El-start ødlagt. Noen som kan hjelpe?

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Nikbyr
Posts: 15
Joined: 24 Nov 2008 15:50
MC: Derbi GPR Replica 2004 50cc
Location: Ã…lesund

El-start ødlagt. Noen som kan hjelpe?

Post by Nikbyr »

Jeg har en Derbi GPR replica 04 modell. Sykkelen har ikke kjørt mer en 1700-1800km. For en liten stund siden ville ikke mopeden starte. Jeg sjekket da oljen og den var nesten tom (ikke så mye at det skulle ha noe og si for motoren), så jeg fyllte olje og fikk til slutt start på den (trill). Neste dag ville den ikke starte, prøvde alt. Jeg leverte den da inn på verksted, de renset forgasseren, skiftet plugg osv. Det hele kostet meg 3.300kr. Når jeg hentet mopden og kjørte der i fra "låste" gassen seg i 4 og 5 gir. Jeg svingte da av veien og skjønte ikke hva som skjedde. Da jeg bestemte meg for og prøve igjen skjedde det samme i 4.gir. Mopden håppet plutselig opp på 12 -13 000 omdreininger i minnutte og når jeg bremset skle jeg og ødla blinklys, benda girpedal osv.

Jeg dro da tilbake til verkstede med den. Først ville de legge skylden på meg men endte med at de måtte reparere den kostnadsfritt. Fikk den da igjen og alt gikk fint i en uke. Så røyk el-starten. Den har ikke anntydning til og starte en gang. Virker som om batterie er fint da lys funker fint når jeg vrir om nøkkelen. Skal ikke så alt for mye trill til før den starter. Jeg har skiftet tennplugg uten at det var til noe hjelp!

Noen så vet va jeg kan gjøre???
Har jeg noe "garranti" på reprasjonen verkstede utførte??

Takk for svar!!
Last edited by Nikbyr on 02 Jan 2009 16:38, edited 1 time in total.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: El-start ødlagt. Noen som kan hjelpe?

Post by maelling »

Nikbyr wrote:Jeg har en Derbi GPR replica 04 modell. Sykkelen har ikke kjørt mer en 1700-1800km. For en liten stund siden ville ikke mopeden starte. Jeg sjekket da oljen og den var relativt tom så jeg fyllte olje og fikk til slutt start på den (trill). Neste dag ville den ikke starte, prøvde alt. Jeg leverte den da inn på værksted, de renset forgasseren, skiftet plugg osv. Det hele kostet meg 3.300kr. Når jeg hentet mopden og kjørte der i fra "låste" gassen seg i 4 og 5 gir. Jeg svingte da av veien og skjønte ikke hva som skjedde. Da jeg bestemte meg for og prøve igjen skjedde det samme i 4.gir. Mopden håppet plutselig opp på 12 -13 000 omdreininger i minnutte og når jeg bremset skle jeg og ødla blinklys, benda girpedal osv.

Jeg dro da tilbake til verkstede med den. Først ville de legge skylden på meg men endte med at de måtte reparere den kostnadsfritt. Fikk den da igjen og alt gikk fint i en uke. Så røyk el-starten. Den har ikke anntydning til og starte en gang. Virker som om batterie er fint da lys funker fint når jeg vrir om nøkkelen. Skal ikke så alt for mye trill til før den starter. Jeg har skiftet tennplugg uten at det var til noe hjelp!

Noen så vet va jeg kan gjøre???
Har jeg noe "garranti" på reprasjonen verkstede utførte??

Takk for svar!!
Det er en litt vrien sak dette her, men jeg ville si at siden sykkelen er under 5 år, og med 5 års reklamasjonsrett burde du kunne få dekket det der. Det som kan kludre til ting er om det faktum at den ble kjørt med liten olje kan ha hatt påvirkning på startmotorens levetid, og de kan kanskje hevde noe sånt. Jeg antar at startmotorer lever fint avhengig om det er mye eller lite olje på motoren. Men, erfaringsmessig varer startmotorer omtrent så lenge (4-5 år), og det er en egen enhet som fungerer avhengig av resten av systemet. Hvis startmotoren fungerte rett etter at du fikk den tilbake, og siden feilen ikke var startmotor-relatert (de tok ikke ut startmotoren og åpnet den), ville det være vanskelig å reklamere på reparasjonen ville jeg tro. Men, om dette likevel er din forhandler, eventuelt merkeforhandler, ville du kunne reklamere på hele sykkelen ved å slå forbrukerkjøpsloven i bordet og hevde at sykkelen lider av en mangel (startmotoren). Det er verdt å prøve i det minste. Er de ikke villige til å dekke reparasjonen/utskiftningen, og du ikke kommer noen vei, kan du ta saken til forbrukertvistutvalget muligens. Skulle ingenting nytte, og startmotorer er skitdyre, kan du prøve å åpne den og rengjøre inni rundt børstene. Dette pleier å gjøre susen en stund i allefall. Men, ikke gjør det før du har fått avklart om du når frem med reklamasjonen.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nikbyr
Posts: 15
Joined: 24 Nov 2008 15:50
MC: Derbi GPR Replica 2004 50cc
Location: Ã…lesund

Re: El-start ødlagt. Noen som kan hjelpe?

Post by Nikbyr »

Mopeden ble kjøpt på nett av første eier. Første eier solgte sykkelen til broren min så jeg blir 3. eier. Må jeg kontakte firma første eier kjøpte i fra eller lokal forhandler som har med derbi i Ålesund?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: El-start ødlagt. Noen som kan hjelpe?

Post by inunf »

Lokal forhandler. De får (mesteparten) dekket av importøren.
Nikbyr
Posts: 15
Joined: 24 Nov 2008 15:50
MC: Derbi GPR Replica 2004 50cc
Location: Ã…lesund

Re: El-start ødlagt. Noen som kan hjelpe?

Post by Nikbyr »

Tror ikke jeg klarer og få noe på garanti/reklamasjon. Men skal prøve. Hvis ikke hva koster en startmotor? Hvor for jeg kjøpt de? Eventuelt noen som vet om noen som selger en brukt startmotor? Kan det vær noe med tenningsanlegget?
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: El-start ødlagt. Noen som kan hjelpe?

Post by maelling »

Nikbyr wrote:Tror ikke jeg klarer og få noe på garanti/reklamasjon. Men skal prøve. Hvis ikke hva koster en startmotor? Hvor for jeg kjøpt de? Eventuelt noen som vet om noen som selger en brukt startmotor? Kan det vær noe med tenningsanlegget?
Du har krav på reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven for varer som er ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år (selv om garantien har gått ut), og startmotorer er ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år, noe som gir deg 5 års reklamasjonsfrist.

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den (startmotoren) ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Om du ikke kan reklamere på HELE arbeidet, kan du i det minste reklamere på startmotoren. Startmotoren lever sitt liv uavhengig av resten som har skjedd på sykkelen, så du kan ta det opp som en egen sak. Dersom du ikke kommer noen vei med dette, bør du ta kontakt med forbrukertvistutvalget. Det er neste instans om du ikke når noen vei. Sykkelen din nærmer seg 5 år, men du er vel enda under 5 år siden den rullet ut av butikken? En ting som hjelper deg er dessuten det at den knapt har gått noe, så om den er 4.5 år burde det tale din sak for at dette er en mangel som sykkelen hadde allerede da den rullet ut av butikken. Jeg ville presse på alt jeg kan og ta med forbrukerkjøpsloven til forhandleren din, og si at saken går rett til forbrukertvistutvalget om de ikke rydder opp. Ikke la deg rævkjøre, det er mitt råd. Mer tiden går og mer demotivert de gjør deg i å sloss, jo mer vinner de. Ingenting er mer lønnsomt enn at du kaster kortene og gir opp.

Når det gjelder startmotorer generelt, koster de alt fra 800kr til 10000 kr, så her får du håpe at de ikke er så dyre for din sykkel. Nå mener jeg at forhandler bør dekke regningen for dette og installere en ny startmotor, siden din startmotor eller eventuelt releet lider av en mangel du ikke kan noe for. Det kan være det bare er å rengjøre gris i startmotoren, eventuelt å bytte ut børstene, men dette er "retting" som din forhandler bør gjøre på deres regning og ikke du før du har rundet 5 år på sykkelen. Ellers kan du alltids handle brukt, men ikke tenk i de baner enda. Du kan uansett konstatere at startmotoren ikke virker ved å koble pluss - polen på startmotoren (ledningen som kommer fra releet sannsynligvis), og den andre på gods og se om det skjer noe. Da kan du konstatere at startmotoren f.eks og ikke releet lider av en mangel, og du gjør forhandler en tjeneste og du vet hva som er galt. Du må under ingen omstendigheter åpne startmotoren og prøve å rette ting selv, for da mister du rettighetene dine.Du bør nå brette opp skjorteermene og slå tilbake mot forhandler mener jeg. Summer opp alle fakta og formuler noen krav, og vis at du ikke har noe skyld i dette som har skjedd og at sykkelen, og at verkstedsarbeidet, eller i værste fall bare startmotoren alene lider av en mangel. Det som ikke taler din sak er om du kan ha skapt skadene selv ved å ikke passe på oljenivået, men det er uansett lite trolig at det har påvirket startmotorens levetid. Erfaringsmessig pleier startmotorer å gå i stykker rundt 4 år, men det virker litt utrolig her ettersom sykkelen din knapt har gått noe.

Det du gjør er å si at i værste fall startmotoren lider av en mangel, og at du reklamerer på denne. Si du krever retting av mangelen:

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Det mest naturlige her er vel omlevering, og at du dermed får ny startmotor, og at dette skjer innen rimelig tid:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren

Ikke la tiden gå nå da og vær på hugget. Timeglasset renner med tanke på at du bør reklamere innen rimelig tid. Kjenner du en advokat, kan du få vedkommende til å sende noen krav på et flott advokatbrev med logo. Det pleier å hjelpe. Anbefaler avskrekkingstaktikk her.

Mvh Martin
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply