Pris på 1. registrering av "bane" sykkel ?

Prat om tung MC.
Post Reply
smderem
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2008 20:03

Pris på 1. registrering av "bane" sykkel ?

Post by smderem »

Heisann, har lenge drømt om KTM, og EXC har lenge vært i søkelyset. Men så har det seg slik at jeg har sett flere "KTM SMR 525/560" ligge ute for lave priser, så lurer jeg enkelt og greit hva blir det og koste om jeg skulle registrere en banesykkel som er beregnet for bane ?

Tipper på at det blir avgifter for hver eneste hest som skal registreres og utslipp spiller vell også en god rolle i denne saken ?
Hadde det blitt under 25-30000 hadde jeg blitt storfornøyd.
Noen som vet om kostnadene, evt har opplevd dette selv ?

Regner med at den blir registrert som tung (om det lar seg gjøre), så jeg la den i denne forum delen. ;-)
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: Pris på 1. registrering av "bane" sykkel ?

Post by neptyr »

Orker du en sykkel som du må bytte olje på hver 10ende time på?
smderem
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2008 20:03

Re: Pris på 1. registrering av "bane" sykkel ?

Post by smderem »

Selfølgelig, men det var vell ikke det som var spørsmålet.
olje skift, ventil justeringer, filter osv skal gå greit det.
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Pris på 1. registrering av "bane" sykkel ?

Post by Moses »

Skal du ha den til banebruk, så trenger du vel ikke registrere den?
Image
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Pris på 1. registrering av "bane" sykkel ?

Post by supermons »

Banesykler registreres ikke, og må derfor ikke betale registreringsavgift.

Tar du den inn i landet må den derimot momses inn. Kjøper du en brukt banesykkel her i landet trenger du bare å betale det den koster. Du kan derimot ikke kjøre den til banen, og må dermed kjøre den dit på henger eller lignende.

Går vel mulig an å ordne sorte skilt for å kjøre til/fra banen på løp/treninger, men der kan ikke jeg noe om reglene.
smderem
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2008 20:03

Re: Pris på 1. registrering av "bane" sykkel ?

Post by smderem »

Jo banesykkler registreres. Aldri sett en regga CRF 450 ? eller en SXF for den slags skyld ?
Her er det ikke snakk om sorte skilt til og fra banen, men heller et hvitt skilt til og fra butikken ;-)
Moses wrote:Skal du ha den til banebruk, så trenger du vel ikke registrere den?
Skal ikke bruke den til bane kjøring men til "vanlig" bruk. Men skal ikke se bort i fra at den blir kjørt en og annen gang på en bane.

Spørsmålet var enkelt og greit, kostnader for et slikt "prosjekt" ?
mathfjeld wrote:Tror du skal få lov til å forklare deg litt bedre her.

Du skal ha en "banesykke" som ikke skal brukes til bane? Sjekk toll.no ang. hvor høy avgiften blir. Lykke til
hmm....

- sykkelen skal kjøpes i norge.
- sykkelen skal kjøpes uregga
- sykkelen skal IKKE brukes hovedsaklig for bane men for norske veier, og det vil si at et hvitt skilt er påkrevd.
- Problemet var: Va det koster og få denne herligheten ut på norske veier ( lovlig vel og merke )
Last edited by smderem on 08 Oct 2008 13:17, edited 1 time in total.
mathfjeld
Posts: 222
Joined: 24 Apr 2008 09:48
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Re: Pris på 1. registrering av "bane" sykkel ?

Post by mathfjeld »

Tror du skal få lov til å forklare deg litt bedre her.

Du skal ha en "banesykke" som ikke skal brukes til bane? Sjekk toll.no ang. hvor høy avgiften blir. Lykke til
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Pris på 1. registrering av "bane" sykkel ?

Post by pelsen »

svaret er ganske enkelt: Hvis sykkern ikke har vært registrert tidligere i Norge eller utlandet skal den registreres som årets modell med tilhørende avgifter. Dvs det kan ikke trekkes fra bruksfradrag for de årene den har gått i skogen.

Det er neppe særlig lønnsomt å kjøpe en oppbrukt EXC og betale full avgift for å regge den, da er det bedre å starte med ny sykkel.
Jeg har selv en uregga -02 400EXC som er brukt i skauen, skal jeg ha en KTM på veien er det helt uaktuelt å regge den jeg har.
smderem
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2008 20:03

Re: Pris på 1. registrering av "bane" sykkel ?

Post by smderem »

Ja det stemmer, den skal registreres som den årsmodellen den er på hvite skilter.

Men tenk deg; en sykkel som koster 50 lapper, uregga og mye villere enn den sykkelen du får til 90 lapper på hvite skilt.
Hadde du valgt den med det råeste oppsettet og billigste eller ville du valgt den for 90 du måtte kjøpe masse utstyr for og få den sykkelen du vil ?

Sikkert noen her som vet at SMR modellene til KTM blir levert med bedre bremser, dempere og SM felger.
Om jeg skulle kjøpe en EXC hadde det blitt flere kostnader slik som: Felger, dekk (må kjøpes til smr og siden de blir levert med slicks), bremser
( lite hippt og kjøre rundt med 270 disc fremme med sm felger ) og mest sannsynlig eff enlegg. +++

Håper noen ser fornuften i og kjøpe en sykkel til rimelige pris og spare noen kroner på utstyr i samme slengen.
User avatar
mekkern
Posts: 5129
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Pris på 1. registrering av "bane" sykkel ?

Post by mekkern »

men du får nok ikke regget den hvis det er en "ren" banesykkel....støy/utslipp og typegodkjenning setter nok kjepper i hjulene.. :-k

kjenner dog ikke typebetegnelsene på ktm..
Post Reply