Nye EU-regler fratar forbrukerne i Norge viktige rettigheter

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Nye EU-regler fratar forbrukerne i Norge viktige rettigheter

Post by Baron von Waffel »

Vi ville hatt mer å si ved å bli medlem enn det vi har nå. Og EU har regler som gir større relativ innflytelse for små land enn antallet innbyggere tilsier. Og vi ville helt klart oppnåd fordeler i form av at vår ungdom kunne kommet lettere og billigere inn på universiteter i EU.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lølle »

På mange måter er vi medlemmer uten stemmerett, men vi får ut mange fordeler også gjennom EØS-avtalen.
Per i dag kan et medlem stanse et vedtak ved veto så vidt jeg vet. Polen var vel harde på at de skulle ha noen hundre millioner fra Norge for å gå med på å forlenge avtalen, ellers ville de blokkere. Vi kan ikke blokkere et EU-vedtak, men vi kan reservere oss. Det har vel ikke lojale Norge gjort enda, vi er vel best i klassen på å gjennomføre selv om vi er på gangen. Jeg har ingen tro på at norske byråkrater og politikere tør reservere seg, noe de burde etter min mening.
Nå er vel forøvrig EU-medlemmene så mange at de snart vil få problemer med å gjøre enstemmige vedtak, det er vel på trappene med flertallsvedtak. Det kan bli underholdende.
Image
Image
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by maelling »

Det er sant at det er stemmevekts-regler som favoriserer små stater, og vi har mulighet til å reservere oss mot nye rettsakter etter art. 93 (2) i EØS-avtalen. En ting er å kunne reservere seg, og en helt annen ting er å faktisk gjøre det. De som interesserer seg for dette temaet (Norges påvirkningsmuligheter i EØS), kan lese litt i min masteroppgave i statsvitenskap fra våren 2008:

"NORGE I EØS – MEKTIG ELLER AVMEKTIG? - En analyse av norges påvirkningsmuligheter og tilpasning i forhold EU’s rettsakter".
http://www.ub.uit.no/munin/bitstream/10 ... thesis.pdf

Ellers er jeg spent på hva som skjer i forhold til dette nye direktivet. Det følges med argus-øyne
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Re: Nye EU-regler fratar forbrukerne i Norge viktige rettigheter

Post by maelling »

*Hentet fra det jeg skrev i tråden "Dagens Avis-utklipp" for å vise bakgrunnen for saken, som siden ble omgjort til en egen tråd*

Her er en sak som fikk meg som er jusstudent til å sette morgenkaffen i vrangstrupen og sprute utover pulten min:

"Nye EU-regler fratar forbrukerne i Norge viktige rettigheter. Hva betyr endringene for deg?"

http://www.aftenposten.no/forbruker/pen ... 863981.ece
http://www.aftenposten.no/forbruker/pen ... 864873.ece

"EU torpederer klageretten"

* Kjøper kan ikke lenger kreve at selger oppfyller en kjøpsavtale. (Kjøper du en vaskemaskin, kan selger slippe unna uten at du kan kreve varen levert f.eks)
* 5 års reklamasjonsretten på varige kapitalvarer blir kuttet til to år. (nå går vi virkelig baklengs inn i fortiden)
* Adgangen til å slå ned på urimelige avtalevilkår blir kraftig svekket gjennom endringer i avtaleloven. (!)
* Selger kan fritt la være å levere varen uten ekstra kostnader. (Sammenhold dette med det øverste punktet. Han kan slippe unna med å ikke levere, og kan gå fra det uten konsekvenser. Er dette mulig!?)

Det er en del saker som er i ferd med å presse meg over til å bli EU-motstander, fra å ha EU-sympatier. Først datalagringsdirektivet, så reduksjon av bankgaranti og nå dette. Forbrukerrettighetene er nå truet, så det begynner å bli gode grunner for Norge å nedlegge sitt første veto!

Her er for øvrig reglene som gjelder i EU beskrevet i et lite "forbrukerhefte":

http://ec.europa.eu/consumers/cons_info ... les/en.pdf

Her står det beskrevet at 2 år er ment som minimumsnivå på reklamasjonsretten, og at statene fritt kan gi bedre rettigheter. Det jeg ikke skjønner, er hvordan dette direktivet da angivelig ikke lenger skal bidra til et minimumsnivå på 2 år, men snarere sette et tak der i form av maksimumsnivå, slik at Norge må senke reklamasjonsretten fra 5 til 2 år. Hadde det vært et minstenivå, ville det ikke vært noe problem.

Det ser ut som det samme er blitt et tema i Finland. Her diskuteres det like heftig skal man tro det som står her:

http://www.kuluttajavirasto.fi/en-GB/020708_eng/

"The European Commission has proposed a new Consumer Rights Directive, which aims to improve consumer protection unionwide. For the Finnish consumer, however, the Directive would result in weaker protection. The effects of the Directive are also questionable from the viewpoint of sustainable development [...] The Commission would limit the responsibility of businesses for the products they sell to a period of two years"
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply