Cbr900rr

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
RockeRolf

Re: Cbr900rr

Post by RockeRolf »

Om man kan kalle det et problem er det vel delte meninger om, men flere modeller har hatt recalls/garantisaker (CBR 600 av noen årganger, CBR 1000 F og flere andre modeller). Kanskje Honda har tatt dette mer seriøst enn andre? Både Suzuki og Kawasak m.fl. har hatt sine svin på skogen mht. antall kilometer før motorene høres ut som en sparebøsse i hendene på parkinsonpasient.
Men nå er dette (i disse tilfellene) en rent mekanisk sak med fjærforspenning. At det skjer en "utmatting" over tid og kilometer er ikke mer enn hva man kan forvente. Spørsmålet er HVOR lang tid/mange kilometer som er rimelig?
Under alle omstendigheter er det en forholdsvis (i motorsykkelsammenheng) rimelig priset del som det tar 15 minutter å bytte.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Kamkjedestrammere til Honda ser skremmende like ut. Svakheter på 600 vet jeg lite om men på min VTR er det nå manuell strammer da den ene toppen har gått en gang og det er en kjent svakhet på VTRn.
Om man har lett tilgang til strammeren ville jeg skrudd ut den lille bolten med 8mm hode stukket en tynn skrutrekker inn og kjent etter at man kan skru begge veier og at det er fjærmotstand der. Den vanligste feilen er nemelig at fjæra ryker.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Du skriver at det nå er manuell strammer. Var det hydrauliske strammere orginalt på VTR?
*Glem det! Jeg som roter med begrepene!*
Babelfisken

Post by Babelfisken »

RockeRolf wrote:Du skriver at det nå er manuell strammer. Var det hydrauliske strammere orginalt på VTR?
*Glem det! Jeg som roter med begrepene!*
Nope, det var fjærstramming og det er det nok stort sett på Honda av nyere årgang. Alle har den samme tappen med en liten bolt på toppen.
Post Reply