vil bli motorsykkel mekaniker, men er en hake..

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
bengtern
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

vil bli motorsykkel mekaniker, men er en hake..

Post by bengtern »

Jeg er 16 år, og har veldig lyst og bli motorsykkel mekaniker, har mest lyst til det, men har tenkt og kanskje ta fagbrev på bil også. Haken er at jeg går på almenn nå, dette valgte tok jeg fordi jeg var veldig usikker på hva jeg skulle velge. Og fikk ikke flyttet over heller, så har nå gått et halvt år på almenn. Jeg skal gå over på mekk til neste år!! og gleder meg sykt :D men, haken er at jeg HATER ALMENN NOE SÅ SYKT!! holder nesten ikke ut. :shock:

JEg føler for og dumpe siste halv året, (dette er dumt, men nå som jeg går på almenn har jeg sykt høyt fravær og dårlige karakterer)
hvis jeg hadde dumpet, ville verkstedet ha valgt en annen istedenfor meg hvis jeg hadde søkt læreplass? alltså etter jeg hadde fullført mekk. har ikke peiling på dette, så kanskje noen av dere her vet ;-) Har det mye og si, så fullfører jeg året så klart!

jeg burde egentlig valgt mekk i starten :( er sykt motorsykkel interrisert! gleder meg allerede til mellomtung :D
Nå:Gsx-r600 k8
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: vil bli motorsykkel mekaniker, men er en hake..

Post by tshansen »

Kjenner meg litt igjen i hva du skriver... Med å fullføre en del av almenn faga dette halvåret som gjenstår gjør muligheten for å slippe almenfagene som er lagt opp i yrkesretta skolegang.

Men misstrives du så mye som jeg får inntrykk av ville jeg heller sluttet, og fått meg en jobb i mellomtiden.
Så lenge du fullfører mekk med ok karakterer er det ikke en kjæft som kommer til å stille spm med at du sluttet på almen! dette er vel heller noe du vil få forståelse for :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
carboy

Post by carboy »

Synes dette var en ganske så innteresant innlegg.
Jeg vurderte allmenn også siden jeg har så mange ting jeg har lyst til og bli, og til slutt havnet jeg på elektro og har/hadde planer om og gå to år der og ett år med påbygg, men nå 3 uker før vi hadde juleferie så spurte jeg og en kamerat om det gikk an og bytte til mekken siden vi vurdere litt Mc-mekaniker selv, Og når jeg tenker meg om så trur jeg kanskje det passer meg bedre en Politi eller eiendomsmegler, og heller gå ett år på elektro og ett år med kjøretøy og så ut i arbeid som mc mekaniker (noe som ser kjempe moro ut).
Og faktisk så trur jeg det er bedre og slutte på skolen og finne en jobb, siden du mistrives så jævlig og samtidig så hjelper nesten ikke det hele året med allmenn noe vis du skal bli mc mekaniker, nå er jeg heldig som går på elektro og kan alikevell bli mc mekaniker, men du som går på allmenn trur jeg kanskje gjør det lureste og slutte og få en jobb som sakt. Men dette er jo noe du må tenke grundig gjennom før du bestemmer deg da ;-)

-Carboy-
-Carboy-
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Jeg kjenner mange som angrer på at de droppet skolen, men kjenner ingen som angrer på at de fullførte.

At motivasjonen er på bunn når man bare har lyst til å gjøre noe helt annet har jeg ingen problemer med å forstå.
Når man er 16 år forstår jeg også at MC-mekaniker virker som det perfekte yrket. Men er det det perfekte yrket når man er 30? Eller 45? Allmennkunnskap får man alltids bruk for senere i livet uansett hvilken yrkeskarriere man velger. Hold ut, gutt ;-)
bengtern

Post by bengtern »

tusen takk for fine svar =D>

har veldig lyst og starte og jobbe i steden ja, men hvor i huleste skal en 16 åring få jobb? noen som har noen fine eksempler? og vet hvor jeg kan få hjelp? alltså blir vel litt dumt hvis jeg, bare slutter og skal gå rundt og surre hjemme et halvt år :roll:

Også lurer jeg på: Hvis jeg fullfører almenn året, vil jeg da få almenn påbygging til mekken?? alltså omvendt av og ta påbyggings år etter mekk?

men, helst er jeg innterisert i jobb. Almenn året går helt i dass pågrunn av at jeg er så umotivert og alt. får 2-3 i alle fag og får jo ikke brukt for det til neste år da, må nok bare ta fagene på nytt bare for og få reist karakterne. Men, alltså praktiske linjer har jo mye enklere fag, mindre foredrag og dritt og møkk :lol:
jeg har så veldig lyst og heller starte på mekk til neste år også gjøre en god insatts i almenn fag da, det blir mye enklere fordi da får jeg en aveksling fra allment, er glad i å gjøre praktiske ting, er ikke særlig god til å skru, men dt lærer jeg jo :D . Skal starte sammen med en kjempe god kammerat og gleder meg sykt, om jeg tar påbyggnings år, veit jeg ikke.

Tusen takk for inspill \:D/
carboy

Post by carboy »

vet ikke hvor du bor, men Mc Donald's og Burger King er bra steder og søke om jobb, eller små matbutikker eks: Kiwi og Rimi osv
Du får IKKE studiepåbygg med dette året som du går først, det er sån man må ta ETTER to år på mekk eller elektro, vis du skjønte :) Alle sier at Mc mekaniker er kjedelig fordi det er kun moro og skru på andres sykkler, men jeg selv mener at det virker moro og ha det som en jobb, og sitte inne på en Ducati forhandler og ta service og mekke og skru på andres sykkler sånn at de blir glad og fornøyd, det ser jeg som en stor glede og derimot en flott jobb for de som liker og skru og glede andre mennesker med noe som du SELV liker.
Kan godt hende at det ble litt rotete forklart men :?
-Carboy-
bengtern

Post by bengtern »

carboy wrote:vet ikke hvor du bor, men Mc Donald's og Burger King er bra steder og søke om jobb, eller små matbutikker eks: Kiwi og Rimi osv
Du får IKKE studiepåbygg med dette året som du går først, det er sån man må ta ETTER to år på mekk eller elektro, vis du skjønte :) Alle sier at Mc mekaniker er kjedelig fordi det er kun moro og skru på andres sykkler, men jeg selv mener at det virker moro og ha det som en jobb, og sitte inne på en Ducati forhandler og ta service og mekke og skru på andres sykkler sånn at de blir glad og fornøyd, det ser jeg som en stor glede og derimot en flott jobb for de som liker og skru og glede andre mennesker med noe som du SELV liker.
Kan godt hende at det ble litt rotete forklart men :?
ah ok, ja butikk jobb hadde jo vært ganske fint :D skal gå til rådgiver på skolen i morra og spørre litt også, men det blir vel bare del tids jobb, fordi de tar jo ikke inn 16 åringer til full-tids jobb. blir vel en del fri for meg, også heller jobbing utover ettermiddagen. syns du jeg burde skrive i status, at jeg studerer? eller at jeg ikke gjør noen verdensting? :lol: tar hvilken som helst jobb, bare håper jeg ikke havner på ett lager :? håper jeg får ok lønn, jobbet i sommer på sveiseri, tjente 85 kroner timen, var grei nok lønn det.

skjønner hva du mener, kan jo også ta fagbrev på bil også, så har jeg mer og velge mellom, da går jeg kanskje ikke lei heller \:D/
Kelso
MC: 04'Aprilia RS125 - Manuel poggiali

Post by Kelso »

Søstra til en vennine av meg står i samme klemme som deg, og vil bytte over til mekken. Hun pratet med rådgiver og fikk ordnet så hun bare har fagene som man får på TIP. Hun får mye fri, og begynner som regel rundt 12 tiden vær dag.

Prat med rådgiver, han/hun kan dette best!
bengtern

Post by bengtern »

ja skal gå og prate med rådgiver nå i morgen, hvis hun har tid...

håper hun får ordnet det for meg;) hvis man skal få seg jobb i butikk? alltså daglivare butikk, som eks: rimi, kiwi, rema 1000 eller lignenede. Hvor får jeg tak i søknad? faren min sier at hvis jeg går og spør i kassen kommer jeg ikke til å få noen søknad, så jeg vet ikke. Ville gjerne ha sluttet nå også jobbet del-tid på butikk \:D/
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Mange dagligvarebutikker og kiosker ansetter ikke folk under 18 på grunn av at de ikke har lov å selge alkohol og tobakk. Tenk alternative bransjer. ;-)
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
KinG^KaoZ
MC: VFR700F

Post by KinG^KaoZ »

Droppet vidergående etter et par måneder jeg. Så gikk jeg og fikk jobb som mcmekaniker. Men etter 1år var jeg lei. Snakk om en presset bransje! Makan til stress har jeg aldri opplevd hehe. Men det er jo fint arbeid om du liker å skru på ting og tang.
bengtern

Post by bengtern »

KinG^KaoZ wrote:Droppet vidergående etter et par måneder jeg. Så gikk jeg og fikk jobb som mcmekaniker. Men etter 1år var jeg lei. Snakk om en presset bransje! Makan til stress har jeg aldri opplevd hehe. Men det er jo fint arbeid om du liker å skru på ting og tang.

kom du inn uten utdanning?? da kunne du vel litt om mekk fra før tenker jeg ;-)
bengtern

Post by bengtern »

Baron von Waffel wrote:Mange dagligvarebutikker og kiosker ansetter ikke folk under 18 på grunn av at de ikke har lov å selge alkohol og tobakk. Tenk alternative bransjer. ;-)

hmm.. jaa kan stemme det;) kanskje jeg kan prøve på europris, eller sportsbutikk :)
BomBom
MC: Kawasaki Ninja 250R

Post by BomBom »

Hvis du fullfører året kan du få fritak i noen allmennfag til neste år, men spør rådgiver hva du kan få fritak i, det varierer litt har jeg inntrykk av.
Ikke slutt på skolen før du har fått deg jobb vertfall ;-)
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

Ikke noe problem å jobbe i butikk, da du kan jobbe overalt bortsett fra i kassa.... Bare å levere en søknad og en cv så ringer de for intervju hvis de trenger folk
BMW S1000RR, Simply the best!
Post Reply