Tom for ideer på ny MC - hjelp :-)

Prat om tung MC.
Post Reply
Nez
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Tom for ideer på ny MC - hjelp :-)

Post by Nez »

Hei og hå!

Jeg er på jakt etter en tung MC om dagen. Problemet er bare at jeg har lett og lett og jeg kommer bare opp med enten R-sykler eller supermotard-sykler.

R-sykkel er det jeg har hatt som lett-MC og som mellomtung, så det er dette jeg egentlig har lyst på. Problemet er bare at jeg ikke får billigere forsikring enn 20 lapper og det har jeg rett og slett ikke råd til.
SM kunne jeg for så vidt godt tenkt meg, de er jo billige å forsikre. Problemet der er bare at det finnes så alt for få passende sykler til salgs på nettet; mange er på svarte skilter, det er mange for dyre for meg eller for gamle (vil liksom ikke ha en crosser fra 1980-tallet). Dessuten er det jo nesten bare Husqvarna og Husaberg til salgs. Jeg ser også at mange SM har effekt rundt 50-70hk, min RGV har jo 66 elns, og jeg vil jo ha noe som går bedre enn den, ellers kan jeg likegodt holde på den jeg har. Tror dere jeg får følelsen (for det er jo det som er poenget) av at en SM (500-600ccm) går bedre enn en RGV 250?

Så jeg trenger altså litt forslag til andre MCer jeg kunne lett etter. Jeg er rimelig opptatt av utseendet - jeg liker at det jeg kjører på ser kult ut og gjerne går bra (og sykkelen bør gå bedre enn min nåværende RGV 250). Prisklasse er max 40 000kr. Gjerne kom med forslag på R-sykler og SM-sykler også, er jo sikkert mange jeg har oversett eller glemt. Er også et poeng at sykkelen må være overkommelig å forsikre.

På forhånd takk :-)
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Re: Tom for ideer på ny MC - hjelp :-)

Post by xadox »

hehehe hadde samme problemet som du har nå i 2007 men jeg kjøpte R sykkel og betalte 18 lapper første året nå er jeg nede i 6000 kr hos enter(full kasko)... (sjekk med dem ang. forsikring)
1.3.1.2
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Hvor mange forsikringer har du hos Enter?

Eg ringte de og ville flytte mer enn 3 forsikringer over til de og dette var bil, mc og reiseforsikring.
Fikk ett latterlig tilbud på 44 000 på mcen ;)
Var da 24 år og hadde 30% bonus.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

RGV'en vil nok kjennes raskere ut enn sykler som KTM SMR 690 og Duke 3, som er gatesykler. Konkurransesykler som er registrerbare, som f. eks. aprilia SXV 550 vil nok kjennes raskere ut. Problemet med dem er at de har enda kortere serviceintervall enn RGV'en.

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg i høst. Var innom mange forskjellige sykler, men fant ut at det var R jeg ville ha. Så på mye gammelt ræl før jeg fant en RSV som var langt utenfor min prisklasse. Lånte meg noen penger og kjøpte den. Forsikringen blir ikke så ille som de prisene du har fått oppgitt. Jeg har 40 % bonus (50 % snart) og bor utenfor tettbygd strøk. Tror det hjelper en del på forsikringen.
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

F-sykler har gjerne samme, eller svært lik motor som R utgavene, og er MYE billigere å forsikre.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Nez
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++

Post by Nez »

@ Galilee: er veldig sant det, problemet er bare at det er mange F-sykler som jeg synes ser litt "kjipe" ut ;-) men for all del, et veldig bra alternativ det, er enig der!

@ inunf: okei, jeg skjønner. Ja, er klar over de utrolig korte serviceintervallene på SM, det er klart kjedelig, men jeg skulle nok kunne levd med det. Men sykler som Apriliaen o.l. er jo ganske ofte for dyre for min del...har sett en del på Husqvarna SM 610, den er overkommelig i pris. Vet du åssen den går?

Når du sier forsikringen blir billigere enn det jeg har oppgitt, hva mener du? At dersom jeg ringer til dem og snakker litt med dem, evnt. går innom et kontor, at jeg vil få prisen ned? Åssen går en frem da evnt.? Jeg bor også utenfor tettbebygde strøk (langt til skogs faktisk), bør jeg spille på dette?

Snakket for en tid tilbake med en fyr som hadde lånt seg penger til en Ducati 999. Siden dette er en forholdsvis sjelden sykkel i Norge, fikk han grisebillig forsikring på den. Han er vel 22-23år og betalte rundt 6-7000kr for delkasko (hvis jeg husker rett). Opplevde du det samme da du kjøpte RSV?

edit: leif
ole85
MC: Suzuki Bandit 98 mod.
Ganske stock, med unntak av micron effekt anlegg.

Post by ole85 »

Hei.
40K er jo et rimelig beskjedent beløp i dag, så da må du jo noen år tilbake i årsmod., jeg var i samme båten selv i fjord og kjøpte meg en Suzuki bandit 600N, og er svært fornøyd med denne, gjør noen små oppgraderinger på denne både kosmetisk og effektmessig så er det godt som gull det. Absolutt ikke gal å forsikre heller. Honda og Yamaha har også tilsvarende sykler på 600cc med en effekt på litt i underkant av 100hk. Kjøp deg en litt snillere god sykkel nå i begynnelsen, og kjøp deg heller en sprekere nyere sykkel når du får økonomi til det, fremfor en gammel skalmkjørt R, som du bare vil få prob med og ikke har råd til å forsikre. Lykke til!
thomasgsxr
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f

Post by thomasgsxr »

CBR 600 F er vel kanskje et alternativ, går greit synes nå jeg..
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
ole85
MC: Suzuki Bandit 98 mod.
Ganske stock, med unntak av micron effekt anlegg.

Post by ole85 »

Nez wrote:@ har sett en del på Husqvarna SM 610, den er overkommelig i pris. Vet du åssen den går?

edit: leif
Prøvde en i sommer, gikk utrolig bra. Men huff, er jo ikke noe komfort, masse service stress, og ofte kjørt hardt med. Vær nøye med å sjekke service hefte før du kjøper SM hvertfall...
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Sorry. Det jeg har prøvd av supermotarder er 690 SMR, Duke 3 og SXV 550. Husky har jeg ingen erfaring med.
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Du får vel en Suzuki GSX til den prisen der? Ikke den kuleste sykkelen, men den er slett ikke gale. Den burde ikke være så gale mtp forsikring.
ingen KiM, ingen kos
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

speedy gonzales 2 wrote:Hvor mange forsikringer har du hos Enter?

Eg ringte de og ville flytte mer enn 3 forsikringer over til de og dette var bil, mc og reiseforsikring.
Fikk ett latterlig tilbud på 44 000 på mcen ;)
Var da 24 år og hadde 30% bonus.
jeg har bil, mc, innbo og reise hos dem... Har 60% på mc og 50% på bil... 6 014 kr for mc-en :)
1.3.1.2
Nez
1992Suzuki RGV 250

Post by Nez »

Takk for gode ideer :)

@ xadox: Enter ville kun forsikre meg dersom jeg var totalkunde, dvs. fire forsikringer, noe jo du har. Jeg har sendt en god del mail rundt og hørt med andre selskaper enn If og gjensidige, men ikke ett(!) har sagt seg villig til å forsikre meg uten klausuler som kunde i bank, totalkunde osv. Hva skjer med det?! Det er som at Rema 1000 skulle nekte å selge med et brød fordi jeg også handler på Bunnpris. Latterlig spør du meg!

@ eneRmik: ja, får nok en GSX til den prisen. Du får i alle fall gamle Ninjaer til under 40 000. Har sett sikkert 15 stk ZX7-R, ZX9-R og ZXR 600 til under 40 lapper. Slike sykler kunne jeg godt tenke meg, dessverre mye heller fremfor CBF o.l ;) men igjen er jo disse gamle kawaene dritdyre å forsikre :/

@ inunf: klart, er korte serviceintervaller og sikkert en del skruing på SM, men det går jo for så vidt greit det. At de fleste er rævkjørt er litt verre tho. Men men.....problemet er bare at jeg liksom ikke helt har lyst til å gi opp R-drømmen og faktisk gå til innkjøp av en SM, selv om SM godt er en type sykkel jeg kunne tenkt meg. Det ser jo skamrått ut og sikkert knallmoro sykler, men likevel liksom....hehe :)

Tar imot flere forslag til sykler jeg kan kikke på med takk :-)
Post Reply