Hvorfor skal tørrvekt oppgis ved forsikring?
- IImilleniumII
Hvorfor skal tørrvekt oppgis ved forsikring?
Syns ikke det er reelt. Man kjører jo aldri uten batteri, bensin og olje? Olja er der alltid samt batteriet. Og når jeg kjører liker jeg å ha halv til full tank. Hvis forsikringsselskap da i tillegg operer med mye dyrere forsikring ved magiske grenser som 100 hk og 200 kg så vil jo dette påvirke forsikringen svært negativt hvis en sykkel veier 195 kg. Bare batteriet og oljen (som alltid er der) vil gjøre sykkelen over 200 kg. Jeg vet at NMCU har gjort veldig mye og gjør mye for oss, men har de aldri tenkt på dette? Hver og en av oss er jo alt for små til å klage på noe sånt. Er kun NMCU som har muligheten til å gjøre noe sånt.
Hvis man tok antall kg som er mellom fullvekt og tørrvekt, eller fullvekt ville vært mye mer relevant. Selv fullvekt ville vært rettere enn tørrvekt spør du meg. Objektivt sett. Hvis du syns det var lite objektivt får du gjerne skrive det her. Kunne kanskje vært en tanke å linke til denne diskusjonen etterhvert som vi får diskutert det litt for å sende det til NMCU for å se hva de syns.
Hvis man tok antall kg som er mellom fullvekt og tørrvekt, eller fullvekt ville vært mye mer relevant. Selv fullvekt ville vært rettere enn tørrvekt spør du meg. Objektivt sett. Hvis du syns det var lite objektivt får du gjerne skrive det her. Kunne kanskje vært en tanke å linke til denne diskusjonen etterhvert som vi får diskutert det litt for å sende det til NMCU for å se hva de syns.
Re: Hvorfor skal tørrvekt oppgis ved forsikring?
Antagelig fordi det er en vekt som er fast, kontrollérbar og et greit felles måltall.
Et sted må grensen gå, det er jo ingenting magisk som skjer hverken ved 100 hk eller 200 kg.
Et sted må grensen gå, det er jo ingenting magisk som skjer hverken ved 100 hk eller 200 kg.

- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Det måtte være den magien UP kan drive med om man bruker alle sin 100 HK.
Trylla bort sertifikatet ditt jeg

På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
nei det høres ikke særlig reelt ut.
Det er jo ingen som kjører uten olje eller batteri. Og uten bensin kommer man ingen plass.

Da bør du gå til sak mot selskapet og forlange at de endrer grensen til 215kg med batteri, olje og halv tank.
Da blir vel alt enklere...?
Da blir vel alt enklere...?

- IImilleniumII
Jeg ringte ang. forsikring av en aprilia rsv mille 1000ccm som har en tørrvekt på 189 kg og har 125 kg. Den ble like dyr å forsikre som en honda cbr 900 rr 00 mod med 150 hk og som er lettere.
Forsikringsseslkapet spurte meg hvor tung apriliaen rsv fordi de ikke visste det (visste kun vekten på rsv r). Jeg var så dum at jeg var ærlig å sa at den hadde en tørrvekt under 200 kg. Jeg fikk høre at hvis den hadde vært over 200 kg ville forsikringen vært mye billigere siden det var en grense der. Mulig jeg missforstod noe, men hvis dette var korrekt syns jeg ikke det er så morsomt å fleipe med da en forsikring på f.eks. denne ville kostet meg mye under summen på ca 11 000 jeg fikk (ansvar, 80% bonus, sikkerh.utstyr, garasje).
Forsikringsselskapene vil jo tyne mest mulig ut av folk og så lenge ingen sier noe kan de gjøre som de vil. Noe de tydeligvis har gjort alt for lenge..
Forsikringsseslkapet spurte meg hvor tung apriliaen rsv fordi de ikke visste det (visste kun vekten på rsv r). Jeg var så dum at jeg var ærlig å sa at den hadde en tørrvekt under 200 kg. Jeg fikk høre at hvis den hadde vært over 200 kg ville forsikringen vært mye billigere siden det var en grense der. Mulig jeg missforstod noe, men hvis dette var korrekt syns jeg ikke det er så morsomt å fleipe med da en forsikring på f.eks. denne ville kostet meg mye under summen på ca 11 000 jeg fikk (ansvar, 80% bonus, sikkerh.utstyr, garasje).
Forsikringsselskapene vil jo tyne mest mulig ut av folk og så lenge ingen sier noe kan de gjøre som de vil. Noe de tydeligvis har gjort alt for lenge..
- Super-blackbird
- MC: Yamaha R1
de regner vel antall hk pr.kg vil jeg anta, mest reelt når en skal finne ut om en sykkel er sprek eller ikke...tror jeg 

Våtvekten (vekt uten fører) må uansett være oppgitt i vognkortet, så hvorfor baserer Gjensidige seg på tørrvekt? Tørrvekten er jo som sagt bare av akademisk interesse. Hvor får de opplysninger om tørrvekten fra? Står jo ikke noe i kjøretøysregisteret eller vognkortet om den, nettopp fordi den er irrelevant.
Hvorfor må det være slik at hver gang man skal forsikre en motorsykkel så blir man r*vkjørt av forsikringsselskapene? Aldersdiskriminering kaller jeg det!
Hvorfor må det være slik at hver gang man skal forsikre en motorsykkel så blir man r*vkjørt av forsikringsselskapene? Aldersdiskriminering kaller jeg det!
Det ligger jo noe i det. Men klart, det skal ikke være enkeltinunf wrote:Hvorfor må det være slik at hver gang man skal forsikre en motorsykkel så blir man r*vkjørt av forsikringsselskapene? Aldersdiskriminering kaller jeg det!

- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
Jeg ser ikke helt problemet..selv om jeg forstår frustrasjonen over dyr forsikring; selskapene tjener gode penger.inunf wrote:Våtvekten (vekt uten fører) må uansett være oppgitt i vognkortet, så hvorfor baserer Gjensidige seg på tørrvekt? Tørrvekten er jo som sagt bare av akademisk interesse. Hvor får de opplysninger om tørrvekten fra? Står jo ikke noe i kjøretøysregisteret eller vognkortet om den, nettopp fordi den er irrelevant.
For de fleste tilfeller skal den med høyest skaderisiko betale høyere premie enn den med lav risiko.
Det er unge menn med sykler som har høy Hk i forhold til vekt, gjerne med "R" bak i modellbetegnelsen som er den mest risikable kombinasjonen.
Det ser selskapene på sine utbetalinger.
Hvis en 22-åring med R-sykkel skal ha samme premie som en 40-åring med en cruiser, må enten gamlingen betale dyrt for å bidra til ungdommens premie eller forsikringsselskapene må gi bort pengene sine.
Forumet er fullt av gode råd ved kjøp av sykkel i de første årene; man bør sjekke forsikring før man velger.
Det kan være greit å unngå de råeste syklene noen år, det koster skjorta.
Hvis du bare må ha en R-sykkel de første årene, er du i den gruppen som er dyr for forsikringsselskapene.
Sjansene for en dyr ulykke med fartssykkel og ung fører er så stor at selkapene helst ikke vil bære den risikoen, og de priser det høyt.
Hvorvidt man ber om tørrvekt eller våtvekt spiller da liten rolle?
Tørrvekt er et fast tall for alle sykler av samme modell uavhengig av om du pleier å kjøre med halv tank eller alltid toppe tanken, har ekstrautsyr eller alltid har passasjer. Greit å forholde seg til, du vet hva som gjelder. Får du gjennomslag hos selskapene for å bruke våtvekt, vil de jo bare legge på grensen tilsvarende.
Last edited by Lølle on 10 Feb 2009 09:14, edited 1 time in total.

Hvis man bruker alle 100hk så ser ikke UP mye av degBaron von Waffel wrote:Det måtte være den magien UP kan drive med om man bruker alle sin 100 HK.
[img] http://www.freewebs.com/fantten/hh.bmp [/img]
- IImilleniumII
Sjekka forsikringer i dag, og annenhver sykkel ble det spurt om det var over eller under 100 hk.
Jeg sjekka en Ducati 748. Denne har jo en r mod som har litt over 100 hk, og en vanlig mod som har ca 98 hk. Altså en forskjell på rundt 10 hk. Prisforskjellen på forsikringen var derimot 3400 noe som ikke står i stil, så klart kan statisikk være med her, men jeg tror at de aller fleste som har en R utgave av denne sykkelen er mye mere påpasselig og er så godt opp i årene (siden den har vært så dyr) at jeg skulle trodd bip hadde større skadestatistikk..
At det er en grense på 100hk som er "dyrt" og billig her virker å være tydelig for meg i alle fall..?
I tilleg spurte hun meg på alle de japanske syklene som kan reg. som mellom eller full effekt om de var over eller under 100 hk. Altså skiller de mellom lav og fulle effekt.
Bare til opplysning..
Må si jeg ble positivt overrasket over prisene. Tror jeg må ringe å få det bekreftet før jeg går til innkjøp av sykkel for å være på den sikkre siden.
11 700 med kasko for en Ducati 748r og tilsvarende pris for en gsx-r 750 (begge 00 mod). gixxern er ca 30-40 kg lettere og 30-40 hk ekstra gamp. Billigst ut var av de jeg sjekka var Kawasaki ER-6F med ca pris på 5000 med kasko. Her ble jeg ikke spurt om lav eller fulle effekt. Kanskje den bare finnes som full effekt? Begge er uansett under 100 hk. CBR 600 F Kom på litt over 8 000.
Først trodde jeg dette var uten kasko, så jeg spurte om prisen for kasko, og fikk da vite at dette var med kasko.. Skal nevnes at jeg har kjørt skadefritt siden jeg var 16 år og har nesten full bonus. Ble spes. overrasket over prisen på gixxern. 6500 i året for ansvar (eller delkasko, usikker), er overkommelig
Ser lyset i andre siden av tunnelen som bringer med seg håp om r sykkel til våren, var iallefall fine priser syns jeg
Jeg sjekka en Ducati 748. Denne har jo en r mod som har litt over 100 hk, og en vanlig mod som har ca 98 hk. Altså en forskjell på rundt 10 hk. Prisforskjellen på forsikringen var derimot 3400 noe som ikke står i stil, så klart kan statisikk være med her, men jeg tror at de aller fleste som har en R utgave av denne sykkelen er mye mere påpasselig og er så godt opp i årene (siden den har vært så dyr) at jeg skulle trodd bip hadde større skadestatistikk..
At det er en grense på 100hk som er "dyrt" og billig her virker å være tydelig for meg i alle fall..?
I tilleg spurte hun meg på alle de japanske syklene som kan reg. som mellom eller full effekt om de var over eller under 100 hk. Altså skiller de mellom lav og fulle effekt.
Bare til opplysning..
Må si jeg ble positivt overrasket over prisene. Tror jeg må ringe å få det bekreftet før jeg går til innkjøp av sykkel for å være på den sikkre siden.
11 700 med kasko for en Ducati 748r og tilsvarende pris for en gsx-r 750 (begge 00 mod). gixxern er ca 30-40 kg lettere og 30-40 hk ekstra gamp. Billigst ut var av de jeg sjekka var Kawasaki ER-6F med ca pris på 5000 med kasko. Her ble jeg ikke spurt om lav eller fulle effekt. Kanskje den bare finnes som full effekt? Begge er uansett under 100 hk. CBR 600 F Kom på litt over 8 000.
Først trodde jeg dette var uten kasko, så jeg spurte om prisen for kasko, og fikk da vite at dette var med kasko.. Skal nevnes at jeg har kjørt skadefritt siden jeg var 16 år og har nesten full bonus. Ble spes. overrasket over prisen på gixxern. 6500 i året for ansvar (eller delkasko, usikker), er overkommelig

Ser lyset i andre siden av tunnelen som bringer med seg håp om r sykkel til våren, var iallefall fine priser syns jeg

Hvor gammel er du, og hvor mye bonus har du? Hørtes ut som veldig gode priser det der.
Få vite litt hva du har av forsikringer, hvor gammel du er og hva du har i bonus!
Hvor fikk du disse prisene!!??
Men er du ung og lite bonus var ikke dette gale priser

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
YouTube
MyRoute-app
- IImilleniumII
LordShaft wrote:Få vite litt hva du har av forsikringer, hvor gammel du er og hva du har i bonus!
Jeg er 22. Jeg har som sagt nesten full bonus. Har sett litt på hva andre ducati eiere har i forsikringstråden jeg opprettet. Fant dette i forsikringstråden:
23 år
Ducati 748 Sps 99mod
ca 100hk
Sandnes / Stavanger
SR Bank1, 20% Bonus
9300,- Full kasko
Så det er andre som har fått enda bedre deal, så det er kanskje mulig å forhandle litt på prisen (for tilsvarende sykkel med 70% havnet jeg på 8400 + egenandel på 8000 kr) R'en kom som sagt på litt over 11 000.
Regner med at faren min vil få enda bedre priser. Han har 2 stk forsikringer som står ubrukt på 80% bonus, slipper noe ev. bonus tap på mere enn 10% også