zx6r som tursykkel?

Prat om tung MC.
magnumlars
MC: 1993 Kawasaki ZZR 1100 D1

zx6r som tursykkel?

Post by magnumlars »

Eg er sykkellaus for tida då min siste sykkel (ZZR 1100) vart solgt etter siste sesong. Dei syklane eg har hatt før (FJ1200 og ZZR1100) er store tunge sportstouringmaskiner og eg har vel egentlig komme fram til (sjølv om eg hatar å innrømme det) at ein lettare sykkel er meir egna her på svingete vestlandsveier. Eg har funne ut at eg i år vil gå til innkjøp av ein 600-900 i prisklasse under 50000,-. Det som plaga meg litt med ZZR`en var at det var slitsomt å kjøre langt om ein skulle følge fartsgrensene sånn nokolunde, og eg synest det blir litt feil om ein må kjøre fort for å kjøre behagelig. Eg likar for det meste å putre rundt i 80-100km/t og vil ha ein sykkel som kan trivast i dette fartsregisteret. Samtidig vil eg gjerne ha best mogleg kjøreegenskapar og mest mulig motor (så alt chopperlignande greier er heilt uaktuelt!). I prisklassen under 50000,- er det ikkje alverden av syklar å velge i som tiltalar meg, med 98-99 zx6r som unntak. Likar designet veldig godt på den sykkelen, samtidig som bekjente som har testa desse syklane seier dei er forholdsvis komfortable å kjøre. Eit anna alternativ er Fazer 600 sjølv om eg ikkje kan fordra kåpedesignen på 98-00 modellen, og ikkje minst dei lite fine raud/svart fargekombinasjonane som ofte er på desse. SV650 er kun eit alternativ etter 2003, og det er marginalt med desse tilsalgs innanfor mi kostnadsramme.CBR600 er nok ein heilt grei sykkel, men det er jo ein sykkel som "alle" har (selvfølgelig ikkje utan grunn)..

Ser fram til mange gode tips :)
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Re: zx6r som tursykkel?

Post by KiM »

Har ikke kjørt ZX6R (har dog veldig lyst :P), men tror ikke det er et veldig stort problem å kjøre på tur med den, har sett flere gjøre det. Tror nok dog det finnes bedre sykler. Har prøvd kompisen min sin ZZR litt, dog ikke nok til å uttale meg for mye, men den er jo mye mer oppreist enn min CBR. Dersom du liker å sitte litt oppreist tror jeg ikke ZX6R er det beste alternativet, men vi har jo alle forskjellig kropp! Jeg er veldig fornøyd med min CBR, og det er vel ikke SÅ mange som har den? "Alle" har nok hatt en, men du kan jo selv ha den en sesong eller to. Store forskjeller på utseende også, utifra årsmodell, har foreløpig kun sett en sykkel lik min (finnes selvfølgelig ganske mange flere).

Akkurat når det gjelder topic tror jeg de som har ZX6R får uttale seg. Eventuelt kan jo kanskje R6 være et alternativ, dersom du er veldig heldig og finner en i ditt prisleie...
ingen KiM, ingen kos
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Zx6R er en veldig kompakt og god maskin... Mye artig med denne på svingete vei. Syns selv den er litt nervøs på hekken når du får litt fart og nedlegg. Men ellers en kjempe god sykkel. skal sies at jeg kjørte en 99 modell.

Er også velkjent at 600ccm gjør at du må påberegne mere giring og mindre bunndrag, dette er noe du vil eliminere med en eventuellt "større" sykkel (les= høyre ccm)

Føler zxr'en er mere touring enn ren R sykkel. Har kompis som mener denne er helt super til langkjøring, samtidig som den er ett fyrverkeri på svingete vei. No skal det også sies at han ikke er beste referansen da han sverger til Kawa ;-)
Men det er jo også en grunn til at disse syklene er så populære.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
FV

Post by FV »

Nervøsiteten på hekken kan ordnes ved at man strammer opp fjæra litt.
Jeg kunne personlig aldri tenkt meg en 600R til tursykkel, da moment i bunn er tilnærmet fraværende og man er nødt til å ligge på rimelig høyt turtall. Dette blir veldig slitende om man skal kjøre lengre turer.
bbolstad

Post by bbolstad »

Kommer mye ann på hvor lang du er. Hadde en '96 zx6r og jeg er 190cm. Den ble litt for kort for meg.
FV

Post by FV »

bbolstad wrote:Kommer mye ann på hvor lang du er. Hadde en '96 zx6r og jeg er 190cm. Den ble litt for kort for meg.
Jeg øvelsekjørte en del på en 98 ZX6, og jeg må si at jeg var overrasket over hvor godt jeg satt med mine 192 cm.
magnumlars

Post by magnumlars »

Eg er for å vere ærlig usikker på kva sittestilling som passar meg best..Når eg tok lappen kjørte eg ein cb600 hornet og maken til tresmak i ræva har ikkje eg hatt på nokon sykkel. Etter 6-7 mil på denne var eg heilt kake :) Eg har ikkje kjørt so mange forskjellige syklar, men det er vel utan tvil min gamle FJ1200 som har hatt den beste sittestillinga av dei eg har kjørt. Eg legg og merke til at mange uttrykkjer at ein sportssykkel er meir behagelig i det lange løp sjølv om ein ligg framoverlent kontra ein Fazer f.eks.

Sjølvsagt er det ikkje stort botndrag i ein 600 (er ikkje utan grunn eg kallar det moped), men ein kan ikkje få i pose og sekk har eg komme fram til. Valget står mellom gammal stor sykkel og ikkje fullt so gammal mindre sykkel, og denne gang vil eg prioritere å få ein so ny sykkel som mogleg.

Er det noko spesielle svakheter med 98-00 zx6r?Noko ein bør vere spesielt obs på om eg vil sjå og prøve ein?
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg hadde problemer med tresmak i ræva etter mange mil med min VFR800, men det er ikke eksisterende på ducen min nå! Så at det er ubehagelig å kjøre langt på R sykkel er ikke nødvendigvis riktig hvis du har riktige høyden for det.

Spesielle svakheter på denne sykkelen vet jeg ikke om. Men ville sjekket slike standar ting, som servicehefte, eiere, eventuelle velter, km stand, prøvekjøre den, dra den ut på gira, sjekke styrelager, osv osv ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Tresmak i ræva har med sittestilling og stoppinga i sal/sete å gjøre. Er et problem med disse custommaskinene siden man sitter rett opp og ned med mye vekt på rompa og korsrygg. Er også et problem for noen på mer R prega sykler og på det som kalles sportstouring. Kommer rett og slett av at vi er laga forskjellig. Noen sliter med Tuono og Speed Tripler også, imens andre ikke merker noe.
Det som kan være problem på er liten 600 (OBS:som på dagens modeller bare er marginalt mindre enn 1000 kubikkerene) er den sammenkrøpne sittestillinga. Armer og knær er som regel det som først melder pass er mitt inntrykk.

En 600 rr hører hjemme på bane. Det skjønner de fleste som har fått prøvd dette. Men de fleste RR sykler ender opp med, i sin alderdom, å bli kalt sportstouring. Det er vel også riktig å si om den du tenker på. Allikevel er det mange "eldre" R sykler som har en mye mer ekstrem sittestilling enn dagens pygmemodeller. Er bare å prøve en GSXR 750 eller 1100 fra 1985-86 og deromkring. Man bare å finne ut om du og kroppen din trives med sykkelen, så gir resten seg selv. Du har jo kjørt mye og vet hva som er riktig for deg.
Rimol
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade

Post by Rimol »

Jeg har en 00 zx6 og har ikke noe problemer med å kjøre lengre turer med den. kjørte strekingen oslo - Trondheim flere ganger i fjor og det var ikke noe problem. syns at sittestillingen på den er behagelig og jeg er 190.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Babelfisken

Post by Babelfisken »

magnumlars wrote:Det som plaga meg litt med ZZR`en var at det var slitsomt å kjøre langt om ein skulle følge fartsgrensene sånn nokolunde, og eg synest det blir litt feil om ein må kjøre fort for å kjøre behagelig.
Hvis jeg tolker deg rett er det armene som tar støyten på ZZR'n? Dette problemet vil så vidt jeg kan forstå forverre seg med en ZXR. Da må jo noe mere Touring aktig være rette veien å gå slik som VFR.
Til alle sportstouring sykler får du dessuten utstyr til å heve styret og lignende for å tilpasse stillingen.
Naken sykkel er jo også en annen mulighet. Skal du ikke på Autobahn er vel en naken sykkel med en liten lykt spoiler et godt utgangspunkt. Da får man økt fartsfølelse gjennom vinden som ekstra "bonus" også.
magnumlars

Post by magnumlars »

Nakensykkel ja, men her er ikkje alverdens å velge i her heller. Saken er litt slik at eg synest jo i utgangspunktet 600 er temmelig tamt etter å ha kjørt eindel tidlig 90-talls CBR600 og FZR600 og vil ha ein sykkel med mest mulig motor om eg skal kjøpe so lite kubikk. Skal ein gå for ein nakensykkel er det vel Fazeren (evt med kåpe) som ser mest fristandes ut. Har og tenkt på Bandit, men eg reknar med dei 78 hestane i desse syklane ikkje akkurat går på akkord :)
Super-blackbird
MC: Yamaha R1

Post by Super-blackbird »

har kjørt r6 99 mod på langtur flere ganger og det gikk greit, men turtallet er for høyt og bare lyden gjorde at jeg ikke fikk slappe av.
men så lenge du kun skal kjøre her i landet funker det utmerket. lykke til :)
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

kjørte selv en zx6r 1998.. hatt denne på en del lengre turer og går helt fint det.. ulempene er tresmak i ashlet + litt lite bunndrag.. men lett og enkel sykkkel.. anbefalles.. kjøpt meg zx7r nå.. litt mere kraft.. men dog mere aggresiv sittestilling... håper denne er like god å kjøre med uansett ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

ZX6 er vel kjent for og ha et av de bedre bunndragene til 600 og være. Tresmak i ræva har jeg ikke merket noe til, men som sagt, vi er alle forskjellig sammenskrudd. Synes polstringa på min 97" er bra. Har ikke prøvd den som langtursykkel enda, men blir nok en tur utover våren, så da får vi se. Jeg har hørt fra mange at ZX6'en er en det beste kompromisset mellom R og tur-sykkel. Jeg har (uansett hvilken sykkel jeg kjører) en lei tendens til og få likfingre (miste følelsen).( 20 Kent om dagen gjør vel ikke underverker for blodsirkulasjonen), og har faktisk minst problem med dette på ZX6'en.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Post Reply