Varmeproblem på 2004 honda hornet 600.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
audhage
MC: 2004 Honda CB600F Hornet. Blå, veldig fin. :)

Varmeproblem på 2004 honda hornet 600.

Post by audhage »

Hei

Jeg har nettopp fått meg en Honda Hornet CB600F Hornet fra 2004.

Jeg har kjørt den i ca en uke, og i går la jeg merke til at motoren blir veldig varm. Om jeg kjører under 70 går tempen opp (gjerne over i det røde på måleren) og kjører jeg over går den ned til rett under midten.

Jeg har sjekket kjøleveske, den var det litt lite av (under minimum), så jeg fylte opp og tenkte det var det. Nå skal det sies at jeg fylte på varm motor, så jeg skal etterfylle i morgen når den har kjølt seg ned. Jeg skal også sjekke at sikringen for radiatorviften ikke har gått, men det var da veldig til utfall det i så fall skulde gjøre. Tenk om det var 40 grader ute i stedet for 3.

Jeg sjekket også oljen, den var ca 1mm over maksmål, fargen var fin. Tror ikke det er kommet vann i oljen.

Det jeg kom til å stusse på er at om jeg stikker fingeren nedig kjøleveskebeholderen så er ikke kjølevesken varm. Virker som om det er noe sirkulasjonsproblemer. Kan det være vannpumpen? Er det noen som i det hele tatt vet om den sykkelen har vannpumpe?

Noen som har noen tips her?

Takk

Audun Hagen
Babelfisken

Re: Varmeproblem på 2004 honda hornet 600.

Post by Babelfisken »

audhage wrote:Hei

Jeg har nettopp fått meg en Honda Hornet CB600F Hornet fra 2004.

Jeg har kjørt den i ca en uke, og i går la jeg merke til at motoren blir veldig varm. Om jeg kjører under 70 går tempen opp (gjerne over i det røde på måleren) og kjører jeg over går den ned til rett under midten.

Jeg har sjekket kjøleveske, den var det litt lite av (under minimum), så jeg fylte opp og tenkte det var det. Nå skal det sies at jeg fylte på varm motor, så jeg skal etterfylle i morgen når den har kjølt seg ned. Jeg skal også sjekke at sikringen for radiatorviften ikke har gått, men det var da veldig til utfall det i så fall skulde gjøre. Tenk om det var 40 grader ute i stedet for 3.

Jeg sjekket også oljen, den var ca 1mm over maksmål, fargen var fin. Tror ikke det er kommet vann i oljen.

Det jeg kom til å stusse på er at om jeg stikker fingeren nedig kjøleveskebeholderen så er ikke kjølevesken varm. Virker som om det er noe sirkulasjonsproblemer. Kan det være vannpumpen? Er det noen som i det hele tatt vet om den sykkelen har vannpumpe?

Noen som har noen tips her?

Takk

Audun Hagen
Det høres ut som om radiator er halvfull av vann, så jeg ville sjekket for luft. Finn påfyllingslokket for kjøleveske, det er IKKE det samme som å fylle på ekspansjonstanken. Den kan godt være tom ved kald motor, da den ikke har annen funksjon enn å ta imot veske når denne ekspanderer under oppvarming. Påfyllingslokket er enten på radiator eller under tanken. Sjekk at det er vann helt opp der og se etter utluftingsskruer på radiator og vannpumpe. Som regel en bolt med 10 eller 8 mm hode. Ved evt etterfylling og utlufting er det viktig at du dobbeltsjekker nivå ved påfylling igjen etter at motoren har gått et par minutter.
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

Støtter babelfisken over, fyll på direkte på radiatoren. Kjør den på tomgang med radiatorlokket åpent, slik at luften bobler ut, etterfyll heletiden.
Skjer det ikke noe her, så kan det vel være termostaten som ikke åpner i heletatt. Skift denne, om det finnes.

NB: stopp motoren dersom den blir VELDIG varm.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Deauville00 wrote:Støtter babelfisken over, fyll på direkte på radiatoren. Kjør den på tomgang med radiatorlokket åpent, slik at luften bobler ut, etterfyll heletiden.
Skjer det ikke noe her, så kan det vel være termostaten som ikke åpner i heletatt. Skift denne, om det finnes.

NB: stopp motoren dersom den blir VELDIG varm.
Enig i at det kan være lite vann på radiatoren, tror ikke at det kan være pumpa som forårsaker dette.
Men som antydet overfor kan det også være tremostaten. Men før du skifter termostaten kan du teste den ved å legge den i en kasserolle med vann og varme opp vannet. Den skal da åpne på innstillt temperatur.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
TholoRacing
MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.

Post by TholoRacing »

Hjelper ikke alltid og bare fylle på radiatoren, og la lokket være av mens motoren går. Klem manisk på alle kjølevannsslanger du finner.
Slår viften inn? Hvis ikke, er det ofte luft som er problemet.

Eirik
audhage
MC: 2004 Honda CB600F Hornet. Blå, veldig fin. :)

Post by audhage »

Hei

Takk for svar. :)

"Enig i at det kan være lite vann på radiatoren, tror ikke at det kan være pumpa som forårsaker dette.
Men som antydet overfor kan det også være tremostaten. Men før du skifter termostaten kan du teste den ved å legge den i en kasserolle med vann og varme opp vannet. Den skal da åpne på innstillt temperatur."

Skal gjøre det i morgen tenker jeg. Jeg har funnet ut hvor den sitter og funnet ut modelnavn/nummer for ny, samt at en butikk i nærheten har den på lager.

Kommer tilbake til dere med mer :)
Post Reply