Batteri problemer

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
dr.phil
MC: 2003 Suzuki GSX 600f

Batteri problemer

Post by dr.phil »

Foruten de to siste ukene så har jeg stort sett kjørt mc hver dag.
Men de siste 2 ukene så har sykkelen stått stille fra helg til helg.
Begge gangene har batteriet vært nesten flatt.
Kan selvfølgelig være at batteriet bør byttes ut, men er det andre ting jeg kan sjekke?
Vet dessverre ikke hvor gammelt batteriet er da jeg kun har hatt sykkelen i 3mnd.

På batteriet står det at man kan hurtiglade det med 4A
Ladet det med 2A. Bør ikke være noe problem det?
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Batteri problemer

Post by tshansen »

Kan hende at batteriet ditt begynner å bli dårlig, men jeg vil anbefale deg å gå til anskaffelse av en vedlikeholdslader. Er utrolig hvor mange batteri en slik ladder har fått tilbake i live!

C-Tech på Biltema/Bilxtra eller lignende plasser er en veldig god vedlikeholdslader. Selv har jeg optimate, men denne er litt dyrere, men like bra C-Tech'en!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Biltema har IKKE Ctek, bare så det er klart. Har Ctek selv, og den kan varmt anbefales.

Har du målt utlading? Dette gjøres enkelt med en prøvelampe.Tenning og alle strømforbrukere avslått. Kople fra en av batteripolene. Kople klemma på prøvelampa på polskoen(på batteriledningen) og stikk spissen på prøvelampa på batteripolen. Hold polskoen inntil batteripolen etpar sekunder og fjern den fra polen, med prøvelampa koplet som nevnt. Det skal ikke være synlig lys i lampa.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
dr.phil

Post by dr.phil »

Takker for svar.
Per Tore, høres ut som en god ide og sjekke utlading.
Det skal gjøres :)
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Jeg setter en knapp på at batteriet ditt er gåent, og det at batteriet tapper seg fra helg til helg høres ut som gåent batteri. Har opplevd lignende selv både med bil og mc. Hvis det er orginalbatteriet du har i, er det sannsynlig at det er gåent rundt nå og trengs å byttes etter 5 år. Det ville være rart om det er sykkelen som tapper batteriet, siden sykkelen er såpass ny. Sannsynligheten for el-feil er ganske liten. Selv har jeg gode erfaringer med biltemas gel-batteri, og det er det flere andre på forumet som også har. Ellers har biltema også en fin batterilader som koster nesten ikke noe, og som lader veldig svakt og er sånn sett gunstig og skånsom å bruke mot mc-batterier : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
dr.phil

Post by dr.phil »

Startet sykkelen og målte rundt 14V når motoren var igang, og dette holdt den fint.
Så det betyr ihvertfall at lading under kjøring fungerer fint.

Fikk ikke målt utlading da jeg ikke har prøvelampe.
Men målte 12,17V når jeg slo av motoren nå.
Skal sjekke om noen timer/imorgen. Må vel beregne at noe tappes over tid, men hva er normalt sånn ca.?
Håper selvfølgelig at det bare er å kjøpe nytt batteri da, men hadde vært greit å sjekke at ikke det er noe annet.
nybegynner
MC: fzr 600

Post by nybegynner »

Ok jeg er meget grønn på mekaniske ting.
Men jeg har en fzr 600cc sykkel med helt dødt batteri.
spørsmålet er: Kan jeg løpe den igang?
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Du kan prøve. Sett den i 2. gir, så blir det litt lettere.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

nei den får du ikke i gang med flatt batteri... [-( du må ha litt strøm...
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

mekkern wrote:nei den får du ikke i gang med flatt batteri... [-( du må ha litt strøm...
Det er mulig, men da er det vel ofte litt reststrøm i et batteri? Har ihvertfall lett trillet i gang en MC som var "helt død" batterimessig, mao ingen lys, ingenting skjer om man bruker starteren.

AtW
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

med svinghjuls dynamo får du startet... ikke med vekselstrøms genrator for den har ikke permanent magneter men trenger strøm i feltspolen..
nybegynner
MC: fzr 600

Post by nybegynner »

kan bare si at denne starter ikke [-(
Absolutt dø.
Så kjøper batterilader imorgen.
men takk for svar folkens:)
Bra å vite at dårligere mekanikere som meg kan komme her å spørre om noe vi lurer på.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

mekkern wrote:med svinghjuls dynamo får du startet... ikke med vekselstrøms genrator for den har ikke permanent magneter men trenger strøm i feltspolen..
Ok, og hvor vanlig er de to alternativene?

AtW
mekkern

Post by mekkern »

mindre motorer under 400ccm og offroadere samt eldre mc har oftest svinghjulsdynamo.men ingen fasit.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nytt ferskt batteri, og om ikke det funker, så får feilsøkingen starte...
Post Reply