VFRlusa wrote: Kjører 10-40w. (Ser for meg at 10-50w blir meget tynn når motor er varm)
Har blingsa litt på dette. Må rette opp flausen

(Ved 10w-40, står "w" for vinter.. bare for å lett se hva som er tykkelse ved kald motor).
Høyere tall = tykkere olje
Første tallet er tykkelsen når motor er kald. Andre tall er tykkelsen når motor har 100grader.
10w-40 sier KUN noe om viskositet og ikke noe om det er syntetisk eller andre ting. Alt står spesifisert på boksen.
Før var olje gjerne SAE 20w (er vel ikke i salg lengre). Nå får man olje som dekker all slags temperatur: SAE 5w-50
Viskositet som dette, sier ingenting om smøreevne. Men olje isegselv smører ganske greit uansett specs.
F.eks på en moderne bilmotor vil jeg kjøre helsynt 5-50. På en eldre bilmotor (forgasser, kjørt langt), en tykkere olje i mineral, halvsynt eller helsynt. På mc er det ett fett i min bok, men har man en slitt motor kan man nok med fordel kjøre en tykkere olje. Skal man f.eks kjøre mest småkjøring i by der motor jobber på høy temperatur og vifta går for full guffe = bruke tykkere olje. (10w-40 eller tykkere)
Ville ikke falle meg inn å kjøre over intervall for å bytte olje/filter. En annen "regel" er å bytte olje minst èn gang i året, selv om man ikke har kjørt så langt. Spesielt hvis sykkel er vinterlagret ved varierende temperatur (ute).
I manualer står det gjerne nøye specs på olje man skal ha på. F.eks API SF-SG. Kort sagt tilfredstiller all olje som selges idag det siste av standard for API. Altså trenger man ikke å lete seg blå etter akkurat f.eks SF-SG. Når det står f.eks API SL/CF på olja, er SL siste standard fra fabrikantene og dekker alt før. CF står for dieselmotorer om jeg ikke husker feil.
Ducati har vel våt clutch også..? En ducati i Norge kan vel kjøre på 10w-50, selv om det står 10w-40 i boka. Dette fordi vi sjelden kommer opp i den varmen som i ducati sitt hjemland.