Skattefuten / Sheriffen av Nottingham

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
sykihue
MC: 2000 Honda CBR 600 F

Skattefuten / Sheriffen av Nottingham

Post by sykihue »

Pokker heller. Må bare få det ut..

I dag fikk jeg 2 giroer pålydende 9000 kr av skattefuten.. Når ligningen kom så jeg de hadde utelatt utenlandsskatten jeg betalte dermed ble 25.000 i innbetalt skatt borte, med resultat jeg fikk 9000 i restskatt istedet for 16000 tilbake.

Jeg sendte sporenstreks inn en klage til de dagen etter ligningen kom.. den 17. Oktober var det vel. Idag ringte jeg og spurte om de hadde mottatt klagen.
Joda, de hadde de. Men det var opp til 3 mnd behandlingstid, og reglene var slik at restskatten måtte uansett betales innen 3 og 10 november.. Altså 4500 til vært forfall i min situasjon da.

Jeg har ikke de pengene på konto nå så fikk de til å dele opp regningen i flere giroer. Ja da det skulle også gå greit.. Men da måtte jeg skjønne at det kom til å løpe på renter på de pengene.. #-o

Fy faen ( unnskyld språket ) men her skylder de meg 16000 kr.. også krever de RENTER av meg på et beløp jeg må betale til de BARE pga av de ikke fikk ligningen min rett i første omgang!! :smt017 Og jeg har for ordens skyld regnskapsfører som sender alle papirene for meg.

Da skulle jeg vel heller fått mer renter tilbake på hva de skylder meg eller hva??!?

:smt091 :smt092 :smt093
x 2000 Honda CBR 929 RR Fireblade
x 2001 Suzuki TL1000R
Trond_V
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Skattefuten / Sheriffen av Nottingham

Post by Trond_V »

Staten tar - og staten tar :roll:
Relax

Post by Relax »

;-) :lol: :lol: :lol: Det du ikke forstår er at dette har ikke noe med sunn fornuft , logikk eller slike ting å gjøre... Du kan ikke bruke slike ting på dette .. Det er kun de som tenker som staten som forstår staten ;-)
Det skumle er at når de har jobbet lenge nok i staten...så blir de faktisk slik.. de blir faktisk overbevist om at slik de tenker er den eneste rette måten.....
Skremmende .......
Lykke til!
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

men nå er det vel faktisk ditt ansvar å sette opp selvangivelsen riktig?.. og utenlands skatten du har betalt er det jo du som må føre opp? var i allefall sånn da jeg hadde oppdrag utenfor Norge...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
sykihue

Post by sykihue »

Jepp, utenlands skatten står oppført på lønnsslippen, dog under eget avsnitt.
Men skulle likevel tro det skulle gå an å få det rett første gangen..

Men mye vil ha mere, slik er vel staten ja.
x 2001 Suzuki TL1000R
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Men da får du jo renter på de 16000,- du skal ha og da...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
sykihue

Post by sykihue »

Det gjenstår å se.. det er vel bare en luserente i forhold til renta jeg må betale regner jeg med :-s

Men men.. det ordner seg vel til slutt. Neste år skal selvangivelsen inn med store bokstaver ;-)
x 2001 Suzuki TL1000R
gonzo

Post by gonzo »

Ble registrert som nullskatteyter i år.
Det var nok en liten feil hos skatteetaten. :D
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Relax wrote:;-) :lol: :lol: :lol: Det du ikke forstår er at dette har ikke noe med sunn fornuft , logikk eller slike ting å gjøre... Du kan ikke bruke slike ting på dette .. Det er kun de som tenker som staten som forstår staten ;-)
Det skumle er at når de har jobbet lenge nok i staten...så blir de faktisk slik.. de blir faktisk overbevist om at slik de tenker er den eneste rette måten.....
Skremmende .......
Lykke til!
Bortsett fra at hverken likningskontoret eller kemneren er statlig... staten er ikke et stort troll slik mange tror, det er helt vanlige mennesker som du treffer på gata hver dag. De kommuneansatte på likningskontor og hos kemneren er satt til å gjennomføre reglene, det er ikke vanskeligere enn det. Grunnen til at man må betale inn til tross for klage tror jeg må være fordi veldig mange ellers hadde klaget for å få utsettelse på betalingen og renter fordi det ellers hadde blitt brukt som gratis lån. Fordi vi skattebetalere liker å bruke/utnytte/lure/snyte systemet, må myndighetene ha et innviklet regelverk for å tette slike muligheter. Selvfølgelig hadde det vært fint om man slapp dette når det åpenbart er gjort en feol som bare skal rettes opp. Mangelen på den fleksibiliteten betyr ikke nødvendigvis at de som håndhever reglen er idioter.
Just my two cents..
Image
Image
Prookie
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...

Post by Prookie »

Risikerer du dobbelt opp med sviende baksmell neste år, da? :-s
- Rookie on pRrreciousss -
Post Reply