
Ulvinnebloggen. Sesongstart 2013
- Jeanette
- Administrator
- Posts: 7497
- Joined: 05 Sep 2006 19:45
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Re: Ulvinnebloggen. Bilder fra jentekvelden
Takk for en super jentekveld, det var kjempekoselig!! Skal bort i kveld så jeg får ikke lagt ut bilder i dag, men jeg skal bidra med mine jeg også 

- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen. Bilder fra jentekvelden
Flott, jeg gleder meg til å se de bildene også. 

- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen.
Nå har jeg kjøpt samme vedlikeholdslader som Juliet har beskrevet. Batteriet til Rødhette er tatt inn, og laderen er montert på. Så nå er det sesongslutt (eller i hvert fall sesongpause) her også. Det er trist. Godt at jeg har mange mimrebilder i bloggen som jeg kan ta frem og titte på. Og så gleder jeg meg til våren. Det skal bli fantastisk å kunne ta frem igjen Rødhette og kjøre når jeg vil, uten å måtte vente på en kjørelærer.
Jeg bestiller en tidlig og lang sesong for 2009!
Jeg bestiller en tidlig og lang sesong for 2009!

Re: Ulvinnebloggen.
Smarteste du kan gjøre Ulvinnen er å lade batteriet på topp,
så rydde unna Grandisen fra fryser'n og putte det inn der.
Ta batteriet ut igjen et par tre dager før sesongstart og gi det en topplading.
Selv har jeg gjort dette i 16-17 år etter råd fra firmaet Ladac.
Du oppdager da at det nesten ikke har vært en utlading i løpet av perioden i -18 grader
siden nedbrytingen i batteriet nesten stopper opp ved kulde.
Resultatet blir et batteri som varer lengre rett og slett
Som en info så tåler et fullt ladet batteri mellom -70 og -80 grd ...
så rydde unna Grandisen fra fryser'n og putte det inn der.
Ta batteriet ut igjen et par tre dager før sesongstart og gi det en topplading.
Selv har jeg gjort dette i 16-17 år etter råd fra firmaet Ladac.
Du oppdager da at det nesten ikke har vært en utlading i løpet av perioden i -18 grader
siden nedbrytingen i batteriet nesten stopper opp ved kulde.
Resultatet blir et batteri som varer lengre rett og slett

Som en info så tåler et fullt ladet batteri mellom -70 og -80 grd ...
Re: Ulvinnebloggen.
Det er kjempetrist! Og jeg tenker på sykkelen hele tiden, får den ikke ut av hodet. Får tro det blir litt "bedre" etterhvert... Må vel bare fylle hodet og tiden med noe helt annet nå en stund :/
06-12GS:
Trodde ikke batteriet var noe glade i frost jeg? Det er jo derfor de taes av sykkelen og oppbevares inne....
06-12GS:
Trodde ikke batteriet var noe glade i frost jeg? Det er jo derfor de taes av sykkelen og oppbevares inne....

Vennlig hilsen Juliet
Re: Ulvinnebloggen.
Stemmer det Juliet, et batteri er IKKE glad i frost .............. når det skal levere varene,
altså levere din kjære strøm, men den kontinuerlige nedbrytingen i et batteri bremses opp med kulde,
"livet" i batteriet bremses opp, derfor leverer det dårlig i kulde, men oppbevares bedre!
Et batteri er som en matvare, smaker best opptint, men varer lengre ved nedfrysing!
Som nevnt over så tåler et fullt ladet batteri vesentlig mere enn det frysern din klarer å levere,
så sundfrysing skal du ikke være redd for.
Uansett, det aller dummeste du kan gjøre for å bevare et batteri lengst mulig er å oppbevare det i rom temp,
da er det bedre å la det stå i en vinterkald garasje.
altså levere din kjære strøm, men den kontinuerlige nedbrytingen i et batteri bremses opp med kulde,
"livet" i batteriet bremses opp, derfor leverer det dårlig i kulde, men oppbevares bedre!
Et batteri er som en matvare, smaker best opptint, men varer lengre ved nedfrysing!
Som nevnt over så tåler et fullt ladet batteri vesentlig mere enn det frysern din klarer å levere,
så sundfrysing skal du ikke være redd for.
Uansett, det aller dummeste du kan gjøre for å bevare et batteri lengst mulig er å oppbevare det i rom temp,
da er det bedre å la det stå i en vinterkald garasje.
ærlighet varer alltid lengst
- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen.
06-12GS: Det der var nytt for meg. Som Juliet, så trodde jeg også at batteriene hadde best av å oppbevares i innetemperatur.
Fryseren høres vel drastisk ut (selv om du sikkert har rett), men kanskje jeg skulle sette batteriet i kjølerommet.
Fryseren høres vel drastisk ut (selv om du sikkert har rett), men kanskje jeg skulle sette batteriet i kjølerommet.

- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen.
Tankene mine går også stadig til Rødhette. Jeg er glad for at jeg i det minste har henne i garasjen, så jeg kan klappe på henne nå og da. Om jeg måtte sette henne fra meg på et "fremmed" lagringssted, hadde det vært enda verre.Juliet wrote:Det er kjempetrist! Og jeg tenker på sykkelen hele tiden, får den ikke ut av hodet. Får tro det blir litt "bedre" etterhvert... Må vel bare fylle hodet og tiden med noe helt annet nå en stund :/
Re: Ulvinnebloggen.
Ulvinnen wrote:06-12GS: Det der var nytt for meg. Som Juliet, så trodde jeg også at batteriene hadde best av å oppbevares i innetemperatur.
Fryseren høres vel drastisk ut (selv om du sikkert har rett), men kanskje jeg skulle sette batteriet i kjølerommet.

Dette trenger du jo ikke nå, du trenger bare å oppbevare det, og det på en måte som bremser opp
nedbrytingen i det mest mulig, altså kulde,gjerne så kaldt som mulig altså.
Kjølerom, kjøleskap,ute i garasjen eller gjerne i frysern altså, alt er bedre enn i romtemp ..
Forskjellen på disse plassene nevnt over oppdager du tvært når du topplader der til våren,
det batteriet som har vært oppbevart kaldest trenger kortest tid å nå toppladet igjen,
dette vil si at nedbrytingsprosessen i det har vært så lite som mulig og dermed har du forlenget batteriets levetid!!
legg merke til at jeg snakker om oppbevaring av batteri, IKKE ytelse i kulde
ærlighet varer alltid lengst
- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen.
Om jeg har forstått deg riktig, så er hensikten med å oppbevare batteriet i fryseren at det skal ta kort tid å topplade det når våren kommer. Hvordan er det da med vedlikeholdslading i forhold? Da vil vel batteriet være klart?
Dessverre har jeg ikke stikkontakt i kjølerommet, så jeg får ta ut batteriet til vedlikeholdslagring innimellom, og så sette det kjølig igjen.
Dessverre har jeg ikke stikkontakt i kjølerommet, så jeg får ta ut batteriet til vedlikeholdslagring innimellom, og så sette det kjølig igjen.
Re: Ulvinnebloggen.
.Ulvinnen wrote:Om jeg har forstått deg riktig, så er hensikten med å oppbevare batteriet i fryseren at det skal ta kort tid å topplade det når våren kommer.
Neida, det å lade selv et bortimot tomt batteri er jo neppe så slitsomt siden lader'n gjør jobben

Poenget er å få batteriet til å vare lengst mulig!
Min erfaring er den at ved iskald lagring av et fullt ladet batteri og med vedlikeholdslader påmontert,
så slår ladern seg bortimot ikke på i det hele tatt over noen mnd, dette vil jo si at nedbrytinga i batteriet er bortimot stoppet ved kulde, altså, batteriets levetid øker ..
ærlighet varer alltid lengst
- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen.
Nå er batteriet godt plassert i kjølerommet, så nå ligger alt til rette for at det skal få et langt liv.
Takk for tipset, 06-12GS!
Takk for tipset, 06-12GS!

Re: Ulvinnebloggen.
hei
Dette var en kjempe fin blogg må jeg si
Får lyst til og lage en selv når jeg ser hvor velykka sin noen er
Fortsett sånn, kjempe flott
Carboy 

Dette var en kjempe fin blogg må jeg si


Fortsett sånn, kjempe flott



-Carboy-
- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen.
Takk skal du ha, carboy!
Det er alltid hyggelig å få tilbakemeldinger på at noen leser i bloggen min.
Det er alltid hyggelig å få tilbakemeldinger på at noen leser i bloggen min.

- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen. Sesongen er i gang igjen!
For en fantastisk dag det har vært i dag!
Etter at regnet hadde pøst ferdig, så klarnet det opp i 12-tiden. Når temperaturen så steg til 7 grader, ble det ypperlig kjørevær. Det var en sann glede å kunne sette batteriet tilbake i Rødhette og legge ut på tur. Deilig å få kjørt litt, skikkelig ekstrabonus siden jeg hadde instilt meg på at det nå var slutt på sesongen.
Jeg kjørte til det begynte å mørkne. Så fylte jeg tanken helt, vasket Rødhette og satte henne inn igjen i garasjen. Jeg vet at det er meldt kaldere fra i morgen igjen, men jeg vil være litt optimist, og lar batteriet bli i mc-en foreløbig.
Noen bilder ble tatt:







Etter at regnet hadde pøst ferdig, så klarnet det opp i 12-tiden. Når temperaturen så steg til 7 grader, ble det ypperlig kjørevær. Det var en sann glede å kunne sette batteriet tilbake i Rødhette og legge ut på tur. Deilig å få kjørt litt, skikkelig ekstrabonus siden jeg hadde instilt meg på at det nå var slutt på sesongen.
Jeg kjørte til det begynte å mørkne. Så fylte jeg tanken helt, vasket Rødhette og satte henne inn igjen i garasjen. Jeg vet at det er meldt kaldere fra i morgen igjen, men jeg vil være litt optimist, og lar batteriet bli i mc-en foreløbig.
Noen bilder ble tatt:







Last edited by Ulvinnen on 10 Nov 2008 20:18, edited 1 time in total.