Artikkel om fotobokser og motorsykler
Artikkel om fotobokser og motorsykler
Intet nytt tema, men til de som var usikker så er fasiten her: http://www.ba.no/nyheter/article3941006.ece
ingen KiM, ingen kos
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
Dette er vel noe de fleste allerede vet, men greit å få endelig svar for de som tviler.
Likte litt at politiet ikke kan gi deg bot hvis du blir tatt med bil, og de kvite stripene på veien er nedsnødd eller ikke er synlig på bildet pga andre ting. Dette er en vikitg ting for at bilde skal kunne brukes som bevis!
Likte litt at politiet ikke kan gi deg bot hvis du blir tatt med bil, og de kvite stripene på veien er nedsnødd eller ikke er synlig på bildet pga andre ting. Dette er en vikitg ting for at bilde skal kunne brukes som bevis!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
Jeg vil ikke være for skråsikker på det, er mange fotobokser som ikke har en hvit linje foran seg...
De to i fana, mot/fra fanafjellet f.eks....
De to i fana, mot/fra fanafjellet f.eks....
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
de hadde nettopp en stor reportasje om dette på nyhetene?!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
Fotobokser er onde
Honda TransAlp
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
Hårreisende at fokus skal tvinges fra vei/trafikkbildet, til å kikke på speedometernåla. Iallefall sålenge det ikke er påbudt med fartsholder/cruisecontrol i biler. Kan nesten garantere at på strekninger med gjennomsnittsmålinger kommer farten til å ligge godt under fartsgrensa. Dette vil skape irritasjon, forbikjøringer og ellers uvettig kjøring. Argh!!eneRmiK wrote:Intet nytt tema, men til de som var usikker så er fasiten her: http://www.ba.no/nyheter/article3941006.ece
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
Kunne ikke vært mer enig. Det må da være mye bedre å bruke hodet til å følge med på veien, istedetfor å måtte sitte å regne ut gjennomsnittsfart mens man kjører. Jeg tror ulykkene vil bli flere, istedetfor færre.VFRlusa wrote:Hårreisende at fokus skal tvinges fra vei/trafikkbildet, til å kikke på speedometernåla. Iallefall sålenge det ikke er påbudt med fartsholder/cruisecontrol i biler. Kan nesten garantere at på strekninger med gjennomsnittsmålinger kommer farten til å ligge godt under fartsgrensa. Dette vil skape irritasjon, forbikjøringer og ellers uvettig kjøring. Argh!!
Den første plassen der det skal settes opp sånn gjennomsnittsmåling blir på e18 10min herfra, i telemark. der går det allerede altfor sakte. det var 90, så ble det 80, nå er det 70, som rett og slett er til å sovne av. Er glad jeg kan bytte ut bilen med mc om sommeren. veldig greit å bare slippe å tenke på fotobokser for en stund.
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
Altså ble ikke dette forbudt!? Datatilsynet eller hvem det var sa at det ble overvåkning, så de ikke fikk sette opp slike bokser som målte gjennomsnittshastigheten!?
Uansett så er det jævlig artig å se grunnen til at de begynte med fotobokser, de har hatt motsatt virkning og alikevell spyr de opp slike rundt på norske veier!
Hvor tjukk i hodet er egentlig folk som bestemmer dette!? Hva med å faktisk gjøre og sette inn tilltak som faktisk fungerer å ikke bare tenke på penger inn i statskassa!?

Uansett så er det jævlig artig å se grunnen til at de begynte med fotobokser, de har hatt motsatt virkning og alikevell spyr de opp slike rundt på norske veier!
Hvor tjukk i hodet er egentlig folk som bestemmer dette!? Hva med å faktisk gjøre og sette inn tilltak som faktisk fungerer å ikke bare tenke på penger inn i statskassa!?

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
Jo først ble det stoppet av datatilsynet.LordShaft wrote:Altså ble ikke dette forbudt!? Datatilsynet eller hvem det var sa at det ble overvåkning, så de ikke fikk sette opp slike bokser som målte gjennomsnittshastigheten!?![]()
Uansett så er det jævlig artig å se grunnen til at de begynte med fotobokser, de har hatt motsatt virkning og alikevell spyr de opp slike rundt på norske veier!
Hvor tjukk i hodet er egentlig folk som bestemmer dette!? Hva med å faktisk gjøre og sette inn tilltak som faktisk fungerer å ikke bare tenke på penger inn i statskassa!?

men så har de luringene på stortinget tydeligvis fått forslaget igjennom. Jeg har ikke fulgt med på det noe særlig, så er ikke sikker på hvordan det skjedde.


Alle de millionene de bruker på fotobokser, kunne blitt brukt på midtdeler.
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
Noe som gjør meg glad er at fotobokser ikke kan ta oss som kjører MC
Men hørte at de skulle lage sånne fotobokser som tar bilde foran og bak?

Men hørte at de skulle lage sånne fotobokser som tar bilde foran og bak?

-Carboy-
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
Du er ikke den eneste som er glad for detcarboy wrote:Noe som gjør meg glad er at fotobokser ikke kan ta oss som kjører MC![]()
Men hørte at de skulle lage sånne fotobokser som tar bilde foran og bak?



Hvor hørte du det med kameraer som tar bilde foran og bak?
Den satsningen tipper jeg blir lite lønnsom. vanskelig å identifisere personen som kjører, utifra et bilde.
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
Tar de ikke bildeGuinss wrote:Du er ikke den eneste som er glad for detcarboy wrote:Noe som gjør meg glad er at fotobokser ikke kan ta oss som kjører MC![]()
Men hørte at de skulle lage sånne fotobokser som tar bilde foran og bak?Når fotoboksen nærmer seg må alle bilene bremse, men kjører man mc kan man bare smile til kamera
(blir ikke noe bilde da
)
Hvor hørte du det med kameraer som tar bilde foran og bak?
Den satsningen tipper jeg blir lite lønnsom. vanskelig å identifisere personen som kjører, utifra et bilde.



Hørte det på nyhetene en gang også er det mange som sier så, men de forskjellige partiene som skryter at de skal ta mcister med og lage foto boks som tar bilde foran og bak, bare skryter da, er nok bare snakk, så kommer nok til og fortsette med og smile til vær fotoboks jeg kjører forbi de neste årene


-Carboy-
-
- Posts: 127
- Joined: 18 Mar 2008 18:03
- MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV) - Location: Buskerud
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
åfillern. og jeg som alltid gir på mer en nok til å bli tatt bilde av ved hver fotoboks jeg har kjørtforbi (nesten da)
og viser finger'n(e).
Nok tøys: Vet de ikke tar bilde av oss på 2, men hvis jeg kjører bil og kjører med finlandshette, da greier de ikke å gjennkjenne mitt annsikt, men skiltet ser de jo fortsatt, betyr det da at jeg ikke får bot?

Nok tøys: Vet de ikke tar bilde av oss på 2, men hvis jeg kjører bil og kjører med finlandshette, da greier de ikke å gjennkjenne mitt annsikt, men skiltet ser de jo fortsatt, betyr det da at jeg ikke får bot?

Bergensavisen wrote:– Årsaken er i første rekke et krav om at ansiktet til føreren skal vises på bildet og at nummeret på kjøretøyet skal vises, sier trafikkdirektør i Vegdirektoratet, Finn Harald Amundsen.
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
hehehe ja jeg pleide å vise fingern til alle boksene jeg og. men ble leihanja wrote:åfillern. og jeg som alltid gir på mer en nok til å bli tatt bilde av ved hver fotoboks jeg har kjørtforbi (nesten da)og viser finger'n(e).
Nok tøys: Vet de ikke tar bilde av oss på 2, men hvis jeg kjører bil og kjører med finlandshette, da greier de ikke å gjennkjenne mitt annsikt, men skiltet ser de jo fortsatt, betyr det da at jeg ikke får bot?
Bergensavisen wrote:– Årsaken er i første rekke et krav om at ansiktet til føreren skal vises på bildet og at nummeret på kjøretøyet skal vises, sier trafikkdirektør i Vegdirektoratet, Finn Harald Amundsen.

er ikke 100% sikker på at man ikke får bot, så skal ikke si noe sikkert. tror de bare sender regninga til eieren av bilen, også krever de at det blir betalt. Men rent teoretisk skal det være mulig å unngå bot, siden hvem som helst kan kjøre bilen.
Med mc er det bare å svippe litt ut på den gule linja, eller holde hansken over skiltet, osv... ting man i en bil ikke kan gjøre. Da snakker jeg selvfølgelig om kameraer som eventuelt skulle ta bilder bakfra.
Hvis du har sett Top Gear, der jeremy clarkson er i japan og kjører skyline, så har han en plakat av chuck norris som han holder foran ansiktet hver gang han passerer en fotoboks. men en finlandshette fungerer nok også

Blinker aldri når jeg kjører forbi en boks, uansett hvilken fart. Tror det har med at det er mye mindre metall på en mc enn bil. Har hørt at det er noe magnet-greier i veien. eller så er det vekta som avgjør.
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Artikkel om fotobokser og motorsykler
Jeg har heller ikke fått en boks til å knipse, uansett hvor mye jeg "satser". Jeg og sykkelen veier nesten 350 kg til sammen, så det skal nok en del til. Man må i allefall ha langt mer metall enn det. Man må muligens opp til goldwing eller en feit og idiotisk tung Harley for å få det tilGuinss wrote: Blinker aldri når jeg kjører forbi en boks, uansett hvilken fart. Tror det har med at det er mye mindre metall på en mc enn bil. Har hørt at det er noe magnet-greier i veien. eller så er det vekta som avgjør.

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE