Yamaha FZR som spiser tennplugger.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Asfaltkongen

Re: Yamaha FZR som spiser tennplugger.

Post by Asfaltkongen »

Så bra... Fin sykkel det der.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
pcgoa
MC: Yamaha FZR 600 1994
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Ahhh...

Lenge siden jeg har postet her nå, da har jeg nettopp komt tilbake fra garasjen og har satt pizzaen i ovnen.
Fikk hjelp av en kompis idag og har byttet termostaten jeg nylig fikk fra usa. Kostet meg 150 norske kroner å importere istedet for å handle av forhandleren her i distriktet, de sku ha 450 kroner. Kjøpte selvfølgelig en del småting som pakning til bensinkranen (som lakk) og nye gummipakninger til kåpa.
Har flushet kjølesystemet og tilsatt rød kjølevæske (som er for alumotorer som Haynes boka sa jeg sku ha) den gamle var jo grønn...
Olja er byttet og satt inn de pluggene som står i boka etter å ha prøvd me C7E pluggene.
Og ja, sykkelen har spruta litt sot i det siste, det har vært litt gøy å se at det "renses" opp inn der....
Nå håper jeg bare at dette er det som skal te \:D/
Last edited by pcgoa on 24 Jul 2008 15:00, edited 1 time in total.
pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Det var det...
Da har sykkelen igjen forsynt seg av pluggene mine. Så nå står den og samler støv i garasjen igjen. Fikk iallefall kjørt sammen med et par 1000 andre motorsyklister 1.mai fra bryne-stavanger-egersund. (må innrømme at jeg hoppa av leeenge før jeg kom så langt, hadde ikke helt godfølelsen med sykkelen)
Så to turer etter 1.mai har sykkelen funnet ut at nå får det være nok på det pluggsettet. :(
Og mine kunnskaper som mekaniker stopper i grunnen her.
Gidder ikke kjøre rundt på en sykkel som spiser plugger med 2-3 mnd mellomrom, så da er det vel å lete etter en ny sykkel da.....
Vel får se hva som skjer. :smt010
Keihin

Post by Keihin »

Har du notert/testet hvilke(n) plugg det er som ryker?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Det er pluggen i sylinder 4 som er først til å gi opp, så følger de andre kjapt etter. Alle pluggene ser ut til å være like mye sotet når de byttes.
Denso U27ESR-N og NGK CR9E holder omtrent nøyaktig like lenge. Tror jeg har vært igjennom 10 sett de siste åra. Så jeg har ingen peiling på hva som kan være galt med sykkelen lengre.
Har prøvd (uten å koste på for mye) det jeg føler jeg har sjangs å sjekke på sykkelen.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

da hadde jeg sett om ngk 7ern hadde fungert lengre uten problemer....du hadde vel ikke prob før du skiftet tilbake til 9ern?
tror ikke oppsettet på sykkelen passer din kjørestil...dette er grunnen til sotingen..enten varmere plugger eller mindre bensin på forgassernålene..
pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Da hørest det lettest ut å skifte tilbake til 7'ern igjen, merket ikke problemer med dem i, så jeg får prøve de igjen, eventuelt kjøpe noen nye og ha i bakhånd.
Får prøve og se....
pcgoa
BMC filter
Slip-on

Post by pcgoa »

Vet ikke om noen er noe særlig interessert i sykkelen min, men jeg har nå gitt den opp og er åpen for bud. :shock:
RidersNeverDies
MC: R1 2000mod
Fzr 600cc 92Mod x2
Tzr 125cc (170cc) 96mod

Post by RidersNeverDies »

ok nå har du helt sikkert prøvd dette men jeg sier det uansett,
jeg har også en fzr som spiste tennpluggene, og jeg kjøpte nye ganske ofte.
Men en dag fikk jeg nok å bare tok å rensa dem litt og skrapte av sotet å satt dem inn igjen.
etter dette har jeg ikke skifta tennplugger. følte jeg måtte kanskje "herde" dem litt"
Jeg kjører også med 95 bensin. om det har noe å si vet jeg ikke. jeg kjørte vertfall 98før, men med 95okt og rensa di gamle tennpluggne så funker den helt fint!:)
moan
MC: Honda CBR 1000 F, 1987 model

Post by moan »

Har du fått testet kompresjon? Er det ventillekkasje får en en vel for høy temp i kamrene og pluggene ryker. Hatt dette problemet med bil som ordnet seg etter en overhaling av topp, sliping av ventilseter, ventiltetninger.
S*R*O

Post by S*R*O »

Heisann ! Det skal virke å tørke av pluggen ja.. men syns det virker at det blir for høy varmeeffekt, så prøv å gå opp noen hakk i verdien på pluggen. hva slags bensin du bruker skal ihvertfall ikke ha noe å si på at du må skifte pluggene i løpet av så kort tid. Syn ihvertfall pluggene viser klart tegn på at det er mulig det er for liten tilførsel av bensin, og at du muligens må gå opp noen hakk på tennplugg verdien ! Pass også på at tennplugghetta er stram og fin ! prøv deg frem, varsomt ! pass på at pluggene er like lange, så du ikke ødelegger alt ! = ) lykke til !
Post Reply