Smeltet fast på potta!

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
paamoen
MC: xvs 1100 custom

Re: Smeltet fast på potta!

Post by paamoen »

Skrap vekk det værste først med skrape/kniv.
Puss etterpå enten med Nevr dull eller Duraglitt .Dette er produkter som ikke sliper,noe autosol gjør.
VrooMM

Post by VrooMM »

Juliet wrote:Jeg synes det høres så skummelt ut å skrape med noe skarpt, men jeg får vel prøve :-k så sant det ikke går å varme det opp såpass at det løsner da, men jeg frykter det har satt seg skikkelig siden jeg neppe har oppdaget hva det er tidlig nok.
Jeg var og veldig skeptisk til og bruke noe skarpt, og brukte et par tre mnd. før jeg fikk "manna" meg opp til å gå fatt med kniven og skrape. Men etter at jeg gjorde det har jeg ikke angra et sekund. Og jeg fikk bort så og si alt sammen. Selv etter at det hadde sitti på i flere mnd
02 CBR 1100 XX
98 CB 1000 Solgt
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Post by Juliet »

Det høres bra ut! Jeg håper jeg rekker å se på det snart, så får jeg se hva som funker. Skal prøve å varme opp først og se om det kanskje løsner litt, ellers er det frem med skrape og pussemiddel....
Image
Vennlig hilsen Juliet
thomasgsxr
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f

Post by thomasgsxr »

hva med å varme det opp å bruke en form for kjemikalie?
rødsprit er favoritten min eller så kan man kanskje bruke tynner ? :-k
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
Relax

Post by Relax »

1. Kjører sykkelen ( potta) varm
2. Kjøp is på pinne.
3. Spis opp isen, litt fort!
4. Bruk pinnen til isen for å skrape vekk gummien fra potta som nå er myk pga varmen. ( Pinne riper ikke potta ;-) )
5. Blir det rester på potta, kan dette noen ganger fjernes med ovnsrens ( for bruk på pl.a.. glass i peisdører, eller kjøkknovnene din) , whitespirit, pussemiddel for sølvtøy, krompolish eller lignende.
Juliet

Post by Juliet »

Dette begynner jeg å like! :D (is...mmm)

Men vet dere om rødsprit e.l. kan matte ned kromen? Jeg vet at det er enkelte ting som "dreper" krom. Felgrens er et eksempel, kan ikke brukes på kromfelger... Det har vi lært :roll: Vil helst ikke gå på med noe som ødelegger potta... :-k
Image
Vennlig hilsen Juliet
custom
MC: 96 Yamaha Xv 1100
2008 xv1900
X 80 Suzuki Gsx 750
X 78 Suzuki Gs 750

Post by custom »

thomasgsxr wrote:hva med å varme det opp å bruke en form for kjemikalie?
rødsprit er favoritten min eller så kan man kanskje bruke tynner ? :-k
Hvil ikke anbefale noen av overnevnte produkter på varm potte ( meget brannfarlig i kald tilstand, ekstremt brannfarlig i varm tilstand, les fare for selvantennelse) :shock:
mvh
Custom
I stallen
xv 1100 a 95 ombygd
xv 1900 midnight star 2008
Juliet

Post by Juliet »

Endelig har vi turt å prøve å gjøre noe med dette, og det gikk over all forventning!
Jeg fikk låne en varmepistol, og samboern min tilbød seg å prøve (jeg sa ja takk...) og det gikk veldig bra. Han brukte en nokså flat metallplate med litt avrundet kant som han kunne bøye litt rundt potta mens han skrapte. Det ble naturlig nokk litt merker i chromen, men tross alt levelig synes jeg. Jeg har nå sittet ved stuebordet og polert helle potta med Chrome Polish og nå synes det ikke i det hele tatt hvis man ikke ser etter eller får skarpt lys rett på feltet. Veldig fornøyd, slapp i alle fall å chromet på nytt....!

Her er før:
Image

Her er etterpå:
Image
Image
Vennlig hilsen Juliet
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Så veldig effektivt ut iallefall. Godt at du fikk det vekk :D
ingen KiM, ingen kos
VrooMM

Post by VrooMM »

se der, ble jo kjempe bra :D , men jeg lurer litt på om autosolen er vanedannende for chromen? noen som vet noe om det? Jeg synes liksom alt blir så fort gulaktig etter at man har pussa med autosol at det liksom må brukes ofte :-k
02 CBR 1100 XX
98 CB 1000 Solgt
Post Reply