Prat om moped & scooter.
jacobsen
MC: 2001 Suzuki RMX

Hvilken Suzuki?

Post by jacobsen »

Hei. Jeg skal kjøpe moped. Har planer om suzuki.

Men hvilken skal jeg gå for? RMX, SMX eller TSX? :?

Noen som kan hjelpe meg litt her? komme med litt anbefalinger og tips?

takker for svar :)
Capa
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: Hvilken Suzuki?

Post by Capa »

Hallo!
Suzuki ja, da kan jeg godt komme med en del innspill!
Som du sikkert ser har jeg selv en Suzuki SMX. Dette er en sykkel jeg er kjempe fornøyd med, fordi de er enkle å vedlikeholde, fine å trimme, og man får kjøpt de i gode stander! De er relativt nye, produseres ikke lenger som jeg veit, men det funker bra! RMX og SMX er så og si samma sykkelen. Forskjellen er hjula, husker ikke om noe av ramma var forskjellig også. Jeg syns SMX er da kulest. De har flate SM dekk, og de er veldig brede. Det ser stilig ut, enn de svære tynne cross dekka! Dessuten er vel SMX litt mer uvanelig, så det er mer morsomt å kjøre rundt på en sykkel ikke såå mange har hvertfall. Begge disse to går helt bunn orginalt, så man burde trimme dem får å få mest ut av sykkelen mener nå jeg. Med et effektannlegg kommer du lang vei, og man kan trimme på masse mer! Man lærer seg raskt å mekke på dem, og kan da enkelt vedlikeholde disse sykklene. Enkle å kjøre er de også, da jeg har prøvd flere crossere, men ingen er så gode som disse (mener nå jeg). TSX er eldre, og jeg vil nok si at det er sykler som er litt billigere egentlig. Men absolutt gode å bruek tror jeg (har ikke prøvd TSX før så). De går bedre orginalt og med trim går de enda bedre!

Jeg vil anbefale en SMX, siden jeg syns de er kulest. Finnes jo mange mange andre sykler enn Suzuki, bare å velge og vrake.

Kan godt ramse opp noen "u-deler" med disse syklene som jeg hvertfall har k\lagt merke til:
1. SMX'en min har ikke batteri! Litt dritt da det ikke er noe elektrisk start, eller andre fancy strøm greier. Men hva trenger man dem til? :P
2. Slike mopeder, også andre merker har en tedens til å bli litt sure i dårlig vær. Men dette er vel moped generelt.
3. Rattlåsen er på siden!

Dette jeg sa nå er bare bagateller og ikke noe å bry seg om. Jeg digger min sykkel hvertfall. Tror du komme til å like din og!
;-)
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
jacobsen

Post by jacobsen »

Takk for svar :) personlig har jeg mest lyst på SMX/RMX fordi jeg syns ikke TSX er en veldig pen moped for å si det sånn. Jeg kan en del om motor, men jeg er ikke ekspert på dette temaet. Det skulle vel gå bra? Er det sånn at TSX gjør 60 originalt?
Trond_V
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Post by Trond_V »

jacobsen wrote:Er det sånn at TSX gjør 60 originalt?
Da trur jeg nok vi snakker nedoverbakke, medvind, sola i ryggen og en god porsjon hjemlengsel ;-) Rundt 55km/t ser jeg på som mer realistisk.

Pssst!! Jeg støtter han som anbefalte SMX. TSX er begynt å bli gammel. Ikke lenger lett å finne ett noelunde bra eksemplar.
Ofte skrudd på av flere enn en person for å si det sånn :twisted:

At det ikke er elstart osv på en moped ser jeg i grunn på som positivt. Jo færre ting som kan gå galt, jo bedre.
Jeg selv, har dårlige erfariger med el-start og moped :?
jacobsen

Post by jacobsen »

Jo, du har et poeng der Trond. har forresten ikke noe i mot kickstart. :)

angående trimming; hvis jeg tar ut plomben, er det sånn at jeg må bytte dyse for å få den til å yte best mulig? og er plomben i potta?
Capa
- bitte litt trim

Post by Capa »

Bytte dyse... ja! Ellers kan får motoren lite bensin, siden den da krever mer bensin etter trimming. Du kan risikere å varmekjære motoren ellers.
Ja, det sitter plombe(r) (?) i potta. Jeg har orginal anlegget mitt i garasjen og kjører rundt med et "uten-plombe" svanehals. Syns det er best, enten det eller effektanlegg, for da har jeg mligheten til å evt. gjøre den orginal hvis ønsket ved salg, eller hvis jeg er uheldig å blir busta. Hva forskjellen er på et effektanlegg og et "uten-plombe" anlegg vet jeg ikke, og jeg er lurer ganske mye selv, hvis noen vet det :P
stevling
MC: Suzuki tsx 97 mod.

Post by stevling »

di snakke om plomber, på smx?+ har ein tsx sjøl og har blitt fortalt at det ikkje er plomber i den...?
Angåande spørsmål om kva suzuki? Ha som sagt tsx, og de overdriv nok litt med sola i ryggen og medvind :) går 60 på flata, 70 nedover, originalt. Stygg å sjå på..? ja ok, men e ikkje mange kronene og god smak som skal til... Ein tsx slit du aldri ut! enkel å få deler til, og ikkje problem å finna ein nyare tsx i knallbra stand, så lenge du ser i annonsane at det aldri har vore trim eller liknande på før. då e det berre å kjøpe. billige deler og forresten :D
Capa
- bitte litt trim

Post by Capa »

I og med at mopeden går fortere med et anelegg som ikke skal ha plomber antar jeg da at det er plomber i det originalet anlegget. Når bare svana er bytta!
Dette er SMX/RMX da.
Kelso
MC: 04'Aprilia RS125 - Manuel poggiali

Post by Kelso »

Kjøp Suzuki SMX, det pg.a den er SM og det er digg :) den ser bra ut, og går godt med litt trim ( gode trim muligheter )
RMX - crosshjul, er vel det eneste negative, eller helt likt som SMX..
TSX - Gammeldags og stygg!
jacobsen

Post by jacobsen »

takker for svar folkens :) blir nok smx på meg ja
er det slik at plomben sitter i luftfilteret?
Kelso

Post by Kelso »

Ikke ta noen plomberinger, kjøp yasuni cross effektanlegg på http://www.speedoptions.no
da har du orginalt anlegg tilgjengelig, om du blir stoppet av onkel blå..
En venn av meg selger faktisk en SMX..
jacobsen

Post by jacobsen »

kjipt at alle mopeder som ser kurante ut blir solgt med en gang.
slik som disse:

http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1221925136

http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1218148930
hanja
MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV)

Post by hanja »

Antar at du skal kjøre med trim. Da er suzuki smx en av de beste mopedene du kan ha mener jeg.
jacobsen wrote:takker for svar folkens :) blir nok smx på meg ja
er det slik at plomben sitter i luftfilteret?
Ja. Der må du skjære ut noen av rillene. Hvis du kjøper effektanlegg så sliper du å fjerne plomberingene i det orginale, noe som er positivt (som tidligere påpekt) hvis du blir stoppa. Da har du noe å sette på på visning. Men uavhening om du fjerner plomber, eller monterer effektanlegg, må Skruzukien ha mere luft. Så litt av den plomberinga må fjernes uansett. Ikke fjern alt. Da får den for mye luft :P Prøv deg fram.
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
Kelso

Post by Kelso »

Her har du kompisen min sin - http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... img4520721
stelt godt med, og har gått lite..
Capa
- bitte litt trim

Post by Capa »

han kan jo sette på powerfilter da!
Post Reply