-Hvilken går best, yzf r 125 eller den nye mitoen ?
- slash
- MC: nå: Husqvarna sm125s
trim:cr-syll, v-force innsug, boyesen reed ventiler, fp-eksosanlegg, Tmx 38mm =D - Location: Nesodden,Fagerstrand
Re: -Hvilken går best, yzf r 125 eller den nye mitoen ?
Det er vell ikke noe mer Logisk at en 125cc 4-takt med 15hk skal ta en 125cc 2-takt med 15 hk. Nesten mer logisk at 4-takteren vinner siden den har fler NM men tror det kommer mest ann på vekt her. 15hk er 15hk enten det er i 2-takt eller 4-takt. Men det avgjørende da blir nok dreimomentet.
Husqvarna sm125s
(X) 07`CBR125R
(X) 07`CBR125R
- MowZ
- MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm - Location: Drammen
akkuratt det jeg har argumentert for før herslash wrote:Det er vell ikke noe mer Logisk at en 125cc 4-takt med 15hk skal ta en 125cc 2-takt med 15 hk. Nesten mer logisk at 4-takteren vinner siden den har fler NM men tror det kommer mest ann på vekt her. 15hk er 15hk enten det er i 2-takt eller 4-takt

Tja på en måte, men husk det er kun effekt som gir akselerasjon. Så det er effekten i hele registeret som avgjør akselerasjonen. Men da mer Nm på lavere eller samme turtall gir mer effekt! 2 takterne er jo dobblet så effektive og er bare utnyttet halve effekten (det ser man når man har ca 30 hk uplombert)slash wrote:Men det avgjørende da blir nok dreimomentet.
Av formelen Hk = Omega * Nm
( hvor omega er rad/s, altså rpm/60 *2pi)
Og igjen, det som vil avgjøre dette er jo da vekt, utveksling luftmotstand osv, men siden det her er snakk om så små motorer og vektforskjell/utvekslingsforskjell så vil det nok være ganske likt. for 15 hk er 15 hk

BMW S1000RR, Simply the best!
- RkM2
- MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)
De fleste vet vel at en 4t og en 2t på samme sykkel, men samme luft motstand og vekt så går vel 2ten best, men så har du det at 4t ikke bruker så mye bensin, de er ikke trimvenlige(de fleste, men unntakk).
- MowZ
Hvorfor går 2-takteren best hvis det er likt?
- RkM2
- MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)
For at en 2t og en 4t ikke er like, det er en liten forskjell.
Eg synest å huske at det er noe med sylinderene, men eg aner ikke helt hva det er.
Kankje noen som er litt mer motor orientert kan forklare deg det...
Men eg 4 takter bruker vel mindre bensin, og bråker også mindre.

Eg synest å huske at det er noe med sylinderene, men eg aner ikke helt hva det er.

Kankje noen som er litt mer motor orientert kan forklare deg det...

Men eg 4 takter bruker vel mindre bensin, og bråker også mindre.

Derfor vil en 2-takter være raskere.inunf skrev:
Forestill deg at du har et kar med popcorn. Du skal flytte popcornet over til et annet kar på den andre siden av rommet. Du skal bruke kopper til å flytte det. En totakter vil da tilsvare at du har en kopp i hver hånd, mens en firtakter tilsvarer kun èn kopp. For at du skal flytte like mye popcorn med firtakteren som med totakteren er det flere ting du kan gjøre. Du kan bruke dobbelt så stor kopp, du kan trampe popcornet nedi til du har fått dobbel dose eller du kan springe dobbelt så fort over til den andre siden av rommet. Dette tilsvarer henholdsvis større slagvolum, turbo (eller kompressor) og turtall.
Som dere kanskje vet er det vanlig at firtakterene får kompansere med større slagvolum, f. eks. i MX der 125 cc totakt konkurrerer i samme klasse som 250 cc firtakt.
Hvis firtakteren og totakteren skal ha like stort slagvolum og alikevel ha samme toppeffekt må firtakteren enten ha overtrykksladning eller høyrere turtall. Siden turbo på en motor under 750 cc er ganske dødfødt, sitter vi igjen med turtall. De japanske 250 cc firtakts R-syklene er ofte rekkefirere med knøtsmå stempel som gjør dem i stand til å nå latterlige turtall. 18 - 20 000 rpm er ikke uvanlig. De har også ekstremt oversqare borring. Alt dette gjør at du kan vinke farvel til alt som ligner på bunndrag.
Dessuten lurer jeg på hvilke 250 cc firtaktere som skal ha samme effekt som RS/ RGV 250? Ser at f. eks. CBR 250 RR er oppgitt til 40 hk. Og det er sikkert på veiva. Det samme gjelder for FZR 250 R.
Typiske totakts R-sykler er oppgitt til en vesentilg høyrere toppeffekt: KR-1S har 55 hk, RGV 250 har 62 hk, TZR 250 har 45 hk og RS 250 har 72,5 hk. Jeg regner med at alle disse tallene er skrytehester målt på veiva, men det gjelder for begge typer sykler, så det skal ikke ha noe å si for denne sammenligningen.

suverent svar !Kriston wrote: Derfor vil en 2-takter være raskere.

- MowZ
har forklart det litt tidliger opp her og før:RkM2 wrote:Kankje noen som er litt mer motor orientert kan forklare deg det...
MowZ 13 Jan 2009 00:50
2 takter har to takter bare, dvs den tenner hver gang stempelet går opp i sylinderen, mens en 4 takter har 4 takter og tenner annenhvergang stempelet går opp. Dette vil medføre at 2 takterne er dobbelt så effektive, men de bruker mye bensin da eksosporten også er åpen samtidig med innsugsporten så noe bensin går rett i eksosen. En 4 takter har da også ventiler. Den har typisk litt grommere og dypere lyd, mens den typiske stikkete mopedlyden er 2 takter. Så for å matche en 2 takter med en 4 takter (mtp effekt) så må du ha dobbelt så stort volum eller turtall. Så vil du ha noe trimvennlig med mest mulig effekt er 2 takter tingen, i alle fall på små motorer, men de er som regel mer glad i å bli skrudd på også da det er mer effekt som = mer slitasje! Søk på youtube på 4-stroke engine og 2-stroke engine så får du en fin video som viser det prinsippene! Sikkert ikke så alt for bra forklart her av meg men håper du skjønte noe..........
Og jeg vet forskjellen. Men når de begge er like effektive (15Hk) så kan du ikke si at 2-takteren kjappere når de er like fordi da er 2-takteren plombert til 15 hk, mens 4 takteren er 15 hk FP. Og hvis du ikke vet forskjellen på 2-og 4-takter så tror jeg ikke du har så mye og argumentere med.........
Ja hvis det er snakk om like stor motor med likt turtall, så er 2-takteren dobbelt så effektiv i teorien! Men her er det snakk om en plombert motor og en uplombert og begge yter samme effekt!!!!mwrings wrote:Kriston skrev:
Derfor vil en 2-takter være raskere.