Første MC. Priskategori 30-50.000 kr.

Prat om tung MC.
drivingnirvana

Første MC. Priskategori 30-50.000 kr.

Post by drivingnirvana »

Da har jeg begynt å få en fin sum på sparekontoen og har begynt å titte litt rundt på diverse alternativer for min første MC. Har en liten liste av kriterier til den (vet at jeg ikke kan kreve for mye):

*Det blir sannsynligvis mest bykjøring (Oslo) så dempingen må ikke være superhard. Kan godt tenke meg en tur eller to pr sommer Oslo - Trondheim (500-600 km) så den må ha greie touringegenskaper...
*Jeg har fellesgarasjeplass, dvs andre har tilgang til garasjen, så jeg ønsker ikke en sykkel som er "hot stuff" for tyver.
*Krefter er ikke så viktig... Heller driftsikkerhet/enkel vedlikehold (dette blir bare en leketøy nr. to etter lekebilen og derfor vil jeg helst ikke ha høy vedlikehold eller vedlikeholdskostnader)
*Jeg er 175 cm. høy og veldig slank, hvis det har noe å si...

Har sett på disse to, etter Bike-bladets anbefalinger:
1) 1992 - 2000 Honda CBR 600 F
2) 1998-1999 Honda Hornet

Har jeg flere alternativer? Syns det hadde vært kult med en CBR, men hvordan er langkjøringsegenskapene på en slik sykkel? Samtidig liker jeg at Hornet er veldig anonym, så kanskje den får stått rolig i garasjen. Dilemma! Har sett på Ducati Monster til 60.000 kr. også, men jeg aner ikke driftsikkerheten/konstruksjonskvaliteten til dem og det virker kanskje litt svakt med 50-60 hk når selv gamle japanere har 100... Jeg kan forresten gå opp i pris, men da trenger jeg argumenter :)

Input?

Hjertelig takk!
Hei du
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Re: Første MC. Priskategori 30-50.000 kr.

Post by supermons »

Vil tippe at Horneten har en mye lavere forsikring. CBR F skal jo være en sportstourer, så burde gå fint å kjøre langt med den. Har du prøvekjørt noen av dem? Er ofte der svaret sitter :)
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Hornet'en har nok lavest forsikring ja.. Å dette også er en veldig god sykkel å kjøre langt på. Men du vil jo klart merke litt vind i kroppen om du beveger deg litt over fartsgrensa. Dette kan være plagsomt for noen, men skal vel ikke ha så alt for mye å si om du ikke liker å bevege deg opp i ekstremt høye hastigheter ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

Takk for svar. Har ikke så mye erfaring med MC-kjøring enda, da. Men jeg antar at jeg ikke vil tørre særlig over 130 km/t med det første - og for å holde på lappen :) Vindkjøring gjør kanskje ikke så mye, men kan bli slitsom i lengden...? Spesielt hvis det regner så får jo overkroppen gjennomgå...?
Prøvekjøring kan jeg prøve å få til.

Men begynte plutselig å helle litt vekk fra Hornet, da jeg har lest og forstått at de er ganske tørste og ikke har tankmåler... Når jeg legger ut på langtur er det ikke alltid at det ligger en bensinstasjon langs veien! Det hadde stressa meg.

Har CBR tankmåler, noen som vet det? Eller er tankmåler ganske uvanlig for 1990-2000 sykler?
Hei du
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

drivingnirvana wrote:Syns det hadde vært kult med en CBR, men hvordan er langkjøringsegenskapene på en slik sykkel?
Jeg har F4 modellen (altså 1999-2000 modellene) og jeg synes den er fin til langtur. 110hk og 68Nm originalt, som er nok av krefter! Muligens litt slitsomt hvis du skal ha passasjer + mye last, men jeg kjører som oftest alene og da går den meget bra. Setet er komfortabelt men sittestillingen er litt racingaktig så der jeg merker det først er i knærne (hvis man er litt lang i beina), og muligens litt i håndleddene! Jeg er 185 høy. Men jeg kjørte Svinesund- Drammen i ett strekk uten pause, og det gikk fint, men hadde vondt i knærne på slutten. Så det er absolutt en grei tursykkel, samtidig som den er lettkjørt og leken.
drivingnirvana wrote:Har CBR tankmåler, noen som vet det?
Den har ikke tankmåler nei... Og bruker ca 0.6 ltr/mil org og 0.48 med effektanlegg ved bandet kjøring så du kommer ganske langt ;-)
drivingnirvana wrote:Men jeg antar at jeg ikke vil tørre særlig over 130 km/t med det første - og for å holde på lappen
.

Da holder det nesten med 1.gir :lol: Og den drar fint 6.gir fra ca 40-50 km/h så den går fint ann å kjøre rolig og behagelig med den også.
BMW S1000RR, Simply the best!
Super-blackbird
MC: Yamaha R1

Post by Super-blackbird »

tankmåler? du kan ikke stole på den likevell... nullstill triptelleren etter hver gang du har tanket opp, det gjør iallefall de fleste som kjører R.
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

Glemte det med triptellern! Selvsagt kan jeg bare bruke den...

MowZ: Ja, jeg antok at girene var gaaanske langbente, men man sitter jo ikke og kjører med fullt turtall i motorveifart hehe :) Men at de var langbente, visste jeg ikke. Hvordan er bykjøring? :) Du har heller ikke merket verk i ryggen? Det er noe jeg ikke ønsker...

Hvordan er dette med tyveri og CBR, er det en salgsvare eller noe de ikke gidder å bry seg om pga gammel modell?
Hei du
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Alle sykler er potensielle premier for en kjell t. ring(en) uansett alder og verdi.... men med skivelås og eventuellt kjetting står den nok trygt.... selv om en aldri kan helgradere seg mot slikt... :(
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

Ja... Jeg ringte forsikringa og jeg kan få 40% i startbonus siden jeg har fullkasko på bilen min der, og med 24 år i alder så duppa prisen nærmere mot 7000 kr for delkasko (da med garasjeplass og godkjent alarm, men det er jo et must). Dette gjelder CBR600F. Det kan jeg faktisk leve med...

Kanskje teit spørsmål men han i telefonen sa at det var et års pris han gav meg. Er det kanskje vanlig for MC-eiere å ta av skiltet for månedene den skal stå parkert og kun betale premie for 6-7-8 måneder...? Hadde ikke klart å rettferdiggjøre betaling av forsikring som praktisk talt gikk ubrukt.
Hei du
spiffo
MC: '06 Suzuki GSX-R 600

Post by spiffo »

drivingnirvana wrote:Ja... Jeg ringte forsikringa og jeg kan få 40% i startbonus siden jeg har fullkasko på bilen min der, og med 24 år i alder så duppa prisen nærmere mot 7000 kr for delkasko (da med garasjeplass og godkjent alarm, men det er jo et must). Dette gjelder CBR600F. Det kan jeg faktisk leve med...

Kanskje teit spørsmål men han i telefonen sa at det var et års pris han gav meg. Er det kanskje vanlig for MC-eiere å ta av skiltet for månedene den skal stå parkert og kun betale premie for 6-7-8 måneder...? Hadde ikke klart å rettferdiggjøre betaling av forsikring som praktisk talt gikk ubrukt.
Du tjener ikke noe særlig på å ta av skiltene når den står inne på vinteren. På mc betaler man forsikring for 1 år, men i realiteten betaler man 80% av forsikringssummen mellom april - sept. Så hvis du har delt opp å betale over 12mnd kan du ende med å betale ekstra mye når du skal levere skiltene og opphøre forsikringa i oktober grunnet du ikke har betalt nok i sommermånedene.
'06 GSX-R 600
MowZ
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

drivingnirvana wrote:MowZ: Ja, jeg antok at girene var gaaanske langbente, men man sitter jo ikke og kjører med fullt turtall i motorveifart hehe Men at de var så langbente, visste jeg ikke. Hvordan er bykjøring? Du har heller ikke merket verk i ryggen? Det er noe jeg ikke ønsker...
Girene er ganske lange, men det er også turtallsregisteret (14 000), så som sagt kan du kjøre i 6.gir fra ca 40-50 km/h så bykjøring er ingen problem hvis du tenkte på mye clutshing pga for lange gir. Du tusler fint rundt i noen få km/h på tomgang i 1.gir.

Jeg har ikke merket noe verk i ryggen, men man blir jo litt stiv og trenger å strekke litt på kroppen etter x-antall mil. Men tror de fleste vil si at CBR 600 F4 er en god tursykkel. Jeg må få si at F4 er mye finere en F3 modellene da hvis du skal kjøpe, men dog en del høyere i pris, min kostet 69 000,- i fjor. Men hadde veldig lav KM stand og var heeelt strøken. Ville også tro F4 ville være mer attraktiv for tyver også :evil:
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

spiffo wrote:
drivingnirvana wrote:Ja... Jeg ringte forsikringa og jeg kan få 40% i startbonus siden jeg har fullkasko på bilen min der, og med 24 år i alder så duppa prisen nærmere mot 7000 kr for delkasko (da med garasjeplass og godkjent alarm, men det er jo et must). Dette gjelder CBR600F. Det kan jeg faktisk leve med...

Du tjener ikke noe særlig på å ta av skiltene når den står inne på vinteren. På mc betaler man forsikring for 1 år, men i realiteten betaler man 80% av forsikringssummen mellom april - sept. Så hvis du har delt opp å betale over 12mnd kan du ende med å betale ekstra mye når du skal levere skiltene og opphøre forsikringa i oktober grunnet du ikke har betalt nok i sommermånedene.
Det er sant.

MowZ wrote:
drivingnirvana wrote:MowZ: Ja, jeg antok at girene var gaaanske langbente, men man sitter jo ikke og kjører med fullt turtall i motorveifart hehe Men at de var så langbente, visste jeg ikke. Hvordan er bykjøring? Du har heller ikke merket verk i ryggen? Det er noe jeg ikke ønsker...
Girene er ganske lange, men det er også turtallsregisteret (14 000), så som sagt kan du kjøre i 6.gir fra ca 40-50 km/h så bykjøring er ingen problem hvis du tenkte på mye clutshing pga for lange gir. Du tusler fint rundt i noen få km/h på tomgang i 1.gir.

Jeg har ikke merket noe verk i ryggen, men man blir jo litt stiv og trenger å strekke litt på kroppen etter x-antall mil. Men tror de fleste vil si at CBR 600 F4 er en god tursykkel. Jeg må få si at F4 er mye finere en F3 modellene da hvis du skal kjøpe, men dog en del høyere i pris, min kostet 69 000,- i fjor. Men hadde veldig lav KM stand og var heeelt strøken. Ville også tro F4 ville være mer attraktiv for tyver også :evil:
Okey. :) Utseendet er helt greit på alle modellene syns jeg. Jeg skal nok finne en sykkel i svart. Da funker det meste, selv F2! Er villig til å betale mer hvis det er rett farge, stand og modell! En strøken F4 hadde vært knall, da har jeg sikkert en god sykkel i lang tid fremover :)
Hei du
MowZ
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

drivingnirvana wrote:Okey. Utseendet er helt greit på alle modellene syns jeg. Jeg skal nok finne en sykkel i svart. Da funker det meste, selv F2! Er villig til å betale mer hvis det er rett farge, stand og modell! En strøken F4 hadde vært knall, da har jeg sikkert en god sykkel i lang tid fremover
Ja for all del, F3 synes jeg er en åleit sykkel, men F2 ser litt gammel ut spør du meg. Men her er det du som skal ha sykkel og da er det viktigste at du kjøper noe du har lyst på og vil trives med! Jeg må i alle fall si meg utrolig fornøyd med min F4, har gitt meg mange gode kjøreturer! Lykke til med kjøp i alle fall. Legger ved et bilde :D :

Image
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Har aldri merket noe i ryggen på min CBR. Kjørte Oslo-Bergen med to (mat og ferge) stopp (første gang jeg kjørte sykkelen) og merket det kun i håndleddene, ikke noe mer. Jeg trives veldig godt på sykkelen, og som MowZ sier så er den ikke spesielt kresen på giret heller. Jeg betalte 51 000,- for min. Hadde dog gått 40 000 og en liten ripe på kåpen. Men sykkelen er i veldig god stand. Har kjørt Honda CBF, Hornet og en Aprillia (off roader, aner ikke hva den heter) og syns at CBRen er den beste, mens CBF og Hornet var også gode sykler. Aprilliaen var :smt078

Edit: Var en Aprilia Pegaso 650 2007 mod
ingen KiM, ingen kos
drivingnirvana

Post by drivingnirvana »

Fett, fett. Kan med 90% sannsynlighet si at det blir en 92-2000 modell CBR da hvertfall. Vil gjerne holde meg på max 50.000 kr. :) Får vel vente på at snøen har smelta, og at jeg faktisk finner en eksemplar som er godt vedlikeholdt! Bilen pleide å stå utafor før, men har nå leid meg garasjeplass, for å ha MCen der... Dette blir bra... Litt skummelt, men gleder meg samtidig...

Edit: MeowZ: Den var fet!! Og strøken... Har du et bilde fra fronten? :)

Forresten, hvilken farger var tilgjenglige for 99-2000 modellene egentlig...?
Hei du
Post Reply