Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by Moses »

Var kø i byen og min venn kjørte MC. Bilen foran la seg ganske langt på venstresiden, så min venn hadde ingen mulighet til å komme seg forbi på venstre side, og tok like godt og kjørte forbi bilen på høyre side av veien. MEN det viste seg at det var sivilpoliti.
Han ble stoppet. fikk en bot på 6-7000 og fratatt førerkortet.

Problemet her.
Mannen kjørte en ganske standard bil. Jeg trodde sivilpolitiet kjørte fine, nye biler, som oftest stasjonsvogner. Han karen her hadde ingen antenner heller, som jeg trodde alle sivilpoliti hadde. Han var også ALENE OG på vei hjem fra jobb.
Har kameraten min noe rett til å klage?

En ting til, som jeg lurer på. Jeg kjører på E18. Tar og kjører forbi bilen foran meg uten å kjøre på motsatt kjørefelt. Jeg kjører forbi bilen, men fremdeles på min egen kjørefelt. Er dette lovlig, eller ville politiet stoppet meg for det?
Image
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by Relax »

Interresant sak !

Man kan vel neppe klage på at politiet kjører "feil" bil eller lignende ;-) :lol: :lol: Men hvis han klager eller nekter så må jo politiet finne vitner på at det har skjedd osv osv.. hvis ikke kan det bli ord mot ord. Det skulle han kanskje eventueklt ha da gjort med en gang?

MEN, det som er av større interessse , synes jeg, er denne flette, inemmelom, "splitting lane" kjøringen vi driver med. På motorveier med stillestående trafikk kjører vi jo forbi bilene på både venstre og høyre side , også om bilene beveger seg sakte framover. Er dette lovelig eller er det ikke? ¨
Jeg ser nesten daglig også sykler som kjører på veien skulder forbi stillestående biler på innersiden... er dette lovlig?
Mange politifolk ser gjennom fingrene på dette, I know, men kan de ta oss hvis de vil?
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by Lølle »

Ord mot ord.. politiets fremstilling blir trodd, tillegges vekt og han taper.
Tenk deg meddommeren i retten; kammeratens motiv for å endre virkeligheten er åpenbar, politiet har ingen gevinst på det.
Han vet hva han gjorde, vet det var galt og fikk forventet reaksjon.
Forbikjøring på høyre side er ulovlig, det er ikke noe å lure på. Det er gitt noen få unntak. Når den foran åpenbart skal til venstre og på flerfelts veitrafikken går i begge felt og det er en naturlig del av trafikkflyten; noen ganger går høyre felt fortere enn venstre. På veiskulderen er det forbudt.
Heltrukket linje betyr at det er forbudt å krysse den, du kan kjøre forbi til venstre så lenge du ikke krysser den.
Hvis det er et (vanlig) forbikjøring forbudt-skilt, så betyr det at det er forbudt å kjøre forbi motoriserte kjøretøy med mer enn to hjul. dermed kan du ikke kjøre forbi langs den heltrukne linjen likevel - skilt går foran veimarkering.
Lane splitting er ikke ulovlig i Norge slik det er mange steder. Noen vil si at du bryter regelen om å ligge godt inne i eget felt, men regelen praktiseres ikke slik.
Hvis noen er bøtelagt for lanesplitting (og bare for det) ville det være interessant å høre om.
Politiet kan kjøre hvilke som helst slags biler. De kan ha blendingsgardin for barn og ha ski på taket.
De har mange gamle biler, på nye er antenner i glasset og synes ikke. Ingen vits i å gå utfra at en bil ikke er politibil og at kysten er klar for bånn gass ;-)
Image
Image
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by KiM »

Men å miste lappen for noe sånt!? Virker teit spør du meg :-s
ingen KiM, ingen kos
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by tshansen »

Jeg river meg like fortvilt i håret hver gang jeg leser slike historier!

Det var en sivil bil, men en (1) betjent i. Hvorfor i svarte helvete ga han førerkortet til politiet? Du blir stoppet når han spør om å få se førerkort sir du at du har glemt det hjemme! Han er alene. Ingen beviser og ingen vitner i bilen la med seg! Nekt å godta og få han til å legge inn en anmeldelse på deg. Hva skal politiet gjøre for å bevise at du har kjørt forbi på høyre side!?

Skriver du under på ett forelegg er det samme som å skrive under på at du er skyldig!
Snuten er eksperter på å true og gjøre folk usikkre! Dette gjør de bevisst. Men han hadde ikke hatt noe sak på vedkommende om han skulle levert en anmeldelse til en etterforsker.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by boxer wolf »

LordShaft wrote:Jeg river meg like fortvilt i håret hver gang jeg leser slike historier!
Ja det er jo ganske fantastisk at han gjorde jobben sin. :roll:

Motorsykkelisten foretok en ulovlig forbikjøring på høyre side. Dette straffes med bøter og inndragelse av førerkort.

At anbefalingene går på at han skal nekte for å ha gjort det, og hevde at politimannen lyver, vitner om mangel på moral hos forslagsstiller. Han har gjort noe ulovlig og ble tatt på fersk gjerning. Ta straffen, lær av saken og gå videre.

My two cents.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by tshansen »

Om han gjorde jobben sin eller ikke kan nå så være!

Men er ikke snakk om å hevde at politiet lyver. men simpelten nekte på å ha gjort noe ulovlig også er det opp til politiet å bevise om han faktisk har gjort det. Noe de ikke ville klart i denne situasjonen!

Mangel på moral eller ikke. Dette hadde hvertfall jeg gjort.
Det er også ulovlig å kjøre over fartsgrensa. Noe du også helt sikker har gjort mange ganger. Dette også er vel da mangel på moral eller? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by boxer wolf »

LordShaft wrote:Om han gjorde jobben sin eller ikke kan nå så være!

Men er ikke snakk om å hevde at politiet lyver. men simpelten nekte på å ha gjort noe ulovlig også er det opp til politiet å bevise om han faktisk har gjort det. Noe de ikke ville klart i denne situasjonen!

Mangel på moral eller ikke. Dette hadde hvertfall jeg gjort.
Det er også ulovlig å kjøre over fartsgrensa. Noe du også helt sikker har gjort mange ganger. Dette også er vel da mangel på moral eller? :-k
Så han skal ikke si at politiet lyver, men godta at han kjørte på forbi på høyre side slik de hevder. Noe annet vil jo være å si at politiet lyver. Det eneste han da skal ha gehør for er at det å kjøre forbi på høyre side er lovlig. Det kan bli en interessant juridisk oppgave, å hevde at å opptre i strid med loven ikke er ulovlig. :roll:

Jeg har ikke sagt at jeg er mer katolsk enn paven, og joda jeg har nok kjørt over fartsgrensen. Men en ting er å gjøre noe slikt og ta konsekvensene av det, noe annet er å hevde at man slett ikke har gjort noe ulovlig, det er bare stakkars lille meg som forfølges av den slemme politimannen som bare er ut etter å ta meg.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
inunf
Posts: 4925
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by inunf »

Poenget er vel heller det at straffene for trafikkovertredelser er så latterlige at (jeg ihvertfall synes at) blank løgn i retten er et bedre alternativ...
User avatar
MC_Rookie
Posts: 29
Joined: 10 May 2005 09:45
MC: Yamaha YZF-R1
Location: Drammen

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by MC_Rookie »

Hvis politiet tar deg for noe konkret. Og du vet du selv har gjort det... Greit. Skyldig.
Hvis politiet tar deg for noe de mener var ulovlig, men du mener det motsatte. Skal du da likevel godta den
evt. boten du får?
Har politiet alltid rett? Å si imot hvis politiet tar feil er det å påstå at de lyver?
Nå tenker ikke jeg på denne situasjonen, men generelt.

De har regler de skal følge de også når de skal "ta" eller bøtlegge folk.
Er det greit at de bryter disse reglene/lovene for å få jobben gjort?
Tror du politiet alltid bøtlegger på riktig grunnlag?

Jeg har selv vært vitne til at politiet har prøvd å ta lappen fra en uskyldig person for "villmanskjøring" bare pga.
han hadde samme kjøreutstyr som den personen som faktisk gjorde det. Begge hadde samme logo på ryggen.

(legg merke til at dette er kunn spørsmål. Ingen påstand.)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by Banditbiker »

inunf wrote:Poenget er vel heller det at straffene for trafikkovertredelser er så latterlige at (jeg ihvertfall synes at) blank løgn i retten er et bedre alternativ...
Skatte og avgiftsnivået i Gnore er så latterlig, så jeg driter i å betale skatt, og i kassa på Rimi, så ber jeg dem om å trekke fra momsen.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by boxer wolf »

MC_Rookie wrote:Hvis politiet tar deg for noe konkret. Og du vet du selv har gjort det... Greit. Skyldig.
My point exactly.
MC_Rookie wrote:Hvis politiet tar deg for noe de mener var ulovlig, men du mener det motsatte. Skal du da likevel godta den
evt. boten du får?
Har politiet alltid rett? Å si imot hvis politiet tar feil er det å påstå at de lyver?
Nå tenker ikke jeg på denne situasjonen, men generelt.
Nei politiet har ikke alltid rett, de gjør feil de som alle andre. Det er ikke å lyve å si imot dersom man er saklig uenig. Mitt poeng var denne situasjonen, hvor det ikke er noen tvil om det juridiske.
MC_Rookie wrote:De har regler de skal følge de også når de skal "ta" eller bøtlegge folk.
Er det greit at de bryter disse reglene/lovene for å få jobben gjort?
Tror du politiet alltid bøtlegger på riktig grunnlag?
Nei på begge spørsmål, men det er heller ikke saken her. Politiet skal og må overholde gjeldende regelverk, spesielt siden de er satt til å håndheve dette. Men det er vi som borgere i et demokrati som i fellesskap er ansvarlige for de lovene vi har. Vi kan være uenig i enkelte ting, men konsekvensen av å bo i et demokrati er at man må akseptere at flertallet bestemmer. Alternativet er vel å flytte til f.eks. Burma. Været kan nok være bra, men den peronlige friheten blir noe begrenset.
MC_Rookie wrote:Jeg har selv vært vitne til at politiet har prøvd å ta lappen fra en uskyldig person for "villmanskjøring" bare pga.
han hadde samme kjøreutstyr som den personen som faktisk gjorde det. Begge hadde samme logo på ryggen.
Da er vi tilbake til punkt 2, politiet gjorde en feil, og etter din beskrivelse var feilen kanskje forståelig. De var nok sikre i sin sak, men gjorde allikevel en feil.
MC_Rookie wrote:(legg merke til at dette er kunn spørsmål. Ingen påstand.)
Og da hver vel jeg gitt mine svar.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
pelsen
Posts: 1126
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by pelsen »

Moses wrote:Han var også ALENE OG på vei hjem fra jobb.
Var dette UP i sivil politibil eller en politimann i privatbil på vei hjem fra jobb?

Har blitt stoppet av sistnevnte type pga at sykkern min forstyrret radioen hans, det ble bare med kjeft mens jeg satt og lurte på hva som feilte vedkommende.
Men å vedta en bot fra en slik "tjenestemann", ikke faen.
Den saken kan han få ta med seg på jobb og anmelde. I enkelte saker kan det jo bli vanskelig å forklare hvorfor man er nødt til å bøtlegge medtrafikanter på fritiden.
Vi vanlige trafikanter er jo begrenset til å tute, blinke eller vise fingern til folk vi blir sure på...
User avatar
MC_Rookie
Posts: 29
Joined: 10 May 2005 09:45
MC: Yamaha YZF-R1
Location: Drammen

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by MC_Rookie »

Var kø i byen og min venn kjørte MC. Bilen foran la seg ganske langt på venstresiden, så min venn hadde ingen mulighet til å komme seg forbi på venstre side, og tok like godt og kjørte forbi bilen på høyre side av veien.
Han skriver ikke om han krysset sperrelinja eller ikke. Heller ikke om han brente forbi på hjulet med fullt pådrag. Tvilsomt med tanke på at det var kø. Hvis han ikke krysset sperrelinja så syns jeg det er ekstremt å ta ifra ham førerkortet. Ihvertfall hvis det var en kø situasjon og han pent og pyntelig kjørte forbi på høyre uten å krysse sperrelinja.
Vet jeg selv har kjørt forbi biler på høyre siden når bilen foran legger seg til venstre for å ta av til venstre lengere fremme.

Fra min tolkning kan det høre ut som at sivilbilen la seg helt til venstre for å ikke slippe fram en MC. Gjorde han det for å være jævli?
Det er ganske irriterende med bilister som bare presser seg ut til venstre for å være jævli når de fleste andre bilister legger seg litt til høyre for å slippe deg forbi. Så kommer du til han ene som har hatt en dårlig da.
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Min venn ble fratatt førerkortet av.. sivilpoliti???

Post by xadox »

om du vil ha tlf nr. til en advokat (spesialist på trafikksaker) si ifra.

mistet lappen for 8 mnd og 20 000 i bot.

fikk den tilbake etter 14 dager!! :)
1.3.1.2
Post Reply