"hjemmelagde" piggdekk?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
McProfet
MC: Deauville NTV700, XT600, to MZ-ETZ250 med sidevogn. Har også kjørt Goldwing siden 91, men selger den nå. Er litt gale angående MCer...

"hjemmelagde" piggdekk?

Post by McProfet »

Om vinteren kjøres best med pigg når veien er glatt. Men utvalg av piggdekk er da ikke SÅ stor. Jeg har hørt om en leverandør i sørlandet som leverer utstyr til å sette pigg på dekk. Kjenner en adressen til ham? Selvfølgelig spørs det også om det er rimelig å kjøpe utstyr bare for å lage dekk til en mc. Men siden jeg har to med sidevogn trenges der 6 dekk. Da er det bare å regne...
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Re: "hjemmelagde" piggdekk?

Post by RH racing »

er ikke lov å selv pigge dekk for gatebruk.. et dekk skal være DOT merket og kan ikke modifiseres..
men men.. disse piggene som ofte selges så man kan pigge selv er ispigg.. disse er ganske store og ikke no særlig å bruke på vanlig vei.. men heller isbelagte vann og terreng...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
McProfet
MC: Deauville NTV700, XT600, to MZ-ETZ250 med sidevogn. Har også kjørt Goldwing siden 91, men selger den nå. Er litt gale angående MCer...

Post by McProfet »

Det kan da ikke stemme, fordi det er ja lov å kjøre med pigg på sommerdekk:

Dette er sakset fra lovdata,
§ 1-4. Hjul
1. For motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende:
a) Dekk på bil, motorsykkel, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm.
Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 16. oktober til og med 30. april.
b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.
c) Hjulene må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse.
2. Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merkede dekk, særskilt fremstilt for vinterkjøring og med mønsterdybde minst 3 mm. Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel.

Så, hvis motorsykkel får lov til å kjøre med sommerdekk og pigg, må det være lov å forandre sommerdekk til piggdekk. Da må det også være lov å sette pigg på vinterdekk.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

skal ikke si helt sikkert jeg.. men tror neppe du har lov å pigge selv.. er lov å kjøre med dekk som er fjernet piggene på om sommeren... men krasjer du, går dem fort på at du har hatt feil dekk til sessongen da vinterdekk uten pigg ikke er egnet til harde oppbremsinger.. en på jobben fikk erfare dette...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Med hensyn til bil: Så lenge du overholder regler om piggvekt og piggtall er det bare å pigge i vei.
Motorsykler er intet problem da det, så langt jeg vet, ikke finnes regler der motorsykkel er nevnt annet som at de faktisk er undratt reglene.

Så lenge dekkene er oppfyller kravene om minste spordybde, hastighetsmerking osv. er det ingen ting i veien mht. regelverket for at man bruker avpigga vinterdekk på sommerføre. Mye rart på den jobben din?
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Felleskjøpet selger pigger for å skru inn i dekk. Ca 500kr for 100 stk.

vær obs på lengden, og dybden på dekkmønsteret. Skruene skal ikke skrus inn i stålcorden i dekket.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
McProfet

Post by McProfet »

Fin, jeg har tidligere hørt om skupiggene og skal finne ut om de funker.
Men er der ingen som har hørt fra den sørlendinger som selger komplett utstyr (se første innleg)?
Kenny

Post by Kenny »

Fikk et dekkverksted til å pigge opp mine vinterdekk til lett sykkelen med ekstra pigg da jeg var 16. Fungerte bra, var ikke ille pris heller :) (var små miljøvennlige pigg originalt, fikk satt i ekstra litt større "normale" pigger)
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
Post Reply