jobbsøknad

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

jobbsøknad

Post by RH racing »

noen som mer dyktige på jobbsøknader her? trenger noen tips og trix til å lage en bra søknad.. hva bør være med, og hva bør ikke være med??
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: jobbsøknad

Post by NoName »

Søk på google, der vil du finne mange tips. Driver selv å søker for tiden.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: jobbsøknad

Post by Baron von Waffel »

Det finnes ingen fasit som fungerer like bra på alle søknader. Det er avhengig av den jobben du søker. Men det som er felles for alle er å lese stillingsutlysningen og så gi dem det de ber om. Og søker du en saksbehandlerjobb så må du gjøre det skriftlige godt, skal du bli AD i et PR-byrå så vær litt spenstig, osv.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: jobbsøknad

Post by supermons »

Ligger vel en del artikler på dinside.no om jobbtips, kanskje verdt en titt?

Lykke til med jobbsøkingen iallefall! :)
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: jobbsøknad

Post by erazar »

Leste nettop at folk skriver søknadene sine for upersonlige. Det er klart det finnes grenser her også, kaller du din mulige fremtidige arbeidsgiver for kompis i søknaden har du kanskje dradd strikken litt for langt. Husk å få frem at du har lyst på jobben, du sender ikke bare en søknad for å ha noe å gjøre på.. du har også lyst på akuratt DENNE jobben. (med andre ord, få frem at du ikke har sendt 24 andre søknader som ligger på vent hos andre arbeidsgivere.) Men også her er det viktig å ikke overdrive. Denne linken viser litt av det formelle som bær være med http://www.dinside.no/php/art.php?id=112202

Lykke til!
Always remember that you are unique, just like everybody else.
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: jobbsøknad

Post by inunf »

Søknaden er ikke alt. Pass på å ringe og stille spørsmål om stillingen. Vær frempå, og vis at du virkelig er interessert.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: jobbsøknad

Post by RH racing »

vel.. har på en måte blitt tilbudt stillingen..men sjefene krever jobbsøknad.. så er liksom ikke helt sikker på åssn lage denne.. sist gang jeg byttet jobb blei jeg ringt til og tilbudt jobben.. og første jobben jeg hadde begynnte jeg som lærling...

Takke for svar folkens.. nå er det bare lete litt rundt og skrive så godt jeg kan...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: jobbsøknad

Post by KiM »

inunf wrote:Vær frempå, og vis at du virkelig er interessert.
Til en viss grad. Litt off topic, men hadde en på jobben som var innom hver dag etter at hun hadde levert inn søknaden (tar gjerne fire-fem dager å få planlagt alt fem til intervju) og hun fikk ikke jobben, rett og slett fordi hun var for pågående! :roll:
ingen KiM, ingen kos
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: jobbsøknad

Post by TageSK »

Jeg har lest alt for mange søknader i mitt liv.

- Iteorien ønsker du å skrive en bedre søknad enn alle andre. Det forusetter både at du er tankeleser (leser tankene til den som skal lese søknaden slik at du vet hva h[au]n vil ha), og at du har lang erfaring fra jobben du søker på slik at du kan si presist de riktige tingene.

- Eftersom det idéelle ikke lar seg gjøre, må du ha som strategi at din søknad absolutt ikke skal fremstå som dårlig. Det betyr ingen (som i null, nix, nil, zero) skrivefeil. Kan du tenke deg: En trett person sitter alene i et kontorbygg, alle andre har gått hjem, men denne personen må lese gjennom, og sortere, N søknader. Hva tror du skjer med søknaden som har skrivefeil?
Om du sier "Herregud - er det så viktig da?", da er din neste arbeidsgiver NAV.
Nevnte jeg at det ikke skal være en eneste skrivefeil.

- Du må ikke ha en eneste (som i null, nix, nil, zero) gramatisk feil. I en søknad heter det ikke "kontor jobb" eller "papir vekt". Skriver du som om norsk hører til i den engelsek (og ikke den tyske) språktradisjon (det heter altså ikke språk tradisjon), da vil du ha NAV som neste arbeidsgiver.

- Fortell hvem du er, og hvilke kvalifikasjoner du har. Her er et forslag:
Efter ti år som sveiser har jeg tatt efterutdanning som flyver. Jeg vil derfor kunne fylle stillingen som ubåtkaptein på en utmerket måte.
Skriver du u båt kaptein er din neste arbeidsgiver NAV.

- De færreste har prefekt ortografi, og gramatikk er ikke lett (kommaregler, for eksempel :shock: ), så her må de aller fleste ha hjelp. Finn noen som kan hjelpe deg. Har jeg nevnt at det er viktig å unngå skrivefeil?

- Fortell hvem du er
Jeg er utdannet sveiser, men har alltid vært tiltrukket av mekanikk. Derfor har jeg tatt efterutdanning som urmekaniker, og jeg tror jobben som tennpluggpusser vil være en utfordring jeg vil kunne møte.
- Noen ganger er et pronomen bare et pronomen. Eller med andre ord: Det heter De og Dem. Ingen tror du sier det, så du kan trygt skrive det.

- Ring før du skriver søknaden. Fortell at du har sett annonsen (eller hvordan du nå vet om jobben) og spør om ting som ikke står i annonsen. Om de vil ha noen som både kan føre en ubåt og fly en F16, fortell at du er bedre til det ene enn det andre, og spør ham/henne om hva han/hun tror.
Ikke ring efterpå. I nøden (!) kan du ringe for å sjekke at søknaden faktisk er mottatt. Ikke ring efter søknadsfristen for å si at du har søkt. Ikke plag meg med å fortelle at én av søknadene i bunken er din. Nevnte jeg at du ikke bør ringe for å få meg til å hate deg?

- Jeg bruker ordet efter. Jeg anbefaler deg å ikke gjøre det :roll:

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: jobbsøknad

Post by tshansen »

No har jeg skrevet ett par jobbsøknader selv, og det med skrivefeil/gramatikk feil kommer vel litt an på hvilken jobb du søker!?? ;-)

La det også være sagt at har fått jobb de gangene jeg har søkt! Aldri fått avslag :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: jobbsøknad

Post by Desmo-Dude »

Jeg ville holdt søknaden kort,men informativ.Blir søknaden for lang,så blir den ofte kjedelig å lese.Ofte sitter de som skal plukke ut folk til intervju med en haug med søknader,og da blir en søknad på 4 sider ofte lagt nederst i bunken.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Hmannes
Posts: 7
Joined: 23 Jan 2009 14:28
MC: har en derbi senda x-race 2004.
Location: Karmøy - Åkrehamn

Re: jobbsøknad

Post by Hmannes »

det letteste er nokk å ta en kjikk her og prøve å jere det noe lignende ;P http://fag.utdanning.no/node/1071 ;-)
User avatar
MvAgustaRider
Posts: 46
Joined: 22 Jan 2009 21:48
MC: MV Agusta F4 1000R

Re: jobbsøknad

Post by MvAgustaRider »

Fatt deg i korthet. De er ikke interessert i å høre hele livshistorien din. Sett opp dine meritter punkt for punkt, så kort som mulig. Som regel er det bedre og ha ordene i kjeften til de eventuelt spør, men atter en gang, fatt deg i korthet. Altså, si så lite som mulig, men med mest mulig slaglengde ;-)
Gjerne ha noen spørsmål på lur under intervjuet, som såklart er av betydning.

Forøvrig skader det ikke å "pynte litt" på søknaden. MEN, det er snakk om LITT, ikke mye, og heller ikke totalt usakelige ting. Bare husk at du må kunne svare på ting du har pyntet til, eller så har du rotet det til for deg selv ;-)
Post Reply