Hei
Jeg har nettopp fått meg en Honda Hornet CB600F Hornet fra 2004.
Jeg har kjørt den i ca en uke, og i går la jeg merke til at motoren blir veldig varm. Om jeg kjører under 70 går tempen opp (gjerne over i det røde på måleren) og kjører jeg over går den ned til rett under midten.
Jeg har sjekket kjøleveske, den var det litt lite av (under minimum), så jeg fylte opp og tenkte det var det. Nå skal det sies at jeg fylte på varm motor, så jeg skal etterfylle i morgen når den har kjølt seg ned. Jeg skal også sjekke at sikringen for radiatorviften ikke har gått, men det var da veldig til utfall det i så fall skulde gjøre. Tenk om det var 40 grader ute i stedet for 3.
Jeg sjekket også oljen, den var ca 1mm over maksmål, fargen var fin. Tror ikke det er kommet vann i oljen.
Det jeg kom til å stusse på er at om jeg stikker fingeren nedig kjøleveskebeholderen så er ikke kjølevesken varm. Virker som om det er noe sirkulasjonsproblemer. Kan det være vannpumpen? Er det noen som i det hele tatt vet om den sykkelen har vannpumpe?
Noen som har noen tips her?
Takk
Audun Hagen
Varmeproblem på 2004 honda hornet 600.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Varmeproblem på 2004 honda hornet 600.
Det høres ut som om radiator er halvfull av vann, så jeg ville sjekket for luft. Finn påfyllingslokket for kjøleveske, det er IKKE det samme som å fylle på ekspansjonstanken. Den kan godt være tom ved kald motor, da den ikke har annen funksjon enn å ta imot veske når denne ekspanderer under oppvarming. Påfyllingslokket er enten på radiator eller under tanken. Sjekk at det er vann helt opp der og se etter utluftingsskruer på radiator og vannpumpe. Som regel en bolt med 10 eller 8 mm hode. Ved evt etterfylling og utlufting er det viktig at du dobbeltsjekker nivå ved påfylling igjen etter at motoren har gått et par minutter.audhage wrote:Hei
Jeg har nettopp fått meg en Honda Hornet CB600F Hornet fra 2004.
Jeg har kjørt den i ca en uke, og i går la jeg merke til at motoren blir veldig varm. Om jeg kjører under 70 går tempen opp (gjerne over i det røde på måleren) og kjører jeg over går den ned til rett under midten.
Jeg har sjekket kjøleveske, den var det litt lite av (under minimum), så jeg fylte opp og tenkte det var det. Nå skal det sies at jeg fylte på varm motor, så jeg skal etterfylle i morgen når den har kjølt seg ned. Jeg skal også sjekke at sikringen for radiatorviften ikke har gått, men det var da veldig til utfall det i så fall skulde gjøre. Tenk om det var 40 grader ute i stedet for 3.
Jeg sjekket også oljen, den var ca 1mm over maksmål, fargen var fin. Tror ikke det er kommet vann i oljen.
Det jeg kom til å stusse på er at om jeg stikker fingeren nedig kjøleveskebeholderen så er ikke kjølevesken varm. Virker som om det er noe sirkulasjonsproblemer. Kan det være vannpumpen? Er det noen som i det hele tatt vet om den sykkelen har vannpumpe?
Noen som har noen tips her?
Takk
Audun Hagen
Re: Varmeproblem på 2004 honda hornet 600.
Støtter babelfisken over, fyll på direkte på radiatoren. Kjør den på tomgang med radiatorlokket åpent, slik at luften bobler ut, etterfyll heletiden.
Skjer det ikke noe her, så kan det vel være termostaten som ikke åpner i heletatt. Skift denne, om det finnes.
NB: stopp motoren dersom den blir VELDIG varm.
Skjer det ikke noe her, så kan det vel være termostaten som ikke åpner i heletatt. Skift denne, om det finnes.
NB: stopp motoren dersom den blir VELDIG varm.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Re: Varmeproblem på 2004 honda hornet 600.
Enig i at det kan være lite vann på radiatoren, tror ikke at det kan være pumpa som forårsaker dette.Deauville00 wrote:Støtter babelfisken over, fyll på direkte på radiatoren. Kjør den på tomgang med radiatorlokket åpent, slik at luften bobler ut, etterfyll heletiden.
Skjer det ikke noe her, så kan det vel være termostaten som ikke åpner i heletatt. Skift denne, om det finnes.
NB: stopp motoren dersom den blir VELDIG varm.
Men som antydet overfor kan det også være tremostaten. Men før du skifter termostaten kan du teste den ved å legge den i en kasserolle med vann og varme opp vannet. Den skal da åpne på innstillt temperatur.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
-
- Posts: 51
- Joined: 02 Oct 2008 19:56
- MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.
Re: Varmeproblem på 2004 honda hornet 600.
Hjelper ikke alltid og bare fylle på radiatoren, og la lokket være av mens motoren går. Klem manisk på alle kjølevannsslanger du finner.
Slår viften inn? Hvis ikke, er det ofte luft som er problemet.
Eirik
Slår viften inn? Hvis ikke, er det ofte luft som er problemet.
Eirik
Re: Varmeproblem på 2004 honda hornet 600.
Hei
Takk for svar.
"Enig i at det kan være lite vann på radiatoren, tror ikke at det kan være pumpa som forårsaker dette.
Men som antydet overfor kan det også være tremostaten. Men før du skifter termostaten kan du teste den ved å legge den i en kasserolle med vann og varme opp vannet. Den skal da åpne på innstillt temperatur."
Skal gjøre det i morgen tenker jeg. Jeg har funnet ut hvor den sitter og funnet ut modelnavn/nummer for ny, samt at en butikk i nærheten har den på lager.
Kommer tilbake til dere med mer
Takk for svar.

"Enig i at det kan være lite vann på radiatoren, tror ikke at det kan være pumpa som forårsaker dette.
Men som antydet overfor kan det også være tremostaten. Men før du skifter termostaten kan du teste den ved å legge den i en kasserolle med vann og varme opp vannet. Den skal da åpne på innstillt temperatur."
Skal gjøre det i morgen tenker jeg. Jeg har funnet ut hvor den sitter og funnet ut modelnavn/nummer for ny, samt at en butikk i nærheten har den på lager.
Kommer tilbake til dere med mer
