Revolusjonen Obama

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Revolusjonen Obama

Post by Relax »

Skal ikke bli politisk , men kan'ke la vær å si at om Obama blir president i natt, så er det faktisk en revolusjon...
Konservativ eller demokrat kan være det samme akkurat nå, men at en farget mann med slik bakgrunn som han når så langt, eller riktigere sagt : At så mange amerikanere er klare til å stemme på han... DET er faktisk en revolusjon :) Det er historisk!
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Revolusjonen Obama

Post by maelling »

Det jeg er mest spent på, er eventuelle endringer i utenrikspolitikken. Min gjetning er at den ikke vil endre seg så mye som vi rundt her i Europa tror. Men, jeg tror endringene kan komme av seg selv, slik at det blir en mer tilbaketrukket USA vi ser fremover som styrer med hjemlige problemer. Men, tradisjonelt har slikt også gått i bølger, mellom "american exceptualism" (som vi har nå), og "sense of escape", som vi hadde under Clinton. Da var ikke USA så veldig aktiv utenfor egne grenser, men unntak av Bosnia-konflikten. Hvorvidt Obama fører med seg en revolusjon i både hjemlig politikk og utenrikspolitikk, gjenstår å se. Om ikke neokonservative har vært opptatt av å forandre verden etter sitt eget selvbilde, har Obama vitterlig sagt det samme. Spørsmålet er om han greier å leve opp til forventingene (forutsatt at han vinner selvsagt). Han overtar uansett et USA i utforbakke, med økonomisk krise og tapt anseelse i utlandet (det er ikke lenge europeere og andre elsket USA).

Hvorvidt Obama representerer en revolusjon fordi han er svart, kan diskuteres. Han er ikke den første svarte presidenten i USA:

http://www.geocities.com/cureworks1/5blkpres.htm
http://www.diversityinc.com/public/1461.cfm

Ellers følger jeg valget med spenning :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
hanja
Posts: 127
Joined: 18 Mar 2008 18:03
MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV)
Location: Buskerud

Re: Revolusjonen Obama

Post by hanja »

Jeg er overhodet ikke rasist, men tenk på alle de som er det i USA. Hvor lang (eller kort) tid tar det fra han blir valgt, til han får første kule mot seg? Er en stor fare for at noe sånt kan skje. Nå sier jeg ikke at Obama blir myrdet, men er ikke en umulighet at noen ihvertfall prøver å skyte mot han. Men hvis John McCain vinner så kommer han til å dø av alderdom uansett, så er kanskje best å ta sjansen på at Obama vinner og de som prøver seg ikke får det til. You got my point, i think.
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Revolusjonen Obama

Post by tshansen »

Det har vært flere innslag i nyheter og program der såkalte "rednecks" stemmer imot obama bare for at han er neger. Er vel fint liten tvil om at det er mye rasister i Amerika. Men hvordan det er i forhold til folketall kontra andre plasser i verden vet jeg ikke.

Uansett om Obama blir ny president eller ikke, kan det ikke bli værre enn det er og har vært.

Men presidentvalget i Amerika interesserer meg midt i kaviar krysset og syns hele opplegget er latterlig ;-)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Revolusjonen Obama

Post by maelling »

LordShaft wrote:Men presidentvalget i Amerika interesserer meg midt i kaviar krysset og syns hele opplegget er latterlig ;-)
Det må bety at du generelt sett er lite politisk interessert ? I tilfelle du skulle være politisk interessert, er det ironiske ved å mene at det er latterlig at hvem som blir president i USA med sine 300 millioner innbyggere sannsynligvis har mer å si for vår sikkerhet, vår lommebok og vår utenrikspolitiske orientering enn noen norsk statsminister har makt til å få til. Det meste av vår kulturelle forståelse (kultur i vid forstand) har opprinnelse i USA, krigen mot terror, de fleste internasjonale institusjoner av betydning ble opprettet i etterkrigstiden av USA, finanskrisen har sin rot i USA m.m. Men, måten det drives valgkamp på og hele settingen rundt det kan virke snodig for oss her i Europa. Men, det skulle vært noe om Jens Stoltenberg gikk opp på en talerstol og holdt nasjonalistiske "vekkelsesmøter" med bibelen i handa rundt om i landet, og skulle snakke om "bringing the country in a new direction", "creating jobs" (med en referanse til en "plumber Joe"), samt ha ambisjoner om å "change the world" osv. Jeg tror vi skal være glade for at verden ikke har 300 millioner nordmenn :P
Last edited by maelling on 04 Nov 2008 20:47, edited 2 times in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Revolusjonen Obama

Post by supermons »

LordShaft wrote:Det har vært flere innslag i nyheter og program der såkalte "rednecks" stemmer imot obama bare for at han er neger. Er vel fint liten tvil om at det er mye rasister i Amerika. Men hvordan det er i forhold til folketall kontra andre plasser i verden vet jeg ikke.
Så et innslag på nyhetene der de intervjuet en gjeng sånne, og de sa at de var demokrater men ville ikke stemme på Obama fordi han var svart. Selvsagt sier de det på tv og når de sitter på stamkafeen og prater piss med gamlekara, men lurer på hvor mange av dem som faktisk kommer til å stemme på han og juge om det etterpå jeg :P

Jeg for min del gleder meg til de blir ferdig med valget jeg, så vi kan begynne å høre om noe annet.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Revolusjonen Obama

Post by maelling »

demons wrote:Jeg for min del gleder meg til de blir ferdig med valget jeg, så vi kan begynne å høre om noe annet.
Det er fint vi slipper å høre om "klimakrisen" hele tiden (som fortrengte kampen mot terror; "terrorkrisen"), som jeg har rukket å gå lei av. Men, der har "finanskrisen" overtatt, og fortrengt den forrige krisen. Det virker ut som media liker å ha en eller annen krise å fokusere på, og sånn sett er det deilig å få en slags 50/50 dekning av "finanskrise" og valgkamp, så slipper man å høre om hvor syndige vi er i vesten med tanke på våre klimautslipp 24/7 :) Etter dette vil vel finanskrisen prege nyhetene inntil den nye presidenten har fått begynt å gjøre noe.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
hanja
Posts: 127
Joined: 18 Mar 2008 18:03
MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV)
Location: Buskerud

Re: Revolusjonen Obama

Post by hanja »

tHaWuLf: Jeg kunne ikke vært mere enig med deg. Alltid en eller annen krise.. :-k
LordShaft wrote:Uansett om Obama blir ny president eller ikke, kan det ikke bli værre enn det er og har vært.
Skal vel litt til for å bli værre en Bush ja..
LordShaft wrote:Men presidentvalget i Amerika interesserer meg midt i kaviar krysset og syns hele opplegget er latterlig ;-)
Litt rart er det jo da at du svarer i denne tråden som uten tvil handler kun om presidentvalget? :D
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Revolusjonen Obama

Post by Lølle »

tHaWuLf wrote:... under Clinton. Da var ikke USA så veldig aktiv utenfor egne grenser, men unntak av Bosnia-konflikten.
Det hører med at de så lenge som mulig holdt seg så langt unna konflikten de bare kunne og håpet Europa skulle klare det. Ja.. de droppet våpen til minst en av partene da, våpen de brukte 10 år på å lete etter etterpå (same old story). Clinton hadde vel noe gående i Irak og Somalia skulle eg tru. Det var forresten en interessant sak om tidligere presidenter. At justisdep kjøpte opp alle bøkene som omtalte den ene saken er verdt å merke seg :-)
Håper forresten valget går som alt tyder på. Man vet jo aldri, i 2004 ble jo faktisk W valgt på ordentlig. Dæ'kke mulig, tenkte jeg da.
Image
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Revolusjonen Obama

Post by tshansen »

Hvorfor jeg svarer i denne tråden!? :-k
For å ytre nettopp min mening om nettopp denne saken! Hvem som blir president av de to er meg revnende likegyldig! det er ikke de som bestemmer alikevell! Det er alle rundt og Presidentet er bare ett ansikt utad! Det som er av interesse er om det blir demokratene eller republikanerne som vinner!?

Jeg kan ikke si at jeg er veldig politisk engasjert, men jeg har sterke meninger om hva jeg syns er rett eller galt etter mitt synspunkt og hvordan jeg syns det burde være!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Revolusjonen Obama

Post by maelling »

Lølle wrote:Håper forresten valget går som alt tyder på
Jeg har et inntrykk av at mediadekningen her til lands har vært overdrevet positiv med tanke på Obama, og til dels ikke like positiv om McCain (noe som ikke er rart). Videre har jeg inntrykk av at mediadekningen i norske medier av Obamas valgkamp har vært langt fyldigere enn mot-kandidatens valgkamp. Det er egentlig ikke så rart, med tanke på at vi her i Europa og i allefall i norden har den "nordiske velferdsmodellen", og at sosialistiske kandidater og sosialistisk tankegang står langt nærmere oss rent ideologisk (som grunnsyn). Begrepet "sosialisme" ble jo nesten et skjellsord i McCain-leiren, der han beskyldte Obama for å være en sosialist (tror egentlig gjennomsnittsamerikaneren har et annet syn på "sosialisme" enn her i Norden\Europa). At det er tydelige kulturforskjeller mellom oss Europeere og Amerikanere er ikke noe nytt egentlig, og de har jo alltid sett på vår nordiske velferdsmodell som en slags fordekt sosialisme. Jeg vet knapt en eneste en som ikke heier på Obama i disse dager her til lands, så vi får nå se hvordan det går. Jeg tror han kan bli et friskt pust og en ny start muligens for USAs del med tanke på å bygge opp anseelse i forhold til omverden (svært få liker USA i disse dager virker det ut som), men spørs om han greier å få orden på økonomien og leke "sosialist" med store offentlige utgifter i samme slengen. Den andre interessante tingen blir om han faktisk vil bli en slik president vi her i Europa kanskje tror han vil bli. Amerikanere har ofte sitt eget mindset, og jeg kan ikke helt se at de skal omfavne FN (som USA aldri har gjort) og satse hardt på diplomati (hvorfor gjøre det når man er 300 mill Amerikanere? Kanskje økonomien gir en viss ydmykhet muligens), og ikke overkjøre "småstater" her i Europa. Men, det blir nå artig å se :) Han vil vel uansett ende opp med å skuffe, siden jeg ikke kan se at han med letthet i allefall kan få USA opp av den økonomiske grøften og innfri alle forventningene. Men, det skal bli artig å se, om han nå vinner :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Revolusjonen Obama

Post by Jarle »

Vinner ikke Obama, så blir det vel raseopptøyer...
Da er det rasisme...

Image
Image
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Kjitta8648
Posts: 662
Joined: 09 Feb 2007 23:27
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Location: Bergen

Re: Revolusjonen Obama

Post by Kjitta8648 »

Sitter og følger med valget. Det var som å se på maling som tørker.
Folket får den regjering som folket fortjener.

Barak Obama; half honkey all donky.

:mrgreen:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: Revolusjonen Obama

Post by Relax »

Han vant ,,,,,,,,,,,stakkars mann...
hanja
Posts: 127
Joined: 18 Mar 2008 18:03
MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV)
Location: Buskerud

Re: Revolusjonen Obama

Post by hanja »

obama vant =)
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
Post Reply