Har vært medlem lenge på forumet, men ikke vært akkurat den mest aktive.
Så jeg tenkte jeg skulle prøve å starte en MC blogg jeg også.
Det er min første blogg noen gang så vær litt snill.

Får begynne med å presantere meg selv.
Jeg heter Anders. Er 25år fra Drammen. "Drammen Rockcity", men kommer egentlig fra Trøndelag. Har bodd på østlandet de siste 14 årene. (Men føler meg fremdeles som en trønder og er stolt av det.)

Meg og min kjære R6 en gang i tiden.
Men uansett.
Det siste året som har gått har jeg hatt en pause fra motorsykler, men er kjempe gira til å begynne på igjen.
Så tenkte jeg skulle skrive en blogg om det å skaffe seg en "ny" sykkel og alt det det innebærer + mye annet tull.
Har kjørt sykkel i drøye 7 år... Fra mellom-stor til stor sykkel.
Så det har kommet og gått 3 sykler oppigjennom årene
to solgte og 1 stjålet.

Min aller første sykkel. Honda SLR 650. Den perfekte begynner sykkel. (Men ikke den peneste sykkelen.)
Billig sykkel og billig forsikring.

Ahh... R6'n. Konge sykkel, men fikk dessverre ikke ha den i fred. Var visst noen andre som også hadde lyst
på den. Så den ble stjålet.

Var de 2 årene jeg hadde denne jeg ble forelsket i Yamaha.

GSX-R'n ja... Siste sykkelen jeg hadde. Den jeg har hatt lengst og opplevd mest med.
Men ikke den jeg savner mest. God sykkel... Ikke noe problem der, men har en liten forkjærlighet til Yamaha.
(men sjekk ut bremsen foran. Galfer + stålomspennede bremseslanger. Biter godt det.)

Så nå har jeg bestemt meg for å kjøpe "drømme sykkelen". En sykkel jeg virkelig har lyst på og som jeg planlegger
å ha i mange år framover. The One!

Har alltid drømt om en R1... (mmmm.... R1.) <- Homer imitasjon når han har lyst på "beer".

Yamaha YZF-R1. En 2004 mod. er planen. Ligger akkurat innenfor my price range.
Så nå på høsten og iløpet av vinteren håper jeg å finne den sykkelen jeg leter etter.
(Derfor titelen på bloggen... Vinter = ca. 6 måneder. Kjøre sykkel = 0-100. Get it?

Siden jeg ikke har vunnet noe i lotto annet enn noen hundringser her og der så må jeg låne en liten slant av
banken. Ikke at det er noe problem. For tiden står jo bankene i kø for å låne ut penger.

Men har spart litt det siste året og har ca. 15% i egenandel noe som gjør det enda lettere å få lån.
Det som virker å vanligvis ta knekken på MC drømmen er Forsikring. Det noen må betale for å den sykkelen man
faktisk har skikkelig lyst på.
Jeg skjønner godt folk som lar prisen på forsikring bestemme hvilken sykkel de skal kjøpe seg,
men som sagt. Denne gangen skal jeg ha den sykkelen jeg virkelig har lyst på.
Kjøre utstyret solgte jeg aldri. Så det har ligget nedpakket det siste året.
Regnet med at jeg komme til å kjøre sykkel igjen.

Kommer til å kjøpe en skikkelig skinndress å iløpet av vinteren.
Så da har vi finasering, kjøreutstyr og motivasjoen på plass. (og tilatelse av dama.)

Ringe runden til forsikring selskaper kan begynne.
Stor takk til demons som laget oversikt over forsikrings selskaper.
Det gjorde ringerunden mye lettere.
Her er det jeg fikk høre:
(Har 60% bonus)
Bluewater: 16700 Fullkasko (men måtte flytte forsikring på bilen også. Som kom på 200 mindre enn tidligere forsikring.)
Enter: Ringte ikke... Orker ikke å bli "totalkunde" igjen...
IF: Der fikk jeg høre at det var ikke vits i å høre spørre på forsikring engang.
De hører etter kunn en bokstav når du prater med dem og det er bokstaven R. Så hvis du er så dyktig at du klarer å unngå å bruke den bokstaven i noen setning så får du sikkert kjøpt forsikring der.
Gjensidige: Vel... 20000 Fullkasko. Ikke det billigste, men en kjempe kundeservice. Det skal de ha for.
Ett lite tips for folk som har/kommer til å kjøpe gjensidige forsikringer.
Bli medlem av Norsk Bondelag som jeg er. Koster 350 i året eller noe å være medlem.
Og gir kjempemasse fordeler ang. forsikring hos gjensidige.
Hun dama jeg snakket med var helt i ekstase da jeg sa jeg var medlem der.
Fikk 10% mere bouns på alle forsikring osv.
Sparebank1: 34000 Fullkasko. Takk... HADE!
Nordic Insurance, Tennant, Terra, Storebrand: Ikke ringt disse fire enda... Tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller. Dumt?
Trygg-Vesta: Stakk innom kontoret dems for å slå av en prat.
Fikk knall tilbud på bil forsikringer. Fikk tilbud på 2700 for delkasko på min civic Vti.
Tiligere betalte jeg 6500...
Men tilbudet på sykkel kom på 19000 Fullkasko.
Så det blir enten eller Trygg-Vesta på meg antageligvis. Når jeg finner The one Bike.

Ett lite grovt regnestykke:
Bluewater MC 16700 + Bil 6300 = 23000
Vesta MC 19000 + Bil 2700 = 21700
Da faller det på Trygg-Vesta.
Ble en lang tråd dette... Flesteparten gidder vel ikke å lese alt dette engang vel. Hehe.
Og sorry for all forsikrings snakk, men forsikring er en big deal når man skal kjøpe sykkel.

Men da har jeg startet en blogg. Så håper jeg kan oppdateren den med mere ang. sykkelkjøp og forhåpenligvis
masse bilder fra turer og opplevelser på en R1 i 2009.
Skal forresten ut å se på en R1 2004 mod. på søndag.

Kom gjerne med ris og ros ang. bloggen min.