Smeller i potta

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
bajas
Posts: 16
Joined: 25 Mar 2008 18:59
MC: 82' Kawa Z650

Smeller i potta

Post by bajas »

Susuki xf 650 Freewind -1syl.
Når jeg slipper gassen/motorbremser så smeller det en del i potta.
Er det vanlig på en-dunkere?
Standard sykkel så langt jeg vet.
:D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Smeller i potta

Post by tshansen »

Vet ikke om det forekommer noe oftere på endunkere, men dette opplever jeg også av og til på min ducati!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Smeller i potta

Post by Juliet »

Det kan se ut til at det er nokså vanlig på èn-dunkere ja. Savagen min er fæl til å smelle på samme måte. En verkstedmann justerte tenninga littegrann, det hjalp noe men ikke helt. På sykkelen min skal det hjelpe å sette inn større dyse i forgasseren for å gi mer bensin-mindre luft.

Se mitt innlegg om tema her http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=18&t=8080
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Smeller i potta

Post by RH racing »

vel..smelling i potta kommer ofte av uforbrendt bensin... så kan ligge no feil på teningsiden eller at den får for mye suppe...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Smeller i potta

Post by MowZ »

tror ikke det hjelper med større dyse da smell kommer av uforbrent bensin som antenner i eksosen pga varme som Rh-racing sier.... Få en til å fikle litt med gasseren din kanskje?
BMW S1000RR, Simply the best!
bajas
Posts: 16
Joined: 25 Mar 2008 18:59
MC: 82' Kawa Z650

Re: Smeller i potta

Post by bajas »

Det er vel tenning/forgasserjustering som må til. Får bestille en time til våren og få noen eksperter til å se på det. Har ikke så lyst til å fikle med det selv.

Takk for responsen!
4bikes
Posts: 9
Joined: 04 Oct 2008 08:49
MC: v-tvin+singel+singel

Re: Smeller i potta

Post by 4bikes »

bajas wrote:Det er vel tenning/forgasserjustering som må til. Får bestille en time til våren og få noen eksperter til å se på det. Har ikke så lyst til å fikle med det selv.

Takk for responsen!
Hvis det ikke er ekstremt mye er det ikke noe å bry seg om. Det er faktisk helt naturlig at en forgassermotor gjør det der når man motorbremser. Skjer det når du kjører med belastning er det en annen skål.

Jens
User avatar
Wibbo
Posts: 131
Joined: 15 Mar 2007 21:37
Location: Stavanger

Re: Smeller i potta

Post by Wibbo »

Som sagt så vil alle endunkere poffe og pludre litt i potta når en slår av gassen i nedoverbakke f.eks.
Smeller det skikkelig så vil det hjelp å sette i en større tomgangs dyse og/eller justere litt på blandingskrua (mrk ikke tomgangs juster skruen) Har du en membranforgasser så sitter den på undersiden nær innsuget. En halv tørn ut pleier å hjelpe litt.
En trim potte og åpnet luftfilter boks pleier å lage litt dunder og brak hvis en ikke dyser om forgasser.

Wibbo
"Dysofil"
Image
Vespa PX200E "Lusso"
'99 HD FLHRCI "Beistet"
'05 KTM 640 ADV "Fatman"
bajas
Posts: 16
Joined: 25 Mar 2008 18:59
MC: 82' Kawa Z650

Re: Smeller i potta

Post by bajas »

Det smeller ikke SÅ veldig, men antakelig nok til at folk snur seg og det er ikke så om å gjøre.
Er vant til rekkefirer uten smelling så det er noe uvant og skulle gjerne vært foruten. Får prøve litt med blandingsskruen til våren da.
Forøvrig er det to forgassere og to tennplugger på den.
:D
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Smeller i potta

Post by RockeRolf »

Ved fet blanding har man som regel for lite luftoverskudd i eksosen til at det kan antenne ("smelle") i pottene eller potta.
I 9 av 10 tilfeller (grovt overslag) skyldes slik smelling for m a g e r blanding (stort luftoverskudd) grunnet montert slip on/bolt on potte(r) samt allverdens "racingluftfiltre" uten nødvendig justering av innsprøytning/forgasser til fetere blanding.

I tillegg er dagens motorer, og kanskje spesielt endunkerne, magert justert i utgangspunktet for å klare miljøkrav. Overlat all slik justering til noen som kan det om man er i den minste tvil.
KinG^KaoZ
Posts: 214
Joined: 27 Apr 2005 15:51
MC: VFR700F
Location: Haugesund

Re: Smeller i potta

Post by KinG^KaoZ »

RockeRolf wrote:Ved fet blanding har man som regel for lite luftoverskudd i eksosen til at det kan antenne ("smelle") i pottene eller potta.
I 9 av 10 tilfeller (grovt overslag) skyldes slik smelling for m a g e r blanding (stort luftoverskudd) grunnet montert slip on/bolt on potte(r) samt allverdens "racingluftfiltre" uten nødvendig justering av innsprøytning/forgasser til fetere blanding.

I tillegg er dagens motorer, og kanskje spesielt endunkerne, magert justert i utgangspunktet for å klare miljøkrav. Overlat all slik justering til noen som kan det om man er i den minste tvil.
Korrekt, folk sier som oftest "den får for mye bensin", men dette er helt feil.

Om det smeller når man går av gassen, så kan forgasserene være fint instillt også, men når man stenger gassen, mens turtallet er på fullt, så er det fremdeles et stort vakum der. Så da suger den kun bensin igjennom tomgangsdysen og ikke hoveddysen (som er stengt). Da får man uansett lav blanding i det øyeblikket.
LBE
Posts: 5
Joined: 27 Jan 2009 21:17
MC: Ingen.har jobbet med mc

Re: Smeller i potta

Post by LBE »

Hei,som noen har svart deg,blandings forholdet luft/bensin,gir man motoren mer bensin bør man kanskje skifte til
en tennplugg med høyere varmeverdi,det ser man på fargen på tennpluggen...Sjekk også at det ikke er lekkasje mellom
topplokk og eksosrør,kommer det oksygen inn der er det lettere og tenne uforbrendt bensin i eksospotten..
Lykke til....
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Smeller i potta

Post by inunf »

Du kan ikke reparere feil blandingsforhold med en annen plugg. Forgasseren må dyses om.
User avatar
MvAgustaRider
Posts: 46
Joined: 22 Jan 2009 21:48
MC: MV Agusta F4 1000R

Re: Smeller i potta

Post by MvAgustaRider »

Men du sier sykkelen er original ? Sikker på potte, luftfilter og slike ting er originalt ?
Cyrus
Posts: 1
Joined: 11 Mar 2009 14:01
MC: Honda Nx650 Dominator

Re: Smeller i potta

Post by Cyrus »

Min første post:-) og en litt gammel tråd. Men jeg hadde samma problem på min endunker.. Etter jeg justerte ventilene, er dette fenomenet borte.

Lenge siden du sjekka ventilklaringene på din mc?...

Ha en fin dag.

Cyrus :D
Post Reply