Stoppa for miniskilt på vei til grava

Prat om tung MC.
Post Reply
Furre
MC: MV Agusta F4

Re: Stoppa for miniskilt på vei til grava

Post by Furre »

speedy gonzales 2 wrote:No sa no han ikkje noe om personen da men det var vel heller plasseringen av skiltet han presiserte :roll:
og hva så? Folk bestemmer selv hvor de selv vil ha skiltet, personlig bryr jeg meg ikke om jeg hadde sett folk kjøre uten skilt, det er ikke mitt problem, og folk flest har mer nok med å tenke på seg selv. Ingen vits å komme med 'erfarene' meninger når det innlysende for de som gjemmer bort skiltet sitt at de kommer til å få problemer med å forklare seg for politiet.

Men skal overlate samtalen til de daglige verdensmesterene som har sinnsykt god peiling på det meste. Image

Jon Erik wrote:Nå var det vell ikke hans mening om plassering som spørsmålet var, men hva som skjedde hvis man ble stoppet med skiltet slikt. Hva HAN synes om det var ikke spørsmålet! Blir slitsomt hvis alle skal si sin mening om alt...hva med å holde seg til det som det blir spurt om...
Handler vel mer om å formulere seg riktig før man uttaler seg om noe og ikke komme ridene på sin store hest med fasiter til allt ;-)
losetom
MC: GSXR-750

Post by losetom »

Ja nytt år nye muligheter. som det står litt lenger bak i tråden fikk jeg bot på 5000,- som jeg ikke godtok. videre utvikling i saken er som følger.
Fikk ett brev i posten i begynnelsen av desember om at jeg er siktet i saken å må møte i retten. dette brevet måtte jeg svare på innen 20 desember ellers skulle politiet komme på jobben min og lever det til meg sto det der. sendte ikke noe svar på brevet og i dag kom det en postmann i hvit mondeo med svart skinnjakke på besøk hjemme hos meg etter jobb. fikk overlevert brevet fra han igjen og han lurte på om jeg kanskje hadde sett det før.. jeg sa at alle brev som kom derfra gikk rett i kurven sammen reklamen så jeg ikke hadde sett det, da gryntet han litt å sa at jeg er pliktet og møte i tingretten på lillestrøm neste tirsdag 13. jan. jeg sa ok å at jeg syns hele greiea var en vits. nevnte også at jeg syns det var rart at politiet som det står om i romerikes blad hver mandag når noen er slått ned og voldtatt og knivstukket ute i lillestrøm ikke har nok folk og kapasitet til og hanskes med dette hadde tid til og komme hjem til meg med ett brev. så ble han litt mere sur også lukket jeg bare døra og jaggu ble han ikke borte. satt utenfor i bilen sin i 20 minutter for å virke skummel etterpå da.
tilbake til brevet og jeg skriver av (nesten) ordrett.

Innkalling til rettslig avhør og mulig tilståelsesdom.

politiet har utferdiget siktelse mot deg. kopi av siktelsen vedlagt.... bla bla bla..

siktede har besvart utstedt forelegg med at han ikke godtar botens størrelse han er således kjent med at saken som regel vil bli sendt til tingretten for forenklet rettergang. en anser det således at han har samtykket i tilståelsesdom, og slik pådømmelse syns ubetenkelig.

Straffen foreslås satt til en bot på 5000,. femtusen - kroner, subsidiert 10 dager fengsel. forslaget til straff er satt i forhold til politiets påtalepraksis. politiets bøtesats ved forminsket skilt er satt til 5000 idet problemet er omfattende. det er spesielt vanlig på "R"-sykler som dette. det er motorsykler med et voldsomt fartspotensiale. Hensikten er at politiet ikke skal kunne identifisere motorsykkelen på avstand. siden en innenfor trafikksektoren opererer med standariserte bøtestser tilegges ikke strl.§27 vekt, jfr. Bratholm og Matningsdals kommentarutgave til nevnte bestemmelse som viser til rettspraksis fra høysterett.

Hilsen Nedre Romerike Klovnekammer.

ganske bra greier syns nå jeg da. vet ikke om jeg skal le eller grine.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

=D>

Helt utrolig
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Siden faktum synes temmelig klare her bør du etter min mening tilstå og få denne saken unna med minst mulig støy. Systemet har bestemt seg for at du ikke skal slippe unna en reaksjon. Og da slipper du ikke unna. Og den som seigpines er du.

Som skattebetaler misliker jeg at du bruker systemets ressurser på en sånn utvilsom sak i stedet for å akseptere bota. Du bidrar til å svekke politiets muligheter til å prioritere annet enn å levere brev til deg. Og jeg er enig i at de burde slippe å bruke tid på dette. Men det er du som har presset frem reaksjonen, ikke politiet. For du forventet vel ikke at saken skulle bli glemt / henlagt?

Det at du er uenig i samfunnets regler og bøtesats er en annen diskusjon. Og der har jeg adskillig sympati med ditt syn.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Jon Erik

Post by Jon Erik »

"Hensikten er at politiet ikke skal kunne identifisere motorsykkelen på avstand"

Rart at på mitt miniskilt så er tallene større enn orginal skitlet....Bare plata mi som er mindre....
Lurer på hva de sier hvis du måler tallene på mini skiletet og orginalt og legger dette frem?
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
lostiones
MC: FZ6 devil, PC III, BMC

Post by lostiones »

Enige med Jon Erik, vis dei ikkje klarer å lesa minikjilt så klarer de ikkje å lesa den andre heller for talene er like store, det he noe med at sykkelen blir finere å sjå på
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

På en måte har jeg en viss sympati med den bøtelagte. 5000 gullpenger synes jeg er drøy kost for denne "forbrytelsen". På den annen side må man innse at man har tatt en sjanse ved å montere miniskilt, og da får man ta straffen som en mann. Når det er sagt ser jeg ikke helt poenget med å ha såkalt miniskilt. Hvis det er for å få sykkelen penere, ville jeg seriøst vurdert å bytte til en penere sykkel i stedet ;-)
carboy

Post by carboy »

Er vell litt enig med alle her, 5000kr er mye penger og betale for noe sånt smått, men det kan vell fort bli dyrere vis du går til sak med dette osv...?

Og det er vell samma hvor pen sykkel du har eller ikke, miniskilt gjør jo hekken litt mer pyntlig, mener jeg da :roll:
-Carboy-
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Må si jeg på en måte er imponert over at folk orker bryet med en sånn sak. Argumenter for at bokstavene er like store og at argumentet til Politiet dermed ikke holder mål. Taper garantert men det sikrer formodentlig at ikke boten blir høyere.
Argumentet om at man tar resurser fra politiet er jeg ikke enig i. Det skal og må være politiets sak å prioritere og her ser vi hva de prioriterer. Faktisk bør flere gjøre dette for å synliggjøre denne sinnssyke formen for prioritering. Bare da kan vi håpe på endring, i mellomtiden vil bagtellmessige trafikkforseelser forbli høyeste prioritet der i gården. Ja, også masseanfall av influensa da.
Jon Erik

Post by Jon Erik »

Babelfisken wrote:Må si jeg på en måte er imponert over at folk orker bryet med en sånn sak. Argumenter for at bokstavene er like store og at argumentet til Politiet dermed ikke holder mål. Taper garantert men det sikrer formodentlig at ikke boten blir høyere.
.
Hvis Politet mener: "Hensikten er at politiet ikke skal kunne identifisere motorsykkelen på avstand"
Må man jo kunne argumentere med at tall/bokstaver er like store som på orginal skiltet!
Er jo Politiet selv som sier dette, og da er jo det bare tull. For de kan lese miniskilt like lett som orginalt!

Noe annet er det jo hvis det mener det er dokument forfalskning, der har de sikkert riktig....men lurer på om alle som kjører rundt med sykkel stativ bak på bilen og hjemme laget skilt bak blir stoppet for dokumentforfalskning.....tviler på det.

Jeg mener så lenge skiltet er like lesbart som orginalt, så er dette å kaste bort tid og resurser...
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Denne saken er idiotisk.

Du har brutt et regelverk ved å montere et skilt som du i utgangspunktet visste var ulovlig. Aksepter boten, lev videre!

Siden du ble kontrollert, og det der ble avdekket at du har gjort noe ulovlig, har ikke politiet annet valg enn å ilegge bot. Det har ingen ting med prioritering å gjøre, det er et pålegg. Att politiet ikke har tilstrekkelig med ressurser til å ivareta alle sine oppgaver er denne diskusjonen uvedkommende. Politiet har en lang rekke oppgaver, og må gjøre litt av alle så langt ressursene strekker til. Dersom ressursene hadde vært større, ville de nok øket innsatsen mot f.eks. voldsforbrytelser, men de ville også øket innsatsen på alle sine øvrige områder, inklusive trafikkontroller.

Det at du trekker ut dette gjør at den delene av politiets arbeide som i utgangspunktet er tilgodesett med x% av de totale ressursene, nå må få en større andel. Du er med andre ord delaktig i at innsatsen mot voldforbrytelser blir enda litt lavere. Etter min mening ikke mye å være stolt av.

At du er uenig i regelverket er også saken helt uvedkommende. Du endrer ikke regelverket ved å bryte det. Regelverket kan endres, men det må foregå gjennom en demokratisk prosess. Dersom du ikke kan akseptere regelverket her i landet slik det er, bør du heller flytte til et land som har regelverk i henhold til dine standarder.

My two cents....
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Guinss
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Post by Guinss »

Greit nok at du ikke godtar bota på 5000kr.
Politibetjentene på stedet kan jo ikke bare lage sin egen bøtesats. Har lest flere steder, at det er 2000kr når skiltet ikke er som det skal være, enten skiltet er feil plassert eller har feil størrelse. 5000 er altfor mye. Mye politiet gjør, er kun for å skremme. Det skal man ikke godta. :?
VFRlusa
MC: 93 VFR750 (hvit hest)

Post by VFRlusa »

Meget godt formulert boxer wolf!

At 5000,- er vel mye for denne type overtredelse, er en annen sak. Mulig boten hadde vært mindre om man hadde vedtatt boten på stedet?

Jeg ble f.eks klokka til 122km/t i hundre sona på vei til gardermoen for å hente mor og far, litt seint ute :D
En uniformert bil som kom fra rampe bak meg. Så han desverre ikke denne gangen.
Ble nærmere 6000,- i bot. Synes selvsagt det var litt urettferdig (fin to-feltsvei, lite trafikk, tørr sommervei), men det er jo egentlig bare å svelge stoltheten og betale. Når sant skal sies.. jeg var letta over at lappen ikke røk. Nåla mi hadde i en tid før blålysa kom, vist mellom 120-140. Jubla litt inni meg når det kom frem at klokken var på 122km/t :-k :lol:
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Guinss
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Post by Guinss »

vfrlusa: det er klart det er surt å få bot, men det er merkelig at det blir hele 5000kr spør du meg. Har aldri hørt om at bota blir høyere av å ikke godta den heller. Ingen tvil om at de har grunnlag for å gi bot hvis de vil det, men det er beløpet det er mulig å klage på. Har googlet litt etter bøtesatser, og finner bare tall fra 2007, og da er bota på 2000kr. Vet ikke om det er denne satsen som gjelder idag, men 5000 er jo mer enn dobbelt så mye. :shock:
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Bu-fucking-Hu, å drit og dra til alle dere som beviselig har vært gjengangere på forum der det igjen og igjen har blitt linket til politiets økte fokus på å bytte ut et offentlig dokument (som det er strenge regler for hvem som skal utstede, og som lages med en helt egen teknikk for å unngå forfalskninger) med mer eller mindre hjemmelaga løsninger KUN for å tilfredstille egen pyntesyke og posørbehov.

Kjør med hva dere vil for min og mange andres del, men å sitte å sippe på et forum i ettertid gjør dere bare rett ut sagt patetiske!
Både trådstarter og flere andre her VISSTE at dette er noe snuten bruker et halvt øye på! Så den sutringa og jamringa kan dere spare dere. Dere har tatt en kalkulert risiko og nå får dere jaggu ta konskevensen som voksne folk.
Vær like tøffe som når dere er ute og takler purken med alle deres barske filskifter, hastighetsforandringer og annet som vitner om hva slags tomspann som har tilhold inni designerhjelmene deres.

Og om en av dere som velger å droppe blinkelysene ene og alene fordi dere synes det "blir mer riktig" kommer innpå her og sutrer i ettertid for at dere er blitt meia ned, bølla på osv, osv så høynes underholdningsverdien på dette forumet betraktelig. Gudene skal vite at det trengs slik de siste månedene har vært her inne.
Post Reply