Omformer 12V til 220V

Prat om tung MC.
DaVe
MC: Honda Valkyrie F6C 1997 mod

Omformer 12V til 220V

Post by DaVe »

Leker meg litt med tanken å kjøpe en 12V til 220V omformer og montere på sykkelen.
Er litt usikker på om batteriet tåler det.
Problemet er som regel at det er vanskelig å holde alt utstyr toppladet når jeg er på tur. Kjører med to videokameraer + tar mye bilder.
Har også som regel med en laptop i sidebagen så jeg får overført en del film. (så slipper jeg å ha et dusin minnekort)

Jeg fant denne på Biltema, artikkel 31-616 -den er liten (tror faktisk jeg får plass bak et sidedeksel) og den er billig.
Image

Det er vel tvilsomt at noen her har prøvd dette, men dersom noen har kommentarer er jeg takknemlig. (Er mottakelig for alle typer kommentarer om dette) :-k
VALKYRIE NORWAY

You can never be lost if you don`t care where you`re goin!
Scotty

Re: Omformer 12V til 220V

Post by Scotty »

Nesten alle ladeenheter omformer fra 220/220V til 12V eller mindre. Vil være mye lettere å enten lage en ladeenhet selv(strøm/spenningsregulator) eller å finne noe som tar 12V som et utgangspunkt.
Relax

Post by Relax »

Dynamoen på din Valkyrie er vel den samme som sitter på Goldwing osv og kan ta diskolys og alle slags innrettninger uten å slite..Du skulle ha nok strøm til det meste, trodde jeg.
Jeg har vurdert samme 12-230 V omformer som du viser til å ha bilen mot den bærbare pc'n jeg har der, men ikke kommet så langt ennå.

Jeg har kjøpt 2 pcs den siste tiden,,dvs en laptop og en "nettleser" , 11". Nettleseren er mindre, mindre skjerm, bruker XP, har ikke CD rom,,,og alt gjør at det spares strøm;)
Den holder 3-4 timer mellom ladingene! Nok til å laste inn bilder og holde seg oppdatert på mail..
Jeg ser for meg å ha denne med på sykkelen og kun lade over natten osv.... Skulle det knipe kan jeg alltids ha et reservebatteri..
Relax

Post by Relax »

546 WATTS & 14.2 VOLTS @ 3500 RPM ...i følge VRCC ;)
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Jeg har en slik en fra biltema jeg har brukt på min 125 cc scooter på turer rundt i Norge, og det fungerer helt glimrende. De har vel en 150 watts modell, og en modell på 300 watt. Min er på 300 watt, og det holder i lange baner. Jeg har brukt den til å lade opp pc, mobiltelefon, gps og annet i "oppbevaringsrommet" under setet. Jeg har dratt på ukes-turer og slikt uten problem, og har ikke hatt noe problem med at noe har trukket for mye strøm eller at batteriet har blitt tappet. Skulle det bli knapphet, så har jeg pleid å sette på park-lyset istedenfor langlyset på lyse dager for sikkerhetsskyld, selv om det aldri har vært et problem.

For å få til dette, har jeg trukket ledninger selv direkte fra batteriet, og montert en sigarettenner-plugg der jeg vil ha uttaket i boksen under setet med en sikring i mellom. Det fungerer glimrende. Vekselrettere er geniale saker, og det er også en kjekk ting å ha i bilen når man måtte trenge det ellers ;) Anbefaler de der. Finn en modell som passer for ditt bruk.

PS: Prøv å velg en uten vifte. Vifte-variantene kan støye litt, noe som kan være irriterende.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Guinss
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Post by Guinss »

jeg har hørt at mange som selger disse omformerne ikke gir garanti for at bærbare pc'er ikke blir ødelagt av ladingen.
Mange kjøper sånne omformere til bilen for å bruke nettopp laptop. De gir bare garanti hvis du kjøper en sånn "super-spesial-lader" som er av samme merke som laptopne, koster gjerne noen tusenlapper. Vet ikke om det er noe i dette, men tror ikke alltid disse omformerne gir særlig stabil strøm, så det er nok ikke helt trygt å bruke biltema omformer på dyrt sensivtivt elektrisk utstyr :-k

En annen sak er at ladere til kameraer, mobilladere, osv er det ofte omformere fra 220V til 12V, så egentlig burde du kutte bort denne og koble rett på mc-batteriet, så slipper du å gå fra 12V til 220 V og så til 12V igjen, hvis du skjønner ;-) ("Scotty" skriver det samme i post nr.2)
Last edited by Guinss on 18 Feb 2009 17:10, edited 1 time in total.
Scotty

Post by Scotty »

Guinss wrote: En annen sak er at ladere til kameraer, mobilladere, osv er det ofte omformere fra 220V til 12V, så egentlig burde du kutte bort denne og koble rett på mc-batteriet, så slipper du å gå fra 12V til 220 V og så til 12V igjen, hvis du skjønner ;-)
Nettopp det jeg skrev tidligere. Så dermed er en slik klump av en omformer unødvendig.

Men man må ha en strømregulator i kretsen, alle ladere har strømbegrensning i seg tilpasset produktet. Om det er mindre enn 12V så må man ha en spenningsregulator. Begge disse tingene er enkle å lage, og tar ikke mer plass enn en fyrstikkeske.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Selvfølgelig er det smartere å trekke direkte 12-volt, og de fleste pc'er, mobiler, gps'er har en 12 volts sigarettenner-lader som man kan få kjøpt, om man ikke har sånt fra før av. Disse tingene er ofte skit dyre av en eller annen grunn, og med en slik omformer har du en som passer til absolutt alt. Jeg har ikke hatt noen dårlige erfaringer med slike, men man bør ikke overbelaste dem(selv om du må ha spesielt utstyr om du har noe som trekker konstant 300 watt. En kvass stasjonær pc trekker i værste fall 300 watt). De fra biltema vet jeg er gode, og fordelen er at jeg kan ta den med over i bilen og bruke den til alt mulig jeg måtte komme over. De leverer 230 volt ut, og man har i tillegg omformeren til pc'en som også sørger for sikkerhet med tanke på strømmen. Når man trekker strøm direkte fra et batteri, blir strømmen ren, med unntak av støy som dynamoen måtte generere (og det selve vekselretteren måtte generere). Dere skulle likt å vite hvor mye støy det er fra det ordinære strømnettet deres. Jeg kan høre det på mitt stereoanlegg f.eks (high end - anlegg får frem sånt), og svært få ting er bedre enn å hente spenning ut fra et batteri i så måte.

Det er kostnadsmessige grunner som gjør at en slik omformer ofte er mer praktisk enn en 12 - volts overgang med dertil tilpasset plugg for akkurat DET elektriske utstyret (og slike har man ofte flere titalls av, i allefall jeg). Ulempen er at det går bort noe effekt i selve omformeren. I en ideel verden burde man ikke omformet. Men, nå har ikke jeg hatt med NASA-utstyr ut på tur heller. Men, jeg hadde ikke plugget på ting som ikke har et batteri som kan overta om ting skulle bli for galt. Man får fort en spenningsdipp når man skrur av tenningen, starter osv. Det meste av dette tar vekselretteren og pc'ens omformer unna, der sistnevnte må takle mye grisete strøm vi ofte har i strømnettet vårt og har remedier i seg som tar hånd om slikt. Men, tror frykten generelt her er ubegrunnet

Er man urolig for sitt utstyr, ville jeg nok satt mer lit til en slik vekselretter og pc'ens omformer, snarere enn en "hjemmelaget" spenningsregulator med påloddet plugg. Selv om man har riktig spenning, bør man også ha noe som doserer riktig strøm (ha passende resistans). Plugger man på noe som riktignok skal ha 12 volt direkte på batteriet, vil du nok kjapt grille det produktet der ved at batteriet pumper på alt det har. Noe som skal ha 12 v og 500 ma, takler veldig dårlig at det flyr flere titalls ampere inn i den, f.eks batteriet. Har man en ekte medfølgende lader som er ment å bli plugget inn i sigarettenneren, er ikke dette noe problem (det er uansett smart å ha en slik sigarett-plugg på et passende sted på sykkelen). Det er å anbefale uansett, og da er det tilpasset 12 volt uansett.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
DaVe

Post by DaVe »

Jeg vil gjøre et forsøk med Biltema modellen.
Laderene til videokameraer, digitalkamera og lap-top varierer fra 4,3V til 18V.
GPS og mobiltelefon er koblet til batteri via sikringsboks. Jeg har også et lighteruttak som jeg bl.a. bruker til lading av bluetooth i hjelmen.

Takker for svarene!
VALKYRIE NORWAY

You can never be lost if you don`t care where you`re goin!
Scotty

Post by Scotty »

tHaWuLf wrote:Er man urolig for sitt utstyr, ville jeg nok satt mer lit til en slik vekselretter og pc'ens omformer, snarere enn en "hjemmelaget" spenningsregulator med påloddet plugg.
Nå er det snakk om en strøm og spenningsregulator IC krets, det eneste som vil være 'hjemmelaget' er utførelsen av loddingen påført på ledningene man setter på. Er man en person som ikke er praktisk av seg og ikke kan særlig innen elektronikk er det kanskje ikke helt til å anbefale, men om man er en slik person er det penger å spare, for ikke å nevne mye plass.
offpist
MC: Yamaha R1 07.

Post by offpist »

Bare husk å koble den fra når den ikke er i bruk, de trekker en del strøm bare ved å stå på.
Jeg har en slik 1.000W sak i bilen og den tømmer batteriet over natten, selv om ingenting står tilkoblet.
McProfet
MC: Deauville NTV700, XT600, to MZ-ETZ250 med sidevogn. Har også kjørt Goldwing siden 91, men selger den nå. Er litt gale angående MCer...

Post by McProfet »

Bruk den omformeren fra Biltema!
Jeg har en liknende og den funker bra med pc'en, kamera og telefon. Men dersom dette er ingen "Sinus-vekselretter" må du væere litt forsiktig med utstyr du kobler på. Ikke alt tåler den "rettviknklet" spenning omformeren danner.
Når ingangsspenningen = batterispenningen blir for lav piper den. Da bør du slå den av ellers tømmer du batterien. Husk også å sla den av når du ikke kjører. Det er best at du kobler tilførelsen gjennom en rele som styres av tenningsnøkkelen. Lykke til!
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

En sånn vil antakelig trekke mye mindre strøm:

Image

15V/5A, 16V/5A, 18V/4,5A, 19V/4,5A, 20V/4,5A, 22V/4A, 24V/3,5A. USB 5V/2A.
18 ulike utskiftbare kontakter med polvending.

Det finnes også en variant for spenninger LAVERE enn 12V.

Litt mer hendig å dra med seg kanskje?

Vær obs på at dette er en batterieliminator, ikke batterilader. Men den bør funke fint i apparater som håndterer sin egen lading, som mobiltelefoner, iPod osv.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
DaVe

Post by DaVe »

Det ble Biltema modellen.
Image

Det er også en USB prt på baksiden.
Image

Denne har jeg lagt frem for lading av Iphone.
Image
Relax

Post by Relax »

Elegant som alltid ;)

Ser ut til å funke det :)
Post Reply