Susuki xf 650 Freewind -1syl.
Når jeg slipper gassen/motorbremser så smeller det en del i potta.
Er det vanlig på en-dunkere?
Standard sykkel så langt jeg vet.
Vet ikke om det forekommer noe oftere på endunkere, men dette opplever jeg også av og til på min ducati!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
Det kan se ut til at det er nokså vanlig på èn-dunkere ja. Savagen min er fæl til å smelle på samme måte. En verkstedmann justerte tenninga littegrann, det hjalp noe men ikke helt. På sykkelen min skal det hjelpe å sette inn større dyse i forgasseren for å gi mer bensin-mindre luft.
tror ikke det hjelper med større dyse da smell kommer av uforbrent bensin som antenner i eksosen pga varme som Rh-racing sier.... Få en til å fikle litt med gasseren din kanskje?
Det er vel tenning/forgasserjustering som må til. Får bestille en time til våren og få noen eksperter til å se på det. Har ikke så lyst til å fikle med det selv.
bajas wrote:Det er vel tenning/forgasserjustering som må til. Får bestille en time til våren og få noen eksperter til å se på det. Har ikke så lyst til å fikle med det selv.
Takk for responsen!
Hvis det ikke er ekstremt mye er det ikke noe å bry seg om. Det er faktisk helt naturlig at en forgassermotor gjør det der når man motorbremser. Skjer det når du kjører med belastning er det en annen skål.
Som sagt så vil alle endunkere poffe og pludre litt i potta når en slår av gassen i nedoverbakke f.eks.
Smeller det skikkelig så vil det hjelp å sette i en større tomgangs dyse og/eller justere litt på blandingskrua (mrk ikke tomgangs juster skruen) Har du en membranforgasser så sitter den på undersiden nær innsuget. En halv tørn ut pleier å hjelpe litt.
En trim potte og åpnet luftfilter boks pleier å lage litt dunder og brak hvis en ikke dyser om forgasser.
Det smeller ikke SÅ veldig, men antakelig nok til at folk snur seg og det er ikke så om å gjøre.
Er vant til rekkefirer uten smelling så det er noe uvant og skulle gjerne vært foruten. Får prøve litt med blandingsskruen til våren da.
Forøvrig er det to forgassere og to tennplugger på den.
Ved fet blanding har man som regel for lite luftoverskudd i eksosen til at det kan antenne ("smelle") i pottene eller potta.
I 9 av 10 tilfeller (grovt overslag) skyldes slik smelling for m a g e r blanding (stort luftoverskudd) grunnet montert slip on/bolt on potte(r) samt allverdens "racingluftfiltre" uten nødvendig justering av innsprøytning/forgasser til fetere blanding.
I tillegg er dagens motorer, og kanskje spesielt endunkerne, magert justert i utgangspunktet for å klare miljøkrav. Overlat all slik justering til noen som kan det om man er i den minste tvil.
RockeRolf wrote:Ved fet blanding har man som regel for lite luftoverskudd i eksosen til at det kan antenne ("smelle") i pottene eller potta.
I 9 av 10 tilfeller (grovt overslag) skyldes slik smelling for m a g e r blanding (stort luftoverskudd) grunnet montert slip on/bolt on potte(r) samt allverdens "racingluftfiltre" uten nødvendig justering av innsprøytning/forgasser til fetere blanding.
I tillegg er dagens motorer, og kanskje spesielt endunkerne, magert justert i utgangspunktet for å klare miljøkrav. Overlat all slik justering til noen som kan det om man er i den minste tvil.
Korrekt, folk sier som oftest "den får for mye bensin", men dette er helt feil.
Om det smeller når man går av gassen, så kan forgasserene være fint instillt også, men når man stenger gassen, mens turtallet er på fullt, så er det fremdeles et stort vakum der. Så da suger den kun bensin igjennom tomgangsdysen og ikke hoveddysen (som er stengt). Da får man uansett lav blanding i det øyeblikket.
Hei,som noen har svart deg,blandings forholdet luft/bensin,gir man motoren mer bensin bør man kanskje skifte til
en tennplugg med høyere varmeverdi,det ser man på fargen på tennpluggen...Sjekk også at det ikke er lekkasje mellom
topplokk og eksosrør,kommer det oksygen inn der er det lettere og tenne uforbrendt bensin i eksospotten..
Lykke til....