Det svetter olje fra framgafflene på min Yamaha xt 660 R
Jeg ser på meg selv om en amatør innen MC - reparasjoner. Er utskifting av simmer-ringer noe jeg bør / kan gjøre selv ?
Haynes har for tiden ingen instruksjonsbok for ovenfor nevnte MC. Noen som kan prosedyren og som kan beskrive den ?
Yamaha xt 660 R : simmerringer på forgaffel
-
- Posts: 6
- Joined: 10 Oct 2008 15:03
- MC: Yamaha XT 660 R
Re: Yamaha xt 660 R : simmerringer på forgaffel
Skulle være rimelig kurrant.
For å bare skifte simmerringer gjør jeg slik:
1. Av med forhjul, kalippere (løse av bolter - ikke bremseslanger dersom du vil unngå lufting), skjerm og annet som måtte være festet til gaffelbeina.
2. Løse gaffelbeina fra styrekronen (merk deg gjerne posisjon i fht festene i opp/ned retning om du skjønner...) forsiktig.
3. Med gaffelbeinet løst fra sykkelen, vasker du øvre del av gaffelbeinet (heretter stempelet for enkelhets skyld) godt rent, tar bort evt. støvhette og den innvendige seegerringen som holder simmerringen på plass i nedre del av gaffelbeinet (heretter sylinderen) og pirker ut de gamle simmerringene. Et rekkeklemmeskrujern med bøyd spiss har jeg brukt med hell. NB! Forsiktig slik at du unngår å skade stempelet i denne prosessen! Jeg pleier å rulle på et A4 ark utenpå stempelet for beskyttelse.
4. Gjør rent stempelet på nytt, og sjekk for riper og sår. Evt. riper/sår-kanter har jeg pleid å slipe ned med et fiiint bryne eller tilsvarende. Endelig forsiktig med slipingen! Gjør rent etter evt. sliping.
5. Når du er sikker på at det ikke er sår/skader/skitt på stempelet som kan rive den nye simmerringen ved montasje, kan du legge på et tyynt lag med f.eks. syrefri vaselin slik at den nye simmerringen glir lett og ledig på plass. På med seegerringen (evt. ny), evt. støvhette og re-monter.
Det skulle vel være det hele....
For å bare skifte simmerringer gjør jeg slik:
1. Av med forhjul, kalippere (løse av bolter - ikke bremseslanger dersom du vil unngå lufting), skjerm og annet som måtte være festet til gaffelbeina.
2. Løse gaffelbeina fra styrekronen (merk deg gjerne posisjon i fht festene i opp/ned retning om du skjønner...) forsiktig.
3. Med gaffelbeinet løst fra sykkelen, vasker du øvre del av gaffelbeinet (heretter stempelet for enkelhets skyld) godt rent, tar bort evt. støvhette og den innvendige seegerringen som holder simmerringen på plass i nedre del av gaffelbeinet (heretter sylinderen) og pirker ut de gamle simmerringene. Et rekkeklemmeskrujern med bøyd spiss har jeg brukt med hell. NB! Forsiktig slik at du unngår å skade stempelet i denne prosessen! Jeg pleier å rulle på et A4 ark utenpå stempelet for beskyttelse.
4. Gjør rent stempelet på nytt, og sjekk for riper og sår. Evt. riper/sår-kanter har jeg pleid å slipe ned med et fiiint bryne eller tilsvarende. Endelig forsiktig med slipingen! Gjør rent etter evt. sliping.
5. Når du er sikker på at det ikke er sår/skader/skitt på stempelet som kan rive den nye simmerringen ved montasje, kan du legge på et tyynt lag med f.eks. syrefri vaselin slik at den nye simmerringen glir lett og ledig på plass. På med seegerringen (evt. ny), evt. støvhette og re-monter.
Det skulle vel være det hele....
Mvh
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
-
- Posts: 6
- Joined: 10 Oct 2008 15:03
- MC: Yamaha XT 660 R
Re: Yamaha xt 660 R : simmerringer på forgaffel
Takk for instruksjonene,
Det er fristende å gjøre det selv - verkstedet skulle ha 3100 kr for jobben.
En skal altså ikke ut med stemplet ? det holder å ta gaffelen ut av gaffelkrona .
Men hva med gaffeloljen ? En må jo regne med at oljen som er igjen er skitten, og trenges å skiftes ut ? Og hvor mye (lite ) olje skal inn igjen. For simmer-ringen går vel igjen hvis det er for mye olje ?
Det er fristende å gjøre det selv - verkstedet skulle ha 3100 kr for jobben.
En skal altså ikke ut med stemplet ? det holder å ta gaffelen ut av gaffelkrona .
Men hva med gaffeloljen ? En må jo regne med at oljen som er igjen er skitten, og trenges å skiftes ut ? Og hvor mye (lite ) olje skal inn igjen. For simmer-ringen går vel igjen hvis det er for mye olje ?
Re: Yamaha xt 660 R : simmerringer på forgaffel
Tja, er jo alltid et spørsmål om hvor mye man skal gjøre av det... Jeg for min del har plukket hele stasen fra hverandre når jeg først har gaffelbeina av de gangene jeg har skiftet simmerringer. En rengjøring og oljeskift er jo greit å ta i en slik forbindelse.
For å dele gaffelbeinet pleier det å være en skrue (umbrako er vel det jeg har truffet på...) som må løses. Da skal det være rimelig kurrant å får det fra hverandre. Noen ganger kan det være nødvendig å bruke glidehammerprinsippet i tillegg. Ring til merkeverkstedet og spør dem hvis du møter motstand samtidig som du spør om servicelimit på fjær samt oljemengde. De fleste svarer greit på slikt, og det er ingen grunn til å ta knekken på noe bare for å spare den telefonsamtalen. Merk forresten rekkefølgen på fjærer, skiver osv. slik at du får det riktig sammen igjen.
Dette er ikke rocket science, så med litt varsemd (bruke hodet - ikke rå kraft og storslegge) og tålmod går det nok fint. Kjekt lite høstprosjekt det der hvis du ikke er helt stø på mekkingen...
Lykke til!
For å dele gaffelbeinet pleier det å være en skrue (umbrako er vel det jeg har truffet på...) som må løses. Da skal det være rimelig kurrant å får det fra hverandre. Noen ganger kan det være nødvendig å bruke glidehammerprinsippet i tillegg. Ring til merkeverkstedet og spør dem hvis du møter motstand samtidig som du spør om servicelimit på fjær samt oljemengde. De fleste svarer greit på slikt, og det er ingen grunn til å ta knekken på noe bare for å spare den telefonsamtalen. Merk forresten rekkefølgen på fjærer, skiver osv. slik at du får det riktig sammen igjen.
Dette er ikke rocket science, så med litt varsemd (bruke hodet - ikke rå kraft og storslegge) og tålmod går det nok fint. Kjekt lite høstprosjekt det der hvis du ikke er helt stø på mekkingen...
Lykke til!
Mvh
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Yamaha xt 660 R : simmerringer på forgaffel
Fikk beskjed fra Esp1tech at en årsak til svetting kan være slitte foringer. Når disse slites slipper så mye olje gjennom at det svetter litt gjennom simmerringene. Jeg ville derfor demontert gafflene. Som beskrevet over der det da bare en bolt i bunnen som må løsnes i tillegg. Da slipper man også pirke ut simmerringene, man bare slår de ut ved å dra stempel og sylinder fra hverandre noen ganger. (iht Honda verkstedsmanual)Karl_Kanga wrote:Det svetter olje fra framgafflene på min Yamaha xt 660 R
Jeg ser på meg selv om en amatør innen MC - reparasjoner. Er utskifting av simmer-ringer noe jeg bør / kan gjøre selv ?
Haynes har for tiden ingen instruksjonsbok for ovenfor nevnte MC. Noen som kan prosedyren og som kan beskrive den ?
-
- Posts: 6
- Joined: 10 Oct 2008 15:03
- MC: Yamaha XT 660 R
Re: Yamaha xt 660 R : simmerringer på forgaffel
Har meldt meg inn i xt660.com for å få råd i forumene. Makant til rotete forum ! Jeg lurer på om jeg gidder å betale 10 pund for å få tilgang til "VIP" - Lougen.