Virago som ikke starter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

Vel, nå begynner det å bli sent på kvelden, skal ikke kubbe enda, men jeg tenker å la batteriet lade til i morgen, så kobler jeg det til og ser om "nøytral" lyset forhåpentligvis forblir på i morgen.

Hvis ikke foretar jeg ytterligere undersøkelser av eventuelle kontaktfeil.
Men som du sier Rockerolf, er det merkelig at sikringene ikke har røket om det er en kortslutning..
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Virago som ikke starter

Post by RockeRolf »

Du har kontaktfeil eller et muggent batteri. Du kan tro meg på det!
Når du skal feilsøke på slike problemer MÅ man begynne i en ende. Og den mest hensiktsmessige enden i ditt tilfelle er å starte på jordtilkoblingen. Når du er sikker på at batteriet ditt fungerer.
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

VFRlusa wrote:Hør på rockerolf og sjekk minus... :) by the way: Det skal ikke være noe irr på batteriskoa.
RockeRolf wrote: Du sier at batteriet var oppladet. Hvordan målte du dette? Selv om du måler 12 volt på batteripolene kan det være helt uten kapasitet.
Tror det skal vise ca. 13.6V om det er nogenlunde oppladet.

Tipper også at det er noe enkelt. Detta fikser du! Et voltmeter hadde vært et bra verktøy da. (89?,- på biltema for et multimeter)
13.6Volt? Et batteri på 12 volt skal da vel alltid gi 12 volt?

Jeg burde vel egentlig sagt at jeg savner MULTImeteret mitt, slik at jeg kan måle amperstyrken på batteriet.
Hvor mange amper som er igjen, er jo helst det en skal se etter.

Volt = Spenning
Amper = Strøm
Volt (spenning) * Amper (Strøm) = Watt (Effekt)

Så når en vet amperstyrken kan en også, om ønskelig, regne ut effekten ^^

Men et batteri har jo en maks amper kapasitet, så når det er oppladet burde det ialefall være i nærheten av den grensen..
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

RockeRolf wrote:Du har kontaktfeil eller et muggent batteri. Du kan tro meg på det!
Når du skal feilsøke på slike problemer MÅ man begynne i en ende. Og den mest hensiktsmessige enden i ditt tilfelle er å starte på jordtilkoblingen. Når du er sikker på at batteriet ditt fungerer.
Får se i morgen. Skal gi flere tilbakemeldinger da.
Takk for hjelpen så langt, folkens :)
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Virago som ikke starter

Post by RockeRolf »

Amperen vil hele tiden væravhengig av last. Har du ikke last på batteriet vil du måle 0 ampere.
P= U x I
U er konstant (12V)
Så amperen kan du bare glemme i denne omgang.

Men multimeter er tingen for feilsøkning. Først og fremst for å sjekke om du har brudd eller kontaktfeil noen steder. Og da er det enkleste å bruke Ohmmeterfunksjonen på et multimeter.

13,4 volt er det generatoren skal lade. Batteriet skal riktig nok være 12 Volt. Men som sagt; batteriet kan være helt uten kapasitet selv om du måler 12 volt på et batteri uten belastning.
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

Ja, du har rett, jeg husker det nå, var derfor vi skulle måle amper med seriekobling, og volt med paralellkobling.
Men ja, et multimeter hadde ikke vært dumt å hatt i nærheten nå.
User avatar
VFRlusa
Posts: 50
Joined: 12 Sep 2008 02:04
MC: 93 VFR750 (hvit hest)
Location: toten

Re: Virago som ikke starter

Post by VFRlusa »

Impervium wrote: 13.6Volt? Et batteri på 12 volt skal da vel alltid gi 12 volt?
Gidder ikke å kjekle om det da, men ta f.eks et nytt 1,5V batteri, det vil gjerne vise 1.6V. osv osv.
RockeRolf: Batterier har du ikke peiling på :lol:
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Virago som ikke starter

Post by RockeRolf »

Mulig at jeg ikke har det. Ser du sier det, men det er også alt du gjør.
Du får komme med en riktig forklaring på hvorfor man bruker en kapasitets/belastningstester og hvorfor slike i det hele tatt lages og selges.
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

Men jeg er rimelig sikker på at en kan lese amper rett av et batteri..
Men jeg vet at et ampermeter (f.eks amperinstillingen på et multimeter) skal kobles seriellt ved måling.

Nå har jeg ikke ampermeter i nærheten, så jeg kan ikke sjekke det, men en må kunne måle amper av et batteri, ellers kan en ikke måle effekten, og da blir kapasitet og ladning bare gjetninger.

Men det var egentlig ikke meningen vi skulle ha en lang diskusjon om hvordan en måler om et batteri er fulladet. :P. Det viktigste for meg, og grunnen til at jeg laget dette topicet, er å få sykkelen min til å gå igjen. :-k
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Virago som ikke starter

Post by Tvinitla »

Den riktige måten å sjekke om et batteri er fulladet og i god kondisjon er å måle syrevekten. Tror syrevekten skal være 1,28 dersom batteriet er fulladet.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Virago som ikke starter

Post by Guinss »

mitt mc batteri er 12,7-12,8 V når det er fulladet. Viktig at man måler en liten stund etter at ladingen er ferdig, ellers kan man få 13,5V osv.
Man kan ikke måle ampere på batteriet tror jeg, man må prøve å belaste batteriet med et visst antall watt og måle fallet i Volt, så kan man regne ut ampere med strøm som er igjen på batteriet..

men, virker som batteriet ditt er ganske dødt, siden ikke nøytral-lampa klarer å lyse mer enn den gjør.
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

Ok, da har jeg vært ute.
Det virker som om laderen min er død, den har stått på batteriet i hele natt og ladeindikatoren sto på samme sted som da jeg satt den på lading i går.
Da jeg tok batteriet av lading var det litt varmt, ikke mer enn litt varmere enn hånden min.

Gikk ut, koblet det til sykkelen, og fikk bare samme reaksjon som i går.
Tror batteriet mitt muligens er ødelagt, eller muligens laderen min er ødelagt.
Tanker rundt dette?
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Virago som ikke starter

Post by Tvinitla »

Dersom batteriet er litt varmt tyder det på at laderen ikke er helt død.
Har du målt ladespenningen når laderen er koblet til batteriet ? Spenninge skal da ligge på ca 14,5 volt.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

Har ikke multimeter i nærheten.. :S

Jeg har nå offisielt funnet ut at batteriet ikke er problemet. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke fant på å prøve dette før.. Jeg koblet batteriet til den andre motorsykkelen min, tenningen gikk på, og med noen sekunder på selvstarteren så gikk den som en klokke.

Skulle nesten tro jeg har en kortslutning.. Jeg vet ikke.
Jeg begynner å gå så lei av å sjekke alt mulig greier og ikke komme meg av flekken. Jeg har jordkontakt, det er vel muligens tenningslåsen som er problemet, men da skjønner jeg ikke hvorfor det er kontakt et øyeblikk..

Jeg hører et klikk foran, det vet jeg ikke om jeg har hørt før, men jeg hører også et klikk under setet hvis jeg prøver noen ganger å ta tenningen av og på. Klikk fra under tanken, og klikk fra en "boks" under setet, som skal bli jævlig vanskelig å få fram om jeg prøver.
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

Har akkurat vært på Yamaha forhandleren og pratet med mekanikeren, som utifra hva jeg forteller mener dette trolig er en kontaktfeil, med noe som har irret (oksidert.. rustet). Han mente også at det kunne være nærmest hva som helst, og hvis jeg ikke fant ut av det, fikk jeg frakte den ned til dem.

For øvrig har jeg fått tak i multimeter. (La oss bare si en gang for alle at det er fint mulig å måle amper av et batteri.) Jeg har egentlig ikke så utrolig mange steder jeg kan koble til. Burde nesten hatt koblingsskjema til dette, slik at jeg bare kunne feilsøket hele veien ned til problemet..
Post Reply