Før, når jeg gearet ned så merket jeg motstand og et lite klikk. Nå er motstanden forsvunnet og jeg må trampe en del ganger på lykke og fromme for å få gearet ned til førstegearet. Antagelig noe som ikke er som det skal. Jeg FÅR jo gearet ned, men før kjente jeg en motstand og hørte klikk - nå er det som å geare ned i havregraut. Ikke bra, sant?
Hva kan være feil? Hva kan det koste å fikse? Biller meg inn at gearkassen på slike sykler (Honda CBX 750F) hverken er kjempekompliserte og heller ikke ligger vanskelig til.
Slufsete motstand ved ned-gearing.
Slufsete motstand ved ned-gearing.
1999 Ducati ST2
Re: Slufsete motstand ved ned-gearing.
Ikke vanskelig i det hele tatt. Det eneste er at det kan være litt styr å få ut motoren av ramma for den er tung og vond å håndtere. men kjøp deg ei bok og bruk den slavisk så er det null problen å få til. Minimum 2 mann for å ta ut motor.Snakker av erfaring.
Okei... Skal helt sikkert klare å få motoren ut. Men så? Hva er galt med gearboksen?olab wrote:Ikke vanskelig i det hele tatt. Det eneste er at det kan være litt styr å få ut motoren av ramma for den er tung og vond å håndtere. men kjøp deg ei bok og bruk den slavisk så er det null problen å få til. Minimum 2 mann for å ta ut motor.Snakker av erfaring.
1999 Ducati ST2
Nei så var det det. kan nok minne om slitasje e.l i selve skiftemekanismen. det behøver ikke bli så dyrt det. Ufattelig mye å tjene på å gjør jobben selv. Men som sagt kjøp deg ei bok, der står det som regel hvordan du stiller diagnose.
Det er nok lurt å også få en mekaniker til å se\kjenne på girene. Da får du nok greie på det. Det er nesten helt umulig å si noe uten å selv ha prøvd å gire den. Denne gode gamle hondaen fortjener en operasjon. vurder om det er mer å stelle på med det samme du har den opp.
Det viser seg ofte at en angrer bittert på ting en ikke har gjordt.
PS. se at ikke pedalen har endret posisjon slik at du ikke får trødd den ned skikkelig. det er vel noe stag og ledd på den ytre mekanismen?
Det er nok lurt å også få en mekaniker til å se\kjenne på girene. Da får du nok greie på det. Det er nesten helt umulig å si noe uten å selv ha prøvd å gire den. Denne gode gamle hondaen fortjener en operasjon. vurder om det er mer å stelle på med det samme du har den opp.
PS. se at ikke pedalen har endret posisjon slik at du ikke får trødd den ned skikkelig. det er vel noe stag og ledd på den ytre mekanismen?
Tja, trenger ikke kjøpe bok, for den har jeg. Både shop manual og owners manual. Var desverre litt lite å finne med tanke på diagnosesetting.olab wrote:Nei så var det det. kan nok minne om slitasje e.l i selve skiftemekanismen. det behøver ikke bli så dyrt det. Ufattelig mye å tjene på å gjør jobben selv. Men som sagt kjøp deg ei bok, der står det som regel hvordan du stiller diagnose.
OM denne gamle Hondaen fortjener ENDA en reparasjon er jeg derimot nesten usikker på. Fikk seg totalt nye ventilløftere i vår og takket for dette med å begynne å lekke olje fra ene gaffelbeinet. Skiftet pakninger der og sannelig begynte ikke det andre beinet å lekke fjorten dager etter. Så slutta plutselig speedometeret å virke, faktisk samtidig som det nå har blitt et sant strev å geare ned. I tillegg til dette så ser den ut som en kvisthaug. Kanskje alt dette er et tegn? Ny sykkel kanskje?
1999 Ducati ST2
-
Nå er ikke jeg noen racer på girbokser men det kan være verd å ta en kikk innenfor clutch dekselet. Bak/foran selve clutchen er det gjerne noe mekanikk tilknyttet gir shalter og jeg inbiller meg at det også ligger noe fjærmekanisme der. Det kan godt hende det er er fjær som har røket og da kan det hende at det er en enkel sak å skifte.
Stemmer det som Babelfisken sier. Er ihvertfall verdt å sjekke.
Jeg må si jeg er imponert over din tålmodighet med denne sykkelen. Men så er det vel sånn at jo mer man koster på i reparasjoner, jo verre er det å gi opp prosjektet... 

Veeeel, når sant skal sies så står den per i dag parkert i snøfonna utenfor. Har ikke gidda å kjøre den til vinterlagring. OM det blir bart og noen plussgrader skal jeg ha den i hus. Om ikke... Vel, da får vi se. Kjenner vel på at jeg ikke gidder mer nå. Har nesten kostet på den mer hver sesong jeg har hatt den enn hele sykkelen er verd. Er forsåvidt greit, artig erfaring å ha med seg. Rent statistisk så kommer jeg kanskje til å ha mer hell med neste sykkel.Dominator wrote:Jeg må si jeg er imponert over din tålmodighet med denne sykkelen. Men så er det vel sånn at jo mer man koster på i reparasjoner, jo verre er det å gi opp prosjektet...
1999 Ducati ST2