MC-ravnan

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

MC-ravnan

Post by Ragnhild »

Høsten 2007 begynte vi her i Trondheim forsiktig med MC-ravning, Natteravn på motorsykkel. Våren 2008 startet vi opp i april og natt til 1. mai og natt til 17.mai var vi 12 - 13 sykler som var ute og kjørte der hvor ungdommen samles.

Image

Noen er med bare en kveld, andre har kjørt et tyvetalls kvelder i løpet av sesongen. På lista vår står det ca tredve stykker som får info om når vi kjører osv. De som er med og kjører er voksne folk, mange kjører i Senior MC, men det er også folk fra andre klubber og også uorganiserte med. Den minste doningen som har vært med var en Honda scooter med 80 ccm trimsylinder. Ellers varierer det fra en Suzuki 400 off-roadsak til GW 1100. Men det er mye BMW blant de som kjører natteravn ofte. K1000/1200 og R100/1200.
MC-Ravnan er organisert som ei natteravngruppe, og vi får et lite driftstilskudd fra TrygVesta på samme måte som alle de andre natteravngruppene i byen. Siden kjøringa er frivillig holder vi drivstoffet selv. Og det er ikke sjelden at det blir 7 - 8 - 9 mil på en kveld/natt. I høst fikk vi en Statoil-kopp hver fra en av Statoil-stasjonene i by'n, og det arbeides med rabattavtale på drivstoff. Forsikring av syklene under ravninga er også et tema som blir tatt opp i år.
Når vi kjører natteravn, kjører vi ofte på gangveier og i bymarka på veier stengt for alminnelig ferdsel. Vi har en forståelse med politiet for at dette er greit så lenge vi har de gule natteravnvestene når vi kjører slik. Mye turfolk som ser stygt på oss når vi kommer, men når vi stopper og forteller at vi kjører Natteravn, blir det bare smil og velstand.
Og denne kjøringa på f.eks Ladestien, opp til Estenstaddammen eller Lavollen via gangstiene tar vi som et frynsegode.
Vi kjører jo motorsykkel fordi vi syns det er gøy :D og det kan være ei utfordring å få med seg en motorsykkel der hvor vi kjører, så det blir litt ferdighetstrening også.
Vi treffer mye hyggelig ungdom, og det blir mange spørsmål om syklene. Gjengangeren er ”Hvorfor kjører du/dere ikke Harley?” Vanskelig spørsmål for ei som har funnet ”sin” sykkel, men svaret må vel være at det ikke er noen som kjører Harley-Davidson som er med på MC-ravninga?
Vi kjører vanligvis i grupper på to eller tre sykler, og fordeler byen mellom gruppene, alt etter hvor mange vi er og om vi vet om spesielle ting som skjer hvor det kan være ungdom fra 12 -13 og oppover. Vi har etterhvert fått oversikt over noen steder hvor de samles på fredags- og lørdagskveldene, og er innom de en eller to ganger hver kveld.
Blir fort voldsomt når det kommer fire-fem tunge motorsykler, så vi unngår det. Bare når vi vet at det er mye ungdom på et sted, drar vi flere. F.eks sånn som på Marinen, hvor russen samler seg på helgekveldene fram til 17. mai. Der er vi gjerne 6 - 8 stykker, og vi blir der en stund. Ungdommen forteller at de føler seg tryggere med oss der. Og flere har fortalt at stemninga roer seg når de hører syklene kommer.
Å være MC-Ravn er å være en voksenperson som viser at han/hun bryr seg. Vi oppsøker ungdommen der de samler seg utendørs og lar dem se ved vårt nærvær at vi bryr oss. Vi driver ikke med pekefinger eller griper inn i situasjoner.
Men bare det at det er voksne personer tilstede, gjør at ungdommene roer seg. Og to-tre tunge sykler gjør at fokuset rettes mot syklene og vi får et felles samtaleemne som gjør at ungdommene lettere aksepterer oss. "Natteravn på MC, kult" hørte jeg allerede første kvelden jeg var ute som MC-Ravn.

Her er det en russ som har tagga vindskjermen min ”Det hær e kult :)
Image
(Vaska det greit av etterpå, ingen skade på skjermen, men blir nok å holde et bedre øye med lett berusede russejenter med tusj i handa heretter)

Tror det har noe med imaget som folk legger til oss bikere. Vi er litt kule og ikke helt som andre folk. Ungdommene føler seg kanskje litt utenfor, de fleste vi møter er ikke gamle nok til å komme inn på utesteder, ikke kan de drikke hjemme, og da blir det til at de ute og drikker. Og MC-folk blir gjerne sett på som litt på siden av samfunnet og da er det kanskje lettere for ungdommene å godta at vi kommer der de samles i helgene, bare sånn for å hilse på.

Og det å være MC-Ravn har jo sine lyse sider også :) Her utsikt fra Hansbakkfjæra mot Fosen ei forsommernatt
Image

Sitat fra Senior MC, avd Trøndelags årsmelding:
"MC-ravn tok virkelig av i 2008 og har blitt en egen avdeling i Natteravnene med vår nestleder Knut som initiativtaker og leder. Vi er stolte av at størstedelen av styrken består av Senior MC-medlemmer."
Mer info om MC-Ravnan i Trondheim finner du her http://www.natteravn.no/mcravn-trondheim/"

Har du lyst til å kjøre natteravn kan du møte på Sverresborg skole hver fredag og lørdag kl 20.
Vi kjører fra siste helga i april og ut september, og ikke i skoleferien.
MC-ravnan har telefon 414 46 508 og den er betjent når vi er ute og kjører. Greiest med sms for å få kontakt.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: MC-ravnan

Post by KiM »

Dette må jeg si var et EKSTREMT bra tiltak. Det er jo faktisk helt genialt, for som du selv sier så trekkes oppmerksomheten mot syklene istedenfor pøbelstreker. Det her likte jeg, stå på! :D
ingen KiM, ingen kos
Trond_V
Posts: 789
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: MC-ravnan

Post by Trond_V »

eneRmiK wrote:Dette må jeg si var et EKSTREMT bra tiltak. Det er jo faktisk helt genialt, for som du selv sier så trekkes oppmerksomheten mot syklene istedenfor pøbelstreker. Det her likte jeg, stå på! :D
MC-ravn har også eksistert i Bergen noen år nå. :) Hvor lenge vet jeg ikke. Ett tiltak jeg ser veldig positivt på :)
Selv har jeg nok ikke helt nådd alderen for å være MC-ravn enda. Ikke helt ferdig med egne sprell enda ;-)
Når det er sagt så ser jeg for meg at MC-ravning er ett tiltak jeg fint kan støtte når jeg er blitt "tørr bak ørene" :lol:
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: MC-ravnan

Post by Ragnhild »

Eneste kravet til en MC-ravn utover lysten til å kjøre sykkel og prate med hyggelig ungdom, er at man har lappen for mellomtung. Dvs at man har fyllt 18.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: MC-ravnan

Post by Lølle »

Image
Image
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: MC-ravnan

Post by carboy »

Dette var jo genialt, har aldri sett eller hørt om noe sånt før, men sån skulle det jaggu vært her i buskerud området også =D>
Hadde det ikke vært for at jeg kjører lett sykkel, så ville jeg gjerne vært med på en sånn kveld og se hva dere gjør :D
-Carboy-
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: MC-ravnan

Post by Lølle »

Det finnes i Buskerud, nærmere bestemt Røyken.
Image
Image
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: MC-ravnan

Post by Desmo-Dude »

Har selv kjørt mc-ravn i vestby i akershus....mener de var de første til å begynne med dette i norge.Jeg hadde en følelse av at det fungerte veldig bra,men det kunne gjerne vært litt flere yngre mennesker og R-sykler.GW og store BMWer er for all del fine sykler,men ungdom synes ofte r-sykler er ekstra stas,og da blir det enklere å komme i kontakt med dem.Uansett så er mc-ravn et veldig godt tiltak!
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Post Reply