Ladding av Batteri

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
aprilia4life
Posts: 1
Joined: 19 Jul 2008 16:19
MC: En Aprilia Rs 125 2008 model. Toppfart: 125km/h Trim: Ikke ennå! Farge: Svart og rød.

Ladding av Batteri

Post by aprilia4life »

Er nokså ny med min Aprilia Rs 125 2008 model. Og så "smart" som jeg er klarte jeg å gå fra teninga stående i mens den var i garasjen, så nå er batteriet såklart flatt.
Har lader, men som sagt er jeg ny til detta så veit ikke HELT åssen. Så jeg lurer på, er det lurt å kjøre med'n for å lade batteriet? eller vil da coilen ryke?

Hadde satt stor pris på noen svar. Hilsen nybegynnern:P
tommyboy111
Posts: 12
Joined: 09 Jul 2008 16:28
MC: Motorhispania furia, har Hebo smallcap luftfilter, Metrakit Thrower effektannelgg, 19mm forgasser.
Location: Tønsberg

Re: Ladding av Batteri

Post by tommyboy111 »

haha, kompisen min gjorde det samme:P for han funka det fint og kjøre for og lade den;)
I am a professional
I will cut your testicles
Stuff em in your mouth where them lil shits belong!
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Re: Ladding av Batteri

Post by Peligro »

Hvis du vil gi batteriet best mulig stell bør du lade det med en skikkelig lader hvis du har muligheten til det. Lade det fra bunn med dynamoen er en tøffere påkjenning for batteriet. Syrebatteri forresten? I så fall; sjekk syrenivå og syrevekt når du først er i gang. Lykke til!
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: Ladding av Batteri

Post by Evje »

Du kan alltids trille i gang sykkelen. Flatt batteri betyr ikke at sykkelen ikke vil gå. Tror blinklys og tute er koblet til batteriet da, så er ikke sikkert disse vil virke. Batteriet lader du ved å fylle på enten vanlig, eller destilert vann og lar det lade over natta med cellene åpne.
Hei
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ladding av Batteri

Post by mekkern »

skal du ha strøm på batteriet må du fylle STRØM ikke vann... [-X
vann etterfyller du hvis det er lite på cellene....

lad ikkke noe mere enn 1 ampere på disse småbatteriene..men alt er bedre enn ett tomt batteri-det ødelegger seg selv...
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Ladding av Batteri

Post by maelling »

Eventuelt kan du helle på svovelsyre og få full ladning :P Når batteriet er tomt, er det vann i batteriet, men når det er fulladet er alt syre. Hvis dere står fast i en ørken en gang og trenger drikkevann as a matter of life and death, så er det bare å tappet batteriet maks for strøm, og det som er igjen er det reneste vannet du finner :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
hanja
Posts: 127
Joined: 18 Mar 2008 18:03
MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV)
Location: Buskerud

Re: Ladding av Batteri

Post by hanja »

tHaWuLf wrote:Eventuelt kan du helle på svovelsyre og få full ladning :P Når batteriet er tomt, er det vann i batteriet, men når det er fulladet er alt syre. Hvis dere står fast i en ørken en gang og trenger drikkevann as a matter of life and death, så er det bare å tappet batteriet maks for strøm, og det som er igjen er det reneste vannet du finner :)
veit ikke helt om jeg hadde tatt sjansen men :P
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
User avatar
Christoffer S
Posts: 10
Joined: 14 Sep 2008 12:20
MC: -97 Africa Twin

Re: Ladding av Batteri

Post by Christoffer S »

mekkern wrote:

lad ikkke noe mere enn 1 ampere på disse småbatteriene..men alt er bedre enn ett tomt batteri-det ødelegger seg selv...
Jeg har også hørt at du ødelegger motorsykkelbatterier ved å lade med for mange ampere .
Hvorfor ødelegges ikke batteriet på min Africa twin når den har stått en stund og jeg kiner på starteren i flere perioder så det blir lite strøm og deretter lar dynamoen lade opp igjen ?
Mener jeg har lest at dynamoen gir noe rundt 300W/14V = 21,43 A
Jeg er klar over at det er en regulator på dynamoen som begrenser ladespenningen i mitt tilfelle til ca 14V, men et batteri som er nede på feks. 11V vil få kjørt seg siden spenningen på batteriet ikke går opp vesentlig før det har fått en del strøm.
En helautomatisk 7 A bilader begrenser også strømmen til rundt 14,2-14,4V og jeg ser ikke helt forskjellen da. Kan noen forklare ?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ladding av Batteri

Post by mekkern »

når du har sykkelen i gang med bruk av lys/tenning og sykkelen ikke har 5000rpm+ får du ikke full effekt..

blybatterier tåler ikke så mye strøm...ideelt er 10% av AH men tåler opptil20%.
et lite batteri greier heller ikke å holde spenningen nede ved høy lading..
det som dreper det med mye amper/volt er at platene i batteriei begynner å viberere av den kjemiske reaksjonen og det drysser av platene og at det koker og gasser-levetid /effekt faller i takt med mishandling...
User avatar
Christoffer S
Posts: 10
Joined: 14 Sep 2008 12:20
MC: -97 Africa Twin

Re: Ladding av Batteri

Post by Christoffer S »

Hva hvis jeg med nesten tomt batteri starter opp uten lys da ? (300 W rett inn på batteriet)
Ødelegger jeg batteriet da ?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ladding av Batteri

Post by mekkern »

hvis batteriet er helt ok går det nok... men hvis batteriet har vært helt tomt (under 10,7 volt) får du aldri mer enn 80% kapasitet lengre..

men ser ikke vitsen med å mishandle batterier....lad batteriene pent opp så holder de lenge...hvis sykkelen er i orden og batteriet lader seg ut er det defekt. les papirene som følger det nye batteriet og følg det.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ladding av Batteri

Post by mekkern »

idiotisk uttalelse fra deg også...men det er vel som hånd i hanske... :roll:
Post Reply