Styre som "faller inn" i sving
-
- Posts: 5
- Joined: 23 Dec 2008 01:52
- MC: Honda CBR1000F
Styre som "faller inn" i sving
Har akkurat kjøpt meg "ny" sykkel etter 20 år uten.......Føler at styret "faller inn" i sving slik at jeg må trykke ut på indre handtak for å holde en jevn kurve og balanse i sving. Føles ikke harmonisk og balansert. Kan ikke huske at det var slik på min forrige sykkel (CB750F). Noen som vet hva det kan være? Virker å være litt mer markert til den ene siden enn til den andre. Det er forresten en 96mod Honda CBR1000F.
Re: Styre som "faller inn" i sving
Har vært borti at det kan være at fronten (styret) er senket litt, noe som vistnok gir lettere sving. Kanskje du kunne fått noen andre til å prøve sykkelen for å gi sin vurdering.. Ellers er det jo fint om sykkelen legger seg, litt værre om den hadde tendens til å gå rett frem
Ellers er det jo en teknikk som er fin å trene på, nettopp at du trykker på indre hendel for å tvinge fremdekket til å legge sykkelen (også kalt bl.a trykk/tråkk teknikk, trykk på hendel og tråkk på motsatt fothviler)
Det at du kan merke at det er mere markert til ene siden, tror jeg er et vanlig fenomen ( noen tar høyresvinger bedre, andre venstre)

Det at du kan merke at det er mere markert til ene siden, tror jeg er et vanlig fenomen ( noen tar høyresvinger bedre, andre venstre)
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
- Galilee
- Posts: 939
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: Styre som "faller inn" i sving
Dette KAN skyldes at et hjul står skjevt, eller at hjulene ikke står på linje, spesielt med tanke på at det skjer lettere til en side enn til den andre.
Du kan sjekke selv.
- sett sykkelen på hovedstøtta
- hold en rettholt eller noe annet langt og rett inntil fram- og bakkant på bakhjulet.
- hold framhjulet rett og mål avstand til fram og bakkant på framhjulet (mot felgen), når avstand i framkant og bakkant på framhjulet er lik, står framhjulet rett. Noter dette målet.
- Gjenta for andre siden. Hvis avstanden inn til framhjulet er forskjellig, så står ikke hjulene på linje, eller bakhjulet er ikke rett.
Du kan sjekke selv.
- sett sykkelen på hovedstøtta
- hold en rettholt eller noe annet langt og rett inntil fram- og bakkant på bakhjulet.
- hold framhjulet rett og mål avstand til fram og bakkant på framhjulet (mot felgen), når avstand i framkant og bakkant på framhjulet er lik, står framhjulet rett. Noter dette målet.
- Gjenta for andre siden. Hvis avstanden inn til framhjulet er forskjellig, så står ikke hjulene på linje, eller bakhjulet er ikke rett.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
- TageSK
- Posts: 338
- Joined: 29 Jun 2008 16:23
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
- Contact:
Re: Styre som "faller inn" i sving
Min BMW K1200GT gjorde det. Den er solgt.
Min BMW R1150GS gjør det ikke. Den blir aldri solgt.
Jeg leide en BMW R1200GS i sommer. Den gjorde det ikke.
Mine to Honda Transalp gjør det ikke.
På tide å bytte sykkel?
[TaSK]
Min BMW R1150GS gjør det ikke. Den blir aldri solgt.
Jeg leide en BMW R1200GS i sommer. Den gjorde det ikke.
Mine to Honda Transalp gjør det ikke.
På tide å bytte sykkel?
[TaSK]
- Asfaltkongen
- Posts: 318
- Joined: 04 Aug 2006 17:35
Re: Styre som "faller inn" i sving
Er det "nye" dekk på sykkelen? Muligens "feil" dekktype.. Noen dekk får det til å føles som om det ikke er noe motstand når man svinger.Leading Edge wrote:Har akkurat kjøpt meg "ny" sykkel etter 20 år uten.......Føler at styret "faller inn" i sving slik at jeg må trykke ut på indre handtak for å holde en jevn kurve og balanse i sving. Føles ikke harmonisk og balansert. Kan ikke huske at det var slik på min forrige sykkel (CB750F). Noen som vet hva det kan være? Virker å være litt mer markert til den ene siden enn til den andre. Det er forresten en 96mod Honda CBR1000F.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
- quantumduck
- Posts: 247
- Joined: 25 Aug 2006 13:20
- MC: Hayabusa
- Location: Nesodden
Re: Styre som "faller inn" i sving
Godt poeng. Kjørte med Michelin dekk en sommer, der ble framdekket slitt "spisst", mens bakdekket ble slitt normalt "flatt". Da ville gjerne sykkelen "dette ned" fra eggen på framhjulet i svingene. Det var jo tilogmed da sykkelen var ny og hadde de dekkene produsenten anbefalte.Asfaltkongen wrote: Er det "nye" dekk på sykkelen? Muligens "feil" dekktype.. Noen dekk får det til å føles som om det ikke er noe motstand når man svinger.
Vanlig flat-slitt bakdekk er seff. også guffent i svinger, når du "bikker over" kanten. Så første bud er å sjekke om dekka er i orden.
- Desmo-Dude
- Posts: 916
- Joined: 28 Jun 2005 00:12
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
Re: Styre som "faller inn" i sving
Jeg ville også sjekka trapping.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Re: Styre som "faller inn" i sving
quantumduck wrote:Godt poeng. Kjørte med Michelin dekk en sommer, der ble framdekket slitt "spisst", mens bakdekket ble slitt normalt "flatt". Da ville gjerne sykkelen "dette ned" fra eggen på framhjulet i svingene. Det var jo tilogmed da sykkelen var ny og hadde de dekkene produsenten anbefalte.Asfaltkongen wrote: Er det "nye" dekk på sykkelen? Muligens "feil" dekktype.. Noen dekk får det til å føles som om det ikke er noe motstand når man svinger.
Vanlig flat-slitt bakdekk er seff. også guffent i svinger, når du "bikker over" kanten. Så første bud er å sjekke om dekka er i orden.
bakdekket mitt er sånn at det er flatt på midten, men jeg merker ikke så mye til det.. er det farlig å kjøre på det slik eller ?
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
- MowZ
- Posts: 1275
- Joined: 21 Jan 2008 15:44
- MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm - Location: Drammen
Re: Styre som "faller inn" i sving
Du har sånne "test spor" på midten nedi spora, så hvis gummien er slitt ned så det er en jevn kant der så skal (burde) dekket byttes...
BMW S1000RR, Simply the best!
- quantumduck
- Posts: 247
- Joined: 25 Aug 2006 13:20
- MC: Hayabusa
- Location: Nesodden
Re: Styre som "faller inn" i sving
Nope, men du får deg kanskje en positiv overraskelse når du bytter til nytt ...icemanx wrote: bakdekket mitt er sånn at det er flatt på midten, men jeg merker ikke så mye til det.. er det farlig å kjøre på det slik eller ?

-
- Posts: 5
- Joined: 23 Dec 2008 01:52
- MC: Honda CBR1000F
Re: Styre som "faller inn" i sving
Hva er trapping?Desmo-Dude wrote:Jeg ville også sjekka trapping.
- MowZ
- Posts: 1275
- Joined: 21 Jan 2008 15:44
- MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm - Location: Drammen
Re: Styre som "faller inn" i sving
At dekket er slitt forskjellig så det får humper eller "trapper". Dette sjekker du ved å kjenne på dekket med handa, ellers merker du det godt ved bremsing at sykkelen "rister litt".
BMW S1000RR, Simply the best!
- Desmo-Dude
- Posts: 916
- Joined: 28 Jun 2005 00:12
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
Re: Styre som "faller inn" i sving
Trapping er som sagt før her at dekket er slitt ujevnt.Har kjørt med et fordekk som var slik,og da ville sykkelen inn i svingen og kunne være tung å få opp igjen.Dette bør ikke være noe problem å se.Ofte vil du få en markant og brå overgang fra midten av dekket,og ned på sidene av slitebanen.Kjører man med feil lufttrykk,så kan dette skje.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
- MowZ
- Posts: 1275
- Joined: 21 Jan 2008 15:44
- MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm - Location: Drammen
Re: Styre som "faller inn" i sving
Jeg hadde også dette på min sykkel da den enda hadde fabrikksdekkene når jeg kjøpte den. Jeg merket det spesielt godt hvis jeg kjørte litt fort og tok såvidt å bremset litt, da fikk jeg en ganske merkbar risting. Men bytta dekk og da var det noe helt annet å kjøre, følte meg mye tryggere på grepet! Heller kost på deg å bytt dekk litt før du må spør du meg, er tross alt bare de få cm vi har for å holde oss på veien..
BMW S1000RR, Simply the best!
Re: Styre som "faller inn" i sving
Det skal sies at Bridgestone sine BT020 framdekk er slik konstruert at det omtrent er umulig å unngå trapping! måten spora er freset ut av gummien på. Om det er dette dekket som står på sykkelen din kan nok dette være en årsak
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app