
Gir på scooter?
-
- Posts: 16
- Joined: 14 Oct 2008 13:57
- MC: Derbi X-race SM 2007
Gir på scooter?
Hei, jeg lurte på om noen hadde anelse om det er gir på scooter altså automatgir inni motoren...mener jeg leste det en gang... 

Re: Gir på scooter?
Ja, det er gir. Uten gir går ikke hjulet rundt
De fleste nyere skutere har såkalt variator-gir som fungerer som et trinnløst automatgir. sjekk howstuffworks.com og søk på variator. De fungerer slik at motorturtallet holdes konstant der den gir best økonomi og/eller best effekt mens farten på hjulet øker
Noen eldre skutere har manuelt gir.
trinnløst automatgir som på nyere skutere er den mest effektive måten å få krafta fra motoren til hjula på når man har så begrenset motorkraft som en 50cc cylinder gir.
Forøvrig har også snøskutere, mopedbiler, toyota prius og en rekke andre vanlige biler også trinnløst automatgir.
De fleste nyere skutere har såkalt variator-gir som fungerer som et trinnløst automatgir. sjekk howstuffworks.com og søk på variator. De fungerer slik at motorturtallet holdes konstant der den gir best økonomi og/eller best effekt mens farten på hjulet øker
Noen eldre skutere har manuelt gir.
trinnløst automatgir som på nyere skutere er den mest effektive måten å få krafta fra motoren til hjula på når man har så begrenset motorkraft som en 50cc cylinder gir.
Forøvrig har også snøskutere, mopedbiler, toyota prius og en rekke andre vanlige biler også trinnløst automatgir.
-
- Posts: 16
- Joined: 14 Oct 2008 13:57
- MC: Derbi X-race SM 2007
Re: Gir på scooter?
Aha... takk for svar 

- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Gir på scooter?
Jeg kan føye til at Vespa PX er en av de scooterene som har gir, og der er det en firetrinns manuell girkasse hvor du girer med selve hendelen. Første gir er vel ned med en av hendelene, mens andre gir er 2 opp, tredje er 3 opp, og til sist fjerde gir. Ellers er det variator og reim som er systemet på de fleste vanlige scootere. På min doning er det "tenkte" gir, hvor variatoren er styrt av en liten el-motor. Den kan enten kjøres manuelt, ved at du girer med knapper på styret. Her har man 1-5 gir, pluss "overdrive" på min modell. Selve variatorreima er faktisk fra Audi S4 og er beregnet til å holde hele sykkelens levetid, så den skal holde minst 100 000 km. På vanlige scootere må du bytte oftere.Her er det bare å trykke på knappene, og man kjenner det smeller i girskiftene og at turtallet flyr opp og ned når man trykker. Ellers er det også mulig å kjøre den i automat, og da vil den prøve å holde turtallet rundt 3000 rpm+ på vanlig kjøring helt til drevingen tar slutt rundt 80 km/h, og over det er det bare turtallet som øker med farten til du treffer turtallsperra rundt 170 km/h. I automatmodus vil ECU'en kjenne på hvor mye gass tur gir, og hvor brått gassen øker ved en akselerasjon, og justere drevingen til der hvor det er mest hensiktsmessig med tanke på drag. Gir man full gass, ligger turtallet planet på 7500 rpm, og skyvet er jevnt ettersom den bare øker drevingen mens farten øker. Gir du halv gass f.eks, justerer den drevingen litt forskjellig fra om du ville gitt full gass. Dette er det mest avanserte variatorsystemet som finnes per i dag, selv om andre produsenter leker med lignende systemer. Men, på enkle scootere som min 125 er det den gode gamle variatoren med variatorreim. Det er et utrolig smart system, som visstnok skal gi lite effekttap.
Variatordrift er spennende greier : )
Variatordrift er spennende greier : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
- MowZ
- Posts: 1275
- Joined: 21 Jan 2008 15:44
- MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm - Location: Drammen
Re: Gir på scooter?
Pk også. Og 1.gir er opp, resten nedover. Fri mellom 1 og 2.tHaWuLf wrote:Jeg kan føye til at Vespa PX er en av de scooterene som har gir, og der er det en firetrinns manuell girkasse hvor du girer med selve hendelen. Første gir er vel ned med en av hendelene, mens andre gir er 2 opp, tredje er 3 opp, og til sist fjerde gir
BMW S1000RR, Simply the best!
Re: Gir på scooter?
Samt Vespa GL, GS, SS, GT, GTR, Sprint, Sprint Veloce, Super, Rally, Primavera, Popolino, Touring, P, Cosa og T5. Og dessuten Lambretta, Peugeot, Honda, Harley Davidson, Heinkel, Cezeta for å nevne noen til..MowZ wrote: Pk også. Og 1.gir er opp, resten nedover. Fri mellom 1 og 2.
Re: Gir på scooter?
Faen må være uvant å gire motsatt vei på girpedalen! 

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Gir på scooter?
Ah, stemmer det : ) Artig system. Har enda ikke prøvd det, men har drømt om å skaffe en GS, eventuelt en PX en god stund. Det er vel en treningssak tenker jeg. Det kommer nok en fin Vespa på gårdsplassen en dagMowZ wrote:Pk også. Og 1.gir er opp, resten nedover. Fri mellom 1 og 2.tHaWuLf wrote:Jeg kan føye til at Vespa PX er en av de scooterene som har gir, og der er det en firetrinns manuell girkasse hvor du girer med selve hendelen. Første gir er vel ned med en av hendelene, mens andre gir er 2 opp, tredje er 3 opp, og til sist fjerde gir


Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
- MowZ
- Posts: 1275
- Joined: 21 Jan 2008 15:44
- MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm - Location: Drammen
Re: Gir på scooter?
For meg teller ikke de nye som vespa. Det er liksom bare likt alt annet av scootere omtrent. Jeg har en pk50xl, med en haug av trim. Gikk ganske ok til å være moped, omtrent like fort som uplomberte r-sykler. Ca 90km/h rett frem. Giringen er faktisk veldig enkel og lett å lære seg. Men litt rart de første gangene da det er litt rart å vri hele hendelen nedover så den står på skrå opp. Men var en go'sykkel det, bortsett fra bremsene, uff, heldig det har gått så bra som det har!tHaWuLf wrote:Ah, stemmer det : ) Artig system. Har enda ikke prøvd det, men har drømt om å skaffe en GS, eventuelt en PX en god stund. Det er vel en treningssak tenker jeg. Det kommer nok en fin Vespa på gårdsplassen en dag Har bare hatt moderne ET4, så det blir bra å prøve det gode gamle
BMW S1000RR, Simply the best!
Re: Gir på scooter?
Vanesak. Synes det er mye bedre med omvendt giring. Gir mye bedre oppskift under akselerasjon. Dessuten kan du gire opp i venstresvinger.LordShaft wrote:Faen må være uvant å gire motsatt vei på girpedalen!
Mener dere at man girer med holken? Altså selve saken man har hånda på?
- MowZ
- Posts: 1275
- Joined: 21 Jan 2008 15:44
- MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm - Location: Drammen
Re: Gir på scooter?
jainunf wrote:Mener dere at man girer med holken? Altså selve saken man har hånda på?
BMW S1000RR, Simply the best!
Re: Gir på scooter?
Shit. DET må være spesielt.
- MowZ
- Posts: 1275
- Joined: 21 Jan 2008 15:44
- MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm - Location: Drammen
Re: Gir på scooter?
Som du sier over her, kun vanesak!inunf wrote:Shit. DET må være spesielt.
BMW S1000RR, Simply the best!
-
- Posts: 16
- Joined: 14 Oct 2008 13:57
- MC: Derbi X-race SM 2007
Re: Gir på scooter?
Må skifte variatorreimen min nå tror jeg..når jeg kjører i 70 hører du reimen :S ellers kan den være veldig slakk eller noe annet, vetfall må ha en lite overhaling på den i vinter 

Re: Gir på scooter?
Når jeg girer oppover legger jeg bare trykk på hendelen med foten og vipper den i gir med gassen! føler dette er naturlig, men er nok bare en vanesak!
Selvfølgelig, småkjøring i byen og slikt hvor det ikke er "mye" gasspådrag bruker jeg clutch
Selvfølgelig, småkjøring i byen og slikt hvor det ikke er "mye" gasspådrag bruker jeg clutch

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app