Jeg leser hva du skriver, og jeg er helt enig, det er for mye diskriminering generelt sett i samfunnet. Det er på en måte en helt annen debatt.SoloTwin wrote: Lasse, lølle og alle andre for den saks skyld. Altså ikke bare til banditbiker
Det diskrimineres for mye synes jeg. Derfor er jeg for alle som ønsker passe på våre barn, meg og deg, i form av politi, i helsevesenet eller hva. Når jeg blir gammel er jeg glad noen pleier meg. Hvis det er noen som gidder. Og hvis vi ikke har skremt alle utlendinger ut av norge. For da blir det dårlig!![]()
Da er jeg redd det kun hadde sittet ingeniører og folk i mediabransjen igjen. Og en haug med advotaker, og evt overlevende eiendomsmeglere.
Jeg tror ikke løsningen for politikrisen er å gjøre det samme som vi har gjort innenfor renholdsbransjen pluss en rekke andre bransjer hvor vi nordmenn ikke lenger ønsker å stille opp for det har lav status og dårlig betaling.
Jeg tror faktisk at folk har rett og krav på (ikke minst i rettssikkerhetens navn) at vi har et politikorps som består av mennesker som ønsker å stille opp og gjøre en god jobb, og har den nødvendig faglige ballast i form av utdanning, ikke fordi det var den jobben som bød seg fordi ingen andre ville ha den. Det er nok at politikerene har gjort det til en salderingspost, om ikke jobbmarkedet skal gjøre det til det samme.
Det er ingen menneskerett å bli politi, like lite som det er en menneskerett å bli kirurg eller statsråd. Man gjør noen valg i livet, så også når man velger et yrke, og på samme måte setter samfunnet noen krav til å fylle et yrke med hensyn til etikk, moral og verdier. Til syvende og sist, så snakker man ikke her om et rekrutteringsspørsmål, men et verdivalg i forhold til om vi fortsatt skal ha et politikorps som utad framstår som verdinøytralt eller ikke.
Jeg har full respekt for at folk tar religiøse standpunkt, det være seg kristen, muslim hindu eller what ever. Etter mitt syn hører personlig tro og overbevisning til den private sfære, og ikke i den offentlige hvor man konfronteres med folk av alle slags overbevisninger og trosgrunnlag.
Jeg forventer faktisk at når jeg henvender meg til en offentlig etat, det være seg politi eller hva som helst, så blir jeg møtt av folk som i det minste i utgangspunktet framstår som nøytrale og står på det verdigrunnlaget som samfunnet krever at de skal gjøre. Med andre ord ikke fronte sine egne overbevisninger, men framstå som nøytrale.
Hijab kan vanskelig beskrives som et verdinøytralt plagg. Man gjør noen valg når man ifører seg et slikt plagg. Etter mitt syn er ett av de valgene at man ekskluderer seg fra en del yrker hvor majoriteten forventer intet annet enn verdinøytrale signaler.
Når Tyrkia som er et land som består av over 90 % muslimer forbyr det å iføre Hijab i politiet, tror jeg kanskje vi i Norge skal være forsiktig å bli mere katolske enn paven i missforstått integreringsånd.
Bemanningskrisen i norsk politi er ikke et resultat av at vi ikke har tillatt Hijab, og den vil heller aldri løses ved at det tillates. Den stikker mye dypere. Den er poltisk skapt, og den kan ikke være annet enn politisk villet slik det framstår i dag.