Jeg er en gutt på 16år, blir snart 17. Jeg lurer bare på om det er best for meg å ta lett mc lappen (klasse A1) nå, eller vente og heller ta tung lappen (klasse A).
Jeg føler bare at jeg kaster bort penger på å ta lett lappen, når det kun gjenstår et år til jeg kan ta tung lappen. Må da kjøre med en sykkel på 34hk, men det er helt greit med tanke på at jeg kan kjøre større sykkel automatisk når jeg blir 20 år gammel. Får jeg egentlig noen fordeler ved å ha tatt lett lappen på mc før tung lappen (sett bortifra kjørererfaringen)? Eller er det sånn at man kan kjøre tung automatisk hvis man har kjørt lett mc i to år fra før?
Takk for alle svar
Nå er det jo tid for vinter, og det er jo ikke sikkert du vil suse rundt på en dyr lett sykkel kontra moped på det glatte føret?
Og etter vinteren er det vel ikke lange tiden igjen før du er moden nok til og ta mellomtung lappen.
Men dette er jo selvfølgelig noe du må velge selv, vi er bare her for og gi deg tips og råd, vi kan ikke ta valget for deg (som bjørn eidsvåg ville sagt det )
Du kan kjøre en sykkel som er registrert som mellomtung fra du er 18 år.
Altså en sykkel som ikke har mer effekt enn 25kw, og et forhold mellom effekt og egenvekt som ikke er på mer enn 0,16 kW/kg.
du kan jo gjøre unna all praksisen og kun stå igjen med oppkjøring til 18 årsdagen din, en kamerat av meg tok både B og A på samme dagen for noen år siden.
spar lett pengene du og kjøp deg en fz
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken