Begynnersykkel for jente

Prat om tung MC.
Post Reply
Illny
MC: Ingen enda:(

Begynnersykkel for jente

Post by Illny »

Hei. Ny på dette forumet. Drømmer om mclappen og startet opp litt for sent på sommeren. Kjørte Diversion 900 på kjøreskolen. Har planer om å fullføre lappen til våren og har begynt å se på sykler. Får mange råd om å kjøpe en 600 sykkel f.eks. Fazer eller Bandit. Noen meninger om 900 eller 600 sykkel som den første?
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Re: Begynnersykkel for jente

Post by RH racing »

kommer ann på hva slags type du vil ha det.. custom, touring, RR ??
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Selv vil jeg si at det ikke er noen grunn i seg selv å starte med en 600 av den grunn at de er bedre egnet som førstegangssykkel. Min 900RR var min første tunge sykkel, og vil si at du bare kan stige opp i den klassen, så kan du hoppe over et midlertidig sykkelkjøp. De fleste vil gjerne ha mer kubikk enn 600 etter en stund, og den største forskjellen er dreiemomentet, og du bare lærer at det skjer mye mer med gassen mye lavere på turtallsstigen. Det er mer en tilvending, men vil ikke si at 900 er mer "skummelt" enn en 600, og økonomisk sett får du fine 900/1000 cc til samme pris som en 600 på bruktmarkedet. Du finner dessuten 1000 cc uten veldig mye HK (rundt 100 f.eks.), men der du slipper å få senebetennelse i foten nærmest av all giringa som du får på en 600 cc 4 sylindret. Det er en sykkel med mye HK som kan bli heftig for en nybegynner muligens (man trenger ikke 150-180 hk liksom), men en sykkel med mye dreiemoment er bare behagelig. Men, som det skrives over er det litt forskjell på sykkeltyper, så du får finne ut hva du ønsker for noe først. De fleste sier at en 600 fazer er et fint sted å begynne, og det er det muligens, men vil ikke si at det har noen hensikt med mindre man ikke helt har kontroll på høyrehanda :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Illny
MC: Ingen enda:(

Post by Illny »

Takk for svar.. Tenker meg en touringsykkel, men veldig usikker enda hvilken type.. ellers trives jeg godt på Diversion 900.. :)
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Post by Juliet »

Jeg er enig med ThaWulf. Hvis du vet ca hva slags type sykkel du vil ha, så bør du nok bare komme deg til en forhandler og prøve et knippe ulike sykler. Jeg kan ikke anbefale noe spesifikt, for jeg har enda ikke prøvekjørt så mye annet enn de jeg har eid av mindre customsykler, og så er det jo umulig for andre å vite hva du passer å kjøre ut ifra størrelse/lengde, preferanser etc. Det sies at økt motorvolum = økt vekt, så man bør også kjenne litt på om man føler at doningen passer mtp å håndtere den, ikke bare under kjøretur. Man skal føle seg trygg og avslappet, dere skal passe sammen :)
Men etter hva jeg har lest på forumet tidligere og hørt av venner og familie så er bl.a. Honda Hornet, Honda CBF, Suzuki Bandit og Motoguzzi Breva fine touringssykler ... Tror tanta mi kjøpte seg Suzuki GS 500 i sommer og er strålende fornøyd med den. Mannen hennes har hatt GSX600F i mange år. Bare noen tips til hva som kan være verdt å prøve :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Glem alt om at det skal være en begynnersykkel. Hvis du ikke skal kjøre idiot, og det håper jeg du har vett til å la være, så har alle tunge sykler nok av glede å by på. Og det er ikke sånn at man jobber seg opp gjennom klassene hvis man ikke driver roadracing.

Hva slags sykkeltype har du mest lyst på? Sykkelvalg handler mye om image og følelser. Gi oss signaler om stil så renner det på med tips og erfaringer i angitt retning. Det samme om du er høy eller lav.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Prookie
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...

Post by Prookie »

Hei og velkommen til deg, herlig å få flere jenter her!
Og litt gøy å få noen som er "mer rookie" enn meg... ;-)
Selv kjører jeg Diversion 600, det er min første sykkel og jeg trives særdeles godt med den! Men så er jeg heller ikke noen "grisekjører", og har ikke de store ambisjonene om å ta med meg passasjer på langtur. Kompisen min kjøpte seg Honda Hornet 900 som sin første sykkel, og han sliter allerede litt der. Drømte liksom om å ta med seg venninne på langtur, putte soveposer og hengekøye på sykkelen og så litt bagasje selvsagt, men ble lang i maska da han begynte å legge sammen vekt på fører + passasjer + bagasje og fikk se at det nok skar seg litt, med tanke på sykkelens tillate maksvekt... Sånne ting må du også tenke på, når du skal velge sykkel. Har du noen du skal ha med deg på tur? Skal dere ha med dere "masse stæsj"?

Personlig har jeg ikke opplevd å savne mer kubikk ennå, iallfall. My pRrreciousss gjør det den skal gjøre når jeg vil, uten å gjøre for mye ut av seg. Vet ikke hvordan jeg utvikler meg neste sesong, det får tiden vise.

Lykke til med utviklingen...! :-)
- Rookie on pRrreciousss -
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

Juliet wrote:Det sies at økt motorvolum = økt vekt :)
Vel.. en 1000ccm er ofte tyngre enn f.eks en 600ccm av samme type..men ho skriver heller ikke om ho vil ha en ny ell gammel sykkel. kan da f.eks si at en ny R1 veier 180kg mens min ZX7R som er da "gammel" butter et sted over 200kg.

Sykkel bør velges etter intresse, og bruk. lønner seg lite med en R1 om du kun skal pendle til å fra jobb midt i oslo gryta...
du bør også se hvordan kroppen din passer med styre og hendler..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Prookie
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...

Post by Prookie »

RH racing wrote:du bør også se hvordan kroppen din passer med styre og hendler..
Yessss. Og høyde.
Mitt tips: Bruk ledig tid til å besøke MC-forhandlere! Prøvesitt og kjenn på høyden, kombinert med din egen armlengde i forhold til avstand mellom "sitteplass" på setet og hvor langt fram styret egentlig er.
Jeg ble selv anbefalt en Suzuki V-Strom, noen som mente at den burde passe meg. Sannheten er at den ble for høy, jeg rakk liksom ikke ordentlig ned, og derfor valgte jeg den bort. Det var jeg sjeleglad for nå i høst, da jeg endte opp med å måtte "gå" sykkelen hjem bortover langs ei laaaaang lang slette ...
- Rookie on pRrreciousss -
Post Reply