Reflexvest

Prat om tung MC.
Post Reply
TageSK
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.

Reflexvest

Post by TageSK »

Image
Tok dette bilde i et speil i eftermiddag.
Spørsmålet er: Synes virkelig en reflexvest så dårlig som dette? I "virkeligheten" er den så gulgrønn at det skjærer i øynene.
Eller, om du vil, kan man slutte av dette bildet at på landeveiskjøring (når man bare sees forfra) da har vest ingen verdi?

:-k

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: Reflexvest

Post by mekkern »

forfra synes den dårlig ja.spesielt hvis en har sykkel med "vindu"....fra siden og bakfra er det en annen sak- men det er vanligvis ikke derfra vi blir kjørt ned..
jo mere lys vi har på jo mere "kamuflerer" vi den bak "lysglorien"også..

men dette har vel vært diskutert en del ganger før?
TageSK

Post by TageSK »

mekkern wrote:men dette har vel vært diskutert en del ganger før?
Absolutt - og jeg mente ikke å starte en "Er reflexvest bra/dårlig"-tråd.
Men du bekrefter det jeg ser (men ikke trodde): Forfra synes den nesten ikke.

:-k

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
TholoRacing
MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.

Post by TholoRacing »

Mnjooo, menaltså. En refleksvest må få lys på seg for og "skinne", derav navnet.
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

Vil ikke refleksvesten lyse opp mer dersom det står en bil foran deg og lyse mot deg?
Lysene dine vil jo ikke treffe refleksvesten.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
TageSK

Post by TageSK »

Deauville00 wrote:Vil ikke refleksvesten lyse opp mer dersom det står en bil foran deg og lyse mot deg?
Lysene dine vil jo ikke treffe refleksvesten.
Om natten vet jeg ikke om en refleksvest har noen misjon; det er farven som er tingen. I mørket skinner det både lys og reflekser på sykkelen. Jeg tror refleksvest er en ting som kan (kan!) hjelpe på dagtid. Jeg har den aldri på i mørket (men har den øverst i kofferten slik at jeg kan ta den på dersom jeg må stoppe).

På dagtid har "alle" nærlys eller tåkelys, og det skinner ikke lys direkte på vesten. Bildet er tatt mot et speil, og det er åpenbart at tåkelysene "beklageligvis" er litt feiljustert så de lyser for høyt (og for å slippe mas: Jeg bruker dem bare om dagen, aldri i mørket nettopp av den grunnen). Men refleksene på vesten sitter så lavt at de ikke synes. I det minste ikke på min GS og med den vesten jeg har; tror ikke vesten har refleksene spesiellt lavt.
Ser du nøye på bildet vil du se at lyset reflekteres i stripen av refleks på (mitt) venstre speil og på vindavviserne foran håndtakene. Og den orginale lampen som lyser er parklys. Det er bare en 5W (eller noe slikt) så jeg er litt forundret over at den synes såpass godt.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Min konklusjon er at ekstralys har MYE mer å si for hvor synlig du er enn diverse bekledning i skrikende farger.

Dessuten vil bilistene kunne bedømme fart og avstand lettere når sykkelen har 2 lys med litt avstand imellom.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

og mest mulig avstand mellom lyktene så vi blir bredere...virker vi større er vi også mer å ta hensyn til.. ;-)
Pollti

Post by Pollti »

Jeg ser mange ganger ikke at møtende MC førere har refleks vest på før i "siste lita". Det jeg legger merke til er hovedyset og ikke vesten. Kjøre fint lite i mørket så hvordan synligheten er da har jeg liten mening om.
Post Reply