Har overtatt en Kawasaki VN 750 1986 som motoren er i deler på.
Motoren har passert ca 70 000, og eg har ikke noe historie på den.
Så det eg vil spør om er:
Hva anbefales det å bytte på en slik motor, når den er åpnet?
Hvor/hvilke slitasje skal/bør en se etter?
Har ikke noe erfaring i dette, men ønsker å ha noe vinterarbeide.
Så tips mottaes med takk.
Motoroverhaling Kawa VN 750
Re: Motoroverhaling Kawa VN 750
Det er vel en grunn til at motoren er i deler ?
En VN 750 motor skal ikke være nødvendig å overhale etter kun 70000 km dersom den har vært noenlunde bra vedlikeholdt. Men ettersom motoren er delt ville jeg ha sjekket om sylindrene er slitt / skadet.
En VN 750 motor skal ikke være nødvendig å overhale etter kun 70000 km dersom den har vært noenlunde bra vedlikeholdt. Men ettersom motoren er delt ville jeg ha sjekket om sylindrene er slitt / skadet.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
råde/veivlager bør byttes når den først er i deler. kontrollere slitasje i sylinder + slakk i stempel. ska du gjøre dette skikkelig så balansering av veiv + normalisering av råder. + vektfresing av stempler... +selvfølgelig alt nytt av pakninger..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Her var det endel ting som en ikke klarer å gjøre uten spesial verktøy.
Som selfølgelig en vanlig garasje ikke har.
Noen anbefalinger om verksteder som er behjelplige med overhaling motoren?
Har noen et ca kostnadsoverslag for en slik jobb?
Eventuelt hvor kan en få tak i motor til en slik sykkel?
Ser på Ebay at det finnes brukbare motorer, men det er som oftest local picup, og da blir det dyrt.
Har noen handlet motorer på Ebay? Erfaringer med dette ønskes?
Som selfølgelig en vanlig garasje ikke har.
Noen anbefalinger om verksteder som er behjelplige med overhaling motoren?
Har noen et ca kostnadsoverslag for en slik jobb?
Eventuelt hvor kan en få tak i motor til en slik sykkel?
Ser på Ebay at det finnes brukbare motorer, men det er som oftest local picup, og da blir det dyrt.
Har noen handlet motorer på Ebay? Erfaringer med dette ønskes?
Har handlet en del på ebay, men aldri kjøpt motorer. Tingene jeg har kjøpt har vært av variabel kvalitet. Noen selgere er helt ærlige og skriver svært nøyaktige beskrivelser. Andre pynter på sannheten. Det er også noen som roter bort adressen din og drøyer to måneder før de sender tingene dine (ja, det var en italiener). Er skeptisk til å kjøpe noe så komplekst som en motor på ebay. Da må den i tilfellet være billig, og du må regne med å overhale den. Folk flest er vel ikke kompetente til å bedømme standen på en motor, så selv om selgeren sier at den er i god stand, og han faktisk tror han er ærlig så kan det fortsatt være noe som feiler den.
Jeg hadde heller overhalt den motoren jeg hadde om jeg var deg. Jeg ville gjort det selv, for da vet du hva som har blitt gjort og hva som ikke har blitt gjort. Arbeidstimer på verksted er dyyyyyrt.
Balansering av veiv, normalisering av rådene og vektfresing av stempelene er bare å drite i på en VN 750. Hadde det vært en racing-sykkel som du skulle kjøre løp med så hadde saken vært en annen.
Først og fremst trenger du en verkstedsmanual. Sjekk at klaringen mellom sylinder og stempel er innenfor toleransen, og at de er hele og uskadet. Bytt stempelringene når du først er der. Tror du skal klare det aller meste uten spesialverktøy. Om du skulle trenge noe så kanskje den lokale forhandleren vil låne deg det (mot depositum)?
Jeg hadde heller overhalt den motoren jeg hadde om jeg var deg. Jeg ville gjort det selv, for da vet du hva som har blitt gjort og hva som ikke har blitt gjort. Arbeidstimer på verksted er dyyyyyrt.
Balansering av veiv, normalisering av rådene og vektfresing av stempelene er bare å drite i på en VN 750. Hadde det vært en racing-sykkel som du skulle kjøre løp med så hadde saken vært en annen.
Først og fremst trenger du en verkstedsmanual. Sjekk at klaringen mellom sylinder og stempel er innenfor toleransen, og at de er hele og uskadet. Bytt stempelringene når du først er der. Tror du skal klare det aller meste uten spesialverktøy. Om du skulle trenge noe så kanskje den lokale forhandleren vil låne deg det (mot depositum)?
Takker og bukker for greit svar inunf.
Hvor er det greiest å handle motordeler?
Nærmeste forhandler her ligger ca 200 km unna, så deler må tilsendes uansett.
Norge? Utlandet?
Hvor er det greiest å handle motordeler?
Nærmeste forhandler her ligger ca 200 km unna, så deler må tilsendes uansett.
Norge? Utlandet?
I utgangspunktet på en sånn motor når den allerede er plukka i biter etter 70k: Pakningssett, kamkjedestrammer, ventilsliping, klaringssjekk/justering, olje, filter, værsågodåkjør.
I ditt tilfelle er det noe vanskeligere siden motoren er plukka i biter uten at du vet hvorfor. Skaff deg en manual og sjekk det som nevnes der (og lengre opp her). I beste fall lurte forrige eier bare på hvordan den så ut inni. I verste fall er det bare å skrive hele greia på tapslista.
I ditt tilfelle er det noe vanskeligere siden motoren er plukka i biter uten at du vet hvorfor. Skaff deg en manual og sjekk det som nevnes der (og lengre opp her). I beste fall lurte forrige eier bare på hvordan den så ut inni. I verste fall er det bare å skrive hele greia på tapslista.
Her er svaret eg fikk av selger.
"Sykkelen er i deler for å bytte løfteventilene.
Har vært sånn et par år, har hele tiden ligget på et oppvarmet lager
så det er ingenting mer galt med motoren eller sykkelen. "
ble og opplyst at den var gått 76 000 km
Så siden den var delt, så vil eg gjøre det som bør gjøres med en slik motor.
Åsså har en da litt vinterhobby å holde på med.
Synd om en må ta den opp igjen etter et eller 2 år.
Har lyst å sette den i tipp topp stand, og ha sykkelen videre.
"Sykkelen er i deler for å bytte løfteventilene.
Har vært sånn et par år, har hele tiden ligget på et oppvarmet lager
så det er ingenting mer galt med motoren eller sykkelen. "
ble og opplyst at den var gått 76 000 km
Så siden den var delt, så vil eg gjøre det som bør gjøres med en slik motor.
Åsså har en da litt vinterhobby å holde på med.
Synd om en må ta den opp igjen etter et eller 2 år.
Har lyst å sette den i tipp topp stand, og ha sykkelen videre.
Javisst. Er jo faktisk hydrauliske løftere på disse (var vel ventilløftere han mente?).
Men hvorfor fanden dele en motor for dette?
Her har du litt hjelp på veien.
http://www.tocmanufacturing.com/Files%2 ... 0Parts.pdf
Finnes kanskje bedre scanninger, men...
Lykke til.
Men hvorfor fanden dele en motor for dette?
Her har du litt hjelp på veien.
http://www.tocmanufacturing.com/Files%2 ... 0Parts.pdf
Finnes kanskje bedre scanninger, men...
Lykke til.
-
- MC: Suzuki VX 800.
Tidligere: -96 Kawasaki VN800 Vulcan, 87 Yamaha XJ900, 82 Suzuki GSX1100, 74 Honda CB350Four
Hei.
Byttemotor eller brukte deler;
Scanlink, El-pack AS, Krangnes motor, Midtbøs' MC deler, Notodden MC deler, spinning wheel AS, japan motor.
Se også denne linken;
http://www.comamc.com//index.php?option ... =0&search=*
Byttemotor eller brukte deler;
Scanlink, El-pack AS, Krangnes motor, Midtbøs' MC deler, Notodden MC deler, spinning wheel AS, japan motor.
Se også denne linken;
http://www.comamc.com//index.php?option ... =0&search=*