Cagiva wmx 125cc/olje?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
estephan
MC: Suzuki TsX 50 (80cc)
Cagiva wmx 125cc

Cagiva wmx 125cc/olje?

Post by estephan »

hei jeg har en Cagiva wmx 125cc fra 1989 (tror jeg)
og jeg har egentlig ikke gjort så mye med den siden har lite peil på den:P
men jeg har et lite spørsmål jeg ville gjerne ha svar på og det er

på cagiva`n så ser jeg bare en "kork" lignanes dings:P som "olja skal i(tror jeg)
men da keg stakk på stasjonen her så fikk jeg beskjed om og fylle på med dette
Mobil Extra 2T semi synthetic 2 stroke engine oil
Bare og komme med forslag til olje altså:D

kan det stemme og hvor i såfall skal man fylle på olja til girkassa blir ikke klok på dette jeg altså:(

takk for alt av hjelp jeg får:D
estephan
Scotty

Re: Cagiva wmx 125cc/olje?

Post by Scotty »

Nå har ikke jeg snøring på åssen Cagiva VMX ser ut under plastikken, men antar vel at man kjører premix i bensintanken med motorolja? For så å fylle girolja i en plugg ved motoren/girkassa et sted, muligens den du har funnet allerede.
estephan
Cagiva wmx 125cc

Post by estephan »

hei scotty:)
nei har ikke det men kan jeg bruke den olja jeg nevnte? mobil extra2t semi synthetic?
siden det var det di ambefalte men er i tvil..
siden tror da ikke den olja smører girkassa eller så tar jeg helt feil..
takk for svar:D
Scotty

Post by Scotty »

Usikker på det med semi syntetisk og full syntetisk, men Mobil1 er i hvertfall ordentlige saker. Eller så har du Castrol/Putoline/Silkolene/Motul og flere. ;) Og nei, motorolje smører ikke girkassa, er derfor vi har det som heter girolje.
estephan
Cagiva wmx 125cc

Post by estephan »

jupp tenkte meg det;)
da får jeg se hva jeg gjør siden olja begynner og bli litt tynn nå så bytter i morgen tidlig;)
Babelfisken

Post by Babelfisken »

estephan wrote:hei scotty:)
nei har ikke det men kan jeg bruke den olja jeg nevnte? mobil extra2t semi synthetic?
siden det var det di ambefalte men er i tvil..
takk for svar:D
Bruke til hva?
Det er for meg veldig uklar hva slags olje du skal fylle på. Er denne "korken" på motorkassa er det høyst sannsynlig til girkassa. Da skal du IKKE bruke den olja som ble anbefalt, har motoren derimot separat oljetank for motorolje, typisk en plasttank langs kåpa kan du bruke denne.
Som girolje er det ikke uvanlig å bruke vanlig 4-taksts motorolje (10w40) men der ville jeg sjekket manualen. Hva slags olje du fyller på girkassa, motorolje for biler eller en girolje 80w eller 90w kan påvirke funksjonen til clutchen og i så fall merker du sluring eller hogging og det er bare å bytte på nytt, men det vil ikke ødelegge motoren.
Post Reply