Et par spørsmål angående skinndress

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
kamaki
MC: 2000 Yamaha FZS600 Fazer

Et par spørsmål angående skinndress

Post by kamaki »

Hei!

Må ha nytt kjøreutstyr, og vurderer sterkt å kjøpe skinn denne gang.
Har lest endel om kjøreutsyr her inne på forumet, og ser det er mange som mener mye forskjellig.

Men har et par ting jeg gjerne skulle hatt svar på:

- det hevdes at hel skinndress er bedre dersom ulykken skulle være et faktum. Hva gjør en hel dress bedre enn separat bukse og jakke som er festet sammen med glidelås? Vil tro det er mye mer komfort og praktisk å ha to-delt dress.

- er det slik at pris står i forhold til kvalitet? Altså jo dyrere jo bedre.
Halvarssons skal jo være et kvalitetsmerke så vidt jeg har skjønt.
Hof MC Center selger en grisebillig Halvarsson skinndress: http://hof-mc.no/storefront.php?pid=202
Kan denne være å anbefale selv om den er billig??

Er takknemlige for alle seriøse svar! :)
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Et par spørsmål angående skinndress

Post by tshansen »

Heisann ;-)

Skal prøve å svare så godt jeg kan.

Grunnen til at hel dress er sikrere enn todelt ved velt er av den enkle grunn at glidlåsen som går rundt livet (holder buksa fast i jakka) har en tendens til å slite, gå opp. Noe som vil resultere i at ett stort åpent parti på ryggen, magen vil bli eksponert.

Det finnes masse billige gode kjøredresser.
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... 158&cid=20
fjorårsmodellen av denne vant bike testen og var over halvparten så billig som den dyreste i testen :)

To delt kan være veldig praktisk når du er ute på tur og når det er varmt. Kjapt å hive av seg jakken å få litt luft når en står stille.
Det er langt ifra sannhet at jo dyrere er bedre. Det har vel dianese og Alpinestar bevist i flere tester som er gjort oppgjennom årene.
Der er mange gode produkter på markedet.
Spidi, Spyke, Arlen Ness, Alpinestar, Dianese, Lindstrands, Berik, osv osv....MEN de har alle forskjellige dresser i forskjellige priskategorier. Men det er ikke nødvendigvis slik at den dyreste er bedre enn den billigste, selv om det ofte er nærliggende å tro dette.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
kamaki

Post by kamaki »

Takk for utfyllende svar!!
Jeg starter denne jakten på kjøreutstyr på MC-messa til helga tenker jeg. Regner med at det er noen gode tilbud der, selv om det sannsynligvis er utgående modeller de ønsker å kvitte seg med. ;-)
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Sørg for å få med godkjent beskyttelse som passer til kjøreutstyret med det samme, hvis du ikke vil ha separat beskyttelse under.

Ofte er dette IKKE med i prisen.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
tshansen

Post by tshansen »

Jeg regner med at du vil finne en del gode tilbud på messen. For ikke å snakke om de forskjellige butikkene som sitter igjen med en del dresser som er 08 modeller.

Pass på når du prøver skinndressen at den skal være trang! Det skal være ubehagelig å ha den på, vannskelig å få den over skuldrene og du kan regne med at det presser litt på kameltåa når du har den på ;-)

Men dette utvider seg en del etterhvert. Den skal ikke være for trang heller. Å det skal være slik at du får plass til en ryggskinne under.

Beste du kan gjøre når den er ny er å gå i dusjen med den, gjør den søkk våt og gå med den. sett deg på huk og strekk skinnet slik at den former seg etter kroppen din. Da vil ikke "innkjøringa" av den bli så lang og "tung" hehe.

Mvh
-Shaft-
Instagram
YouTube
MyRoute-app
FV

Post by FV »

Grunnen til at jeg valgte to-delt var rimelig enkel: passform.
En hel dress passet rett og slett ikke til den snodige kroppen min. Så da ble det to-delt, noe jeg faktisk tror jeg hadde valgt om igjen om jeg skulle kjøpt ny.
kamaki

Post by kamaki »

Takk igjen for gode svar. Artig å lese kreative tips om å dusje med dressen etc.....samt "fiffige" beskrivelser som kameltåa. Hehe, sistnevnte var knallbra!! :D :D

Har mest lyst på 2-delt dress, men ser absolutt poenget med sikkerheten. Men alt kommer jo an på hvilket tilbud man får, at man finner en dress som passer etc. Tenker nå på eventuelle messetilbud.
øyvind

Post by øyvind »

LordShaft wrote:Jeg regner med at du vil finne en del gode tilbud på messen. For ikke å snakke om de forskjellige butikkene som sitter igjen med en del dresser som er 08 modeller.

Pass på når du prøver skinndressen at den skal være trang! Det skal være ubehagelig å ha den på, vannskelig å få den over skuldrene og du kan regne med at det presser litt på kameltåa når du har den på ;-)

Men dette utvider seg en del etterhvert. Den skal ikke være for trang heller. Å det skal være slik at du får plass til en ryggskinne under.

Beste du kan gjøre når den er ny er å gå i dusjen med den, gjør den søkk våt og gå med den. sett deg på huk og strekk skinnet slik at den former seg etter kroppen din. Da vil ikke "innkjøringa" av den bli så lang og "tung" hehe.

Mvh
-Shaft-
hvis jeg går i dusjen med skinndressen, hvor lenge må jeg da ha den på før den former seg etter kroppen min?
Aprilia RS 125, 2006
Honda cbr 600rr 2004, banesykkel
Honda VTR 1000 sp1, 2000
Desmo-Dude
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

øyvind wrote:
LordShaft wrote:Jeg regner med at du vil finne en del gode tilbud på messen. For ikke å snakke om de forskjellige butikkene som sitter igjen med en del dresser som er 08 modeller.

Mvh
-Shaft-
hvis jeg går i dusjen med skinndressen, hvor lenge må jeg da ha den på før den former seg etter kroppen min?
Til den tørker :) Sprengfyr i peisen først er å anbefale.Du skjønte det sikkert,men skinn krymper ikke i vann det utvider seg,så da burde du kjøpe litt for trang dress.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Vil ikke skinn sprekke opp og bli stygt hvis det blir vått og man tørker det fort?
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Kan vel også gå den inn litt hjemme istedenfor å ta den i dusjen? Jeg har allerede sittet og sett film i min nye skinndress :P
tshansen

Post by tshansen »

Nei jeg også gjorde dette Supermons....å det hjalp ikke i nærheten så godt som første gangen jeg ble våt!! Ca 1 år etter den var ny!
Da først ble den riktig form på.

Så kjøper jeg meg ny dress igjen er det rett i dusjen med den
Instagram
YouTube
MyRoute-app
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

hehehe om jeg hadde gjort det hjemme og kjerringa hadde kommet inn hadde hun trodd at jeg hadde klikka :)
1.3.1.2
tshansen

Post by tshansen »

Jeg har heldigvis kjerring som kjører sykkel selv, og har skinndress...så jeg lurer litt på hva som hadde skjedd om jeg stod dryppende våt i skinndressen :roll:

Vurderer å prøve hehehe \:D/
Instagram
YouTube
MyRoute-app
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

nei tror jeg dropper den :) dressen min passer fint som den er :) En smule for stor i fjor men jeg har gått opp 3-4 kilo så jeg tror den er perfekt i år :)
1.3.1.2
Post Reply