Virago som ikke starter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Virago som ikke starter

Post by Guinss »

Impervium wrote:(La oss bare si en gang for alle at det er fint mulig å måle amper av et batteri.)
jeg trodde ikke det var mulig jeg? så vidt jeg vet bruker man amperemeteret mellom batteriet og noe som bruker strøm, for å måle hvor mange ampere som går fra batteriet.

flott at du har fått tak i multimeter. du kan feilsøke rundt sikringene, pleier å være sånn kabelsko du kan komme til ganske lett. og så bør du kanskje skru opp tenningslåsen og måle på de forskjellige ledningene inni der. har gjort det selv en gang, er ikke så mye jobb, 2 skruer ellernoe ;)
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

Ser ut som tenningslåsen virker..
Jeg har ikke peiling på hva det kan være..
Virker som om det skulle være en kortslutning et sted, men det stemmer jo heller ikke logisk sett, for da burde jo det være gnist i batteriet når en kobler til polene med tenningen på..
User avatar
VFRlusa
Posts: 50
Joined: 12 Sep 2008 02:04
MC: 93 VFR750 (hvit hest)
Location: toten

Re: Virago som ikke starter

Post by VFRlusa »

Impervium wrote:Ser ut som tenningslåsen virker..
Jeg har ikke peiling på hva det kan være..
Virker som om det skulle være en kortslutning et sted, men det stemmer jo heller ikke logisk sett, for da burde jo det være gnist i batteriet når en kobler til polene med tenningen på..
Dette gjør du:
1. Har du sjekket kabelen fra minus (jord) til festepunktet på ramma, at den sitter godt, er fri for rust og skitt?
Hvis det er i orden:
2. Plassèr minus på multimeter etsted på ramma, og pluss mot en av kablene som går inn i tenninga. Her skal du måle ca.12V.
Så kan vi ta det derfra.
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

1: Var ikke noe problem der.
2: Sjekket flere steder på rammen, får 12V.
User avatar
VFRlusa
Posts: 50
Joined: 12 Sep 2008 02:04
MC: 93 VFR750 (hvit hest)
Location: toten

Re: Virago som ikke starter

Post by VFRlusa »

Impervium wrote:1: Var ikke noe problem der.
2: Sjekket flere steder på rammen, får 12V.
Good job! Da må nesten problemet ligge i selve tenninga, sånn logisk sett.
Hadde vært fint å vite hvilke kabler som går til hva... :-k

Edit: Er vel et relè inni der som er gåent..hva tror du RockeRolf? Men tror du trygt kan sette pluss (gå utenom tenninga) på en av de andre kablene i tenninga (tykkeste, ikke gul?). Den går til starteren, og da burde du få start. Bare sånn for å være helt sikker på at man har funnet feilen.
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

Jeg kan forresten nevne at grunnet dårlig lys gjorde jeg en brøler i antagelsen om hvilken kabel som gikk til tenningen. :P
Jeg har testet den jeg nå vet går til tenningen, men jeg ønsker ikke prøve å gjøre "bypass" på den..
Vil ikke ødelegge mer :?
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Virago som ikke starter

Post by RockeRolf »

Det du trenger er hjelp fra en som k a n feilsøke på elektriske opplegg! Det er nesten umulig å sitte på nett å guide deg ut over det rent basiske som batteritilstand og det du har blitt hjulpet gjennom til nå.
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Virago som ikke starter

Post by Guinss »

Impervium wrote:Jeg kan forresten nevne at grunnet dårlig lys gjorde jeg en brøler i antagelsen om hvilken kabel som gikk til tenningen. :P
Jeg har testet den jeg nå vet går til tenningen, men jeg ønsker ikke prøve å gjøre "bypass" på den..
Vil ikke ødelegge mer :?
har du prøvd å åpne tenningen da? foreslå det i ett tidligere innlegg.
Pleier å være 3-4 loddepunkter inni tenningen, der du kan måle med mulitmeteret.
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

Denne feilen har enda til gode å bli løst.
Jeg kommer meg ikke inn i tenningslåsen, av naturlige årsaker står ikke disse skruene noe særlig tilgjengelig.
Så nå må jeg trolig bite i det sure eplet og trille sykkelen ned på Yamaha..
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Virago som ikke starter

Post by Guinss »

Impervium wrote:Denne feilen har enda til gode å bli løst.
Jeg kommer meg ikke inn i tenningslåsen, av naturlige årsaker står ikke disse skruene noe særlig tilgjengelig.
Så nå må jeg trolig bite i det sure eplet og trille sykkelen ned på Yamaha..
prøv å bevege på ledningene som går inn i tenningslåsen da

skruene til tenningslåsen, skal det gå an å komme til fra undersiden.

vanskelig å løse dette problemet når du ikke får sjekket noe så viktig som tenningslåsen.

har du sjekket av det er strøm på begge sidene av sikringene? pleier å være loddepunkter inni sikringsholdern som du kan måle på ;-)
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Virago som ikke starter

Post by Babelfisken »

Impervium wrote:Denne feilen har enda til gode å bli løst.
Jeg kommer meg ikke inn i tenningslåsen, av naturlige årsaker står ikke disse skruene noe særlig tilgjengelig.
Så nå må jeg trolig bite i det sure eplet og trille sykkelen ned på Yamaha..
På min sykkel var det torx skruer på tenningslåsen, lett tilgjengelig. Dessuten kunne jeg lett koble fra ledningen som bare er en kort sladd til undersiden av instrumentene og sjekke de enkelte lederene i kontakten, evt koble sammen de rette ledningene for å simulere tenningslås.
User avatar
hondaboy
Posts: 53
Joined: 30 Oct 2006 22:07
Location: midt på rv 22 ett sted, rakkestad

Re: Virago som ikke starter

Post by hondaboy »

sjekk den kabelstrømpa som ligger og gnisser ved styrekrona før den går inn i lykta di maybee :?
1983 honda vt 750. 1975 kreidler 50 rs. 1977 vespa 50 special. 1994 peugeot 306 1,9 tdi. 2000 suzuki grand vitara 2,0 tdi. 1986 13 fot lohi sport m/50 hk mercury.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Virago som ikke starter

Post by PerTore »

OK, fakta om batterier/strøm/spenning:

-man kan IKKE måle strømmen på et batteri med multimeter. Det eneste du gjør da, er og ta sikringen på ampere-meteret i multimeteret. Du kan derimot belaste batteriet med dertil egnet testutstyr mens du avleser batterispenning. DETTE er eneste måten og TESTE et batteri på. Syrevekten på et batteri er 1.28 fulladet, men vanskelig og få målt på de fleste mc-batterier, da disse ofte er lukket (såkaldte velikeholdsfrie batterier) Syrevekten skal være lik i alle celler, 6 celler i et 12v Batteri.

-Et toppladet batteri (målt noen timer etter lading) vil ligge på ca 12,6-12,8V.

- De relevante tekniske data på et batteri vil være Spenning (6V, 12V, 24V) Amperetimer (Ah) og startstrøm. Startstrømmen angir max uttak av batteriet v/ bruk av starter. Startstrømmen er den størte forskjellem mellom Startbatterier og Fritids/velikeholds/truck-batterier

Nok om det...,

Det du skal gjøre er og kople voltmeteret på batteriet og sjekke spenning MENS du prøver og starte. Ramler spenninga ned i kjelleren her, er batteriet kaputt.

Den enkleste måten og sjekke hele jordingssiden av batteriet på, er og kople en startkabel mellom batteri minussiden, og et godt jordingspunkt PÅ MOTOR. Starter den da, er det feil i jordingskabelen/motorjording en eller annen plass.

Starter den derimot ikke, er ihvertfall hele minussiden eleminert som feilkilde.

Lykke til
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Impervium »

Har testet med 2 batteri. Er nok ikke batteriet som er problemet her. R6'n min starter og går som en klokke på begge batteriene. Viragoen gjør derimot ikke.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Virago som ikke starter

Post by Ola M »

Hadde et lignende problem med min sykkel. Døde plutselig helt, alle sikringer ok, lett dunking på tenningslåsen kunne få den til å våkne igjen. Løsningen? En god dusj med 5-56 oppi låsen, kom ganske rustfarget ut igjen. Tok senere litt låsolje oppi, problemet har ikke kommet tilbake. Rett og slett irr / rust på kontaktene inni.
Post Reply