Hijab i Politiet?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Hijab i Politiet?

Post by Banditbiker »

SoloTwin wrote: Lasse, lølle og alle andre for den saks skyld. Altså ikke bare til banditbiker
Det diskrimineres for mye synes jeg. Derfor er jeg for alle som ønsker passe på våre barn, meg og deg, i form av politi, i helsevesenet eller hva. Når jeg blir gammel er jeg glad noen pleier meg. Hvis det er noen som gidder. Og hvis vi ikke har skremt alle utlendinger ut av norge. For da blir det dårlig! :lol:
Da er jeg redd det kun hadde sittet ingeniører og folk i mediabransjen igjen. Og en haug med advotaker, og evt overlevende eiendomsmeglere.
Jeg leser hva du skriver, og jeg er helt enig, det er for mye diskriminering generelt sett i samfunnet. Det er på en måte en helt annen debatt.
Jeg tror ikke løsningen for politikrisen er å gjøre det samme som vi har gjort innenfor renholdsbransjen pluss en rekke andre bransjer hvor vi nordmenn ikke lenger ønsker å stille opp for det har lav status og dårlig betaling.
Jeg tror faktisk at folk har rett og krav på (ikke minst i rettssikkerhetens navn) at vi har et politikorps som består av mennesker som ønsker å stille opp og gjøre en god jobb, og har den nødvendig faglige ballast i form av utdanning, ikke fordi det var den jobben som bød seg fordi ingen andre ville ha den. Det er nok at politikerene har gjort det til en salderingspost, om ikke jobbmarkedet skal gjøre det til det samme.

Det er ingen menneskerett å bli politi, like lite som det er en menneskerett å bli kirurg eller statsråd. Man gjør noen valg i livet, så også når man velger et yrke, og på samme måte setter samfunnet noen krav til å fylle et yrke med hensyn til etikk, moral og verdier. Til syvende og sist, så snakker man ikke her om et rekrutteringsspørsmål, men et verdivalg i forhold til om vi fortsatt skal ha et politikorps som utad framstår som verdinøytralt eller ikke.
Jeg har full respekt for at folk tar religiøse standpunkt, det være seg kristen, muslim hindu eller what ever. Etter mitt syn hører personlig tro og overbevisning til den private sfære, og ikke i den offentlige hvor man konfronteres med folk av alle slags overbevisninger og trosgrunnlag.
Jeg forventer faktisk at når jeg henvender meg til en offentlig etat, det være seg politi eller hva som helst, så blir jeg møtt av folk som i det minste i utgangspunktet framstår som nøytrale og står på det verdigrunnlaget som samfunnet krever at de skal gjøre. Med andre ord ikke fronte sine egne overbevisninger, men framstå som nøytrale.
Hijab kan vanskelig beskrives som et verdinøytralt plagg. Man gjør noen valg når man ifører seg et slikt plagg. Etter mitt syn er ett av de valgene at man ekskluderer seg fra en del yrker hvor majoriteten forventer intet annet enn verdinøytrale signaler.

Når Tyrkia som er et land som består av over 90 % muslimer forbyr det å iføre Hijab i politiet, tror jeg kanskje vi i Norge skal være forsiktig å bli mere katolske enn paven i missforstått integreringsånd.
Bemanningskrisen i norsk politi er ikke et resultat av at vi ikke har tillatt Hijab, og den vil heller aldri løses ved at det tillates. Den stikker mye dypere. Den er poltisk skapt, og den kan ikke være annet enn politisk villet slik det framstår i dag.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

For min del er ikke standpunkt ift religiøse plagg på maktapparatets uniformer et spørsmål om diskriminering. det er snakk om likhet.
Hvis jeg tillegges mindre toleranse av den grunn, får jeg leve med at noen tar så grundig feil om meg og har så intolerant syn på andres meninger.
Image
Image
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Post by Juliet »

Jeg må si meg enig med BB, du skrev mange ting jeg har tenkt også.
Jeg forstår at du, SoloTwin, ønsker å la flere innvandere få tilgang til politiyrket, og tanken er nok god den, men det vil føre en del andre komplikasjoner med seg tror jeg. Jeg har heller ikke i utgangspunktet problemer med å forholde meg til mennesker med annen kulturbakgrunn enn meg hverken privat eller i yrkessammenheng. Men politiet har en veldig spesiellt yrkessituasjon, særlig betjenter som skal opptre som primærkontakt med befolkningen i ofte vanskelige situasjoner. Det skal ofte svært lite til for å skape en uønsket situasjon, og hvis politiet på en eller annen måte gir andre en grunn til konflikt vil konflikten komme på et eller annet tidspunkt. Politiet bør absolutt være så nøytrale de kan i hvertfall i utgangspunktet, og bør ikke vise for mye av sitt private ståsted i yrkessammenheng. Det kan faktisk skade både den enkelte og kollegaer om private anliggender blir gjort tilgjengelig for feil person. Jeg kjenner politi som ikke står oppført i telefonkatalogen, bare for å slippe å risikere at feil mennesker vet for mye på den måten. Jeg vet om politi som ikke tør risikere at feil mennesker i det hele tatt vet om at de har familie. Og dette er politi med nokså normale yrkesstillinger, det er ikke noe terrorstyrke for å si det slik. Hvis feil person får en minste grunn til å ikke respektere lovens arm eller bruke private anliggender i mot politiet, har man et problem. Både den enkelte og de som skal jobbe sammen med den som risikerer å skape slike situasjoner.
Selv om vi ikke ser problemet med hijab på en politibetjent, kan det enkelt være en medvirkende årsak til en enda vanskeligere arbeidsverdag for politiet.

Jeg tror også at førsteinntrykket er alfa omega for mange politi på jobb. De skal ikke gi noen form for tvil om hva de står for. Og uniformen er et sterkt signal. Hvis man bryter opp uniformen med personlige effekter blir det lett å trekke tvil om fokus.
Ikke alle kan ha jobb i politiet. Ikke alle kan ha jobb i butikk heller. I noen tilfeller må det gå en grense og det må være tillatt å si nei til søkere som har en personlig overbevisning som man har problemer med å forene med det yrket de søker. At en offentlig tjenestemann er en "nøytral" skikkelse er viktig for meg også. "Nøytral" fordi man vet at de har et ståsted i henhold til yrkevalg og arbeidsintruks man er trygg på. Noe mer enn det behøver man ikke vite straks.
Image
Vennlig hilsen Juliet
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Likte innlegget ditt Banditbiker. :D
Godt skrevet!
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Definisjon av uniform:

"En uniform er et antrekk som er standardisert for å skape ensartethet, fellesskap og identifikasjon for en organisasjon eller gruppe. En uniform har ofte elementer som viser bærerens rang og/eller funksjon i fellesskapet."

Ved å tillate religiøse hodeplagg som disse:

Image Image

Image Image

Hvordan passer dette med definisjonen av begrepet uniform?

Saken som sådan burde vært avvist umiddelbart. Årsaken til at dette er blitt en sak i media skyldes ene og alene dårlig politisk håndverk og manglende gangsyn fra den sittende regjering. I media handler denne saken i svært liten grad om religion, det er nesten utelukkende politikk og det å få solgt aviser.

Argumenter som rekruttering til politiyrket er jo relativt tydlig plassert som irrelevante. Problemet er ikke rekrutteringen, men økonomien til å opprette det antall stillinger som er ønskelig. Argumentet med respekt for mangfold i religion er skivebom. Det å ikke tillate religiøse hodeplagg er et signal om at alle religioner står likt, og at ingen får særbehandling. Prinsippet minner sterkt om prinsippet om likhet for loven, som de fleste jo støtter opp om. Det er jo hijab som har fått fokus i media, da det blir enklere å fremstille, men et vedtak som åpnet for det ville samtidig åpne for alle de hodeplagg vist ovenfor samt mange fler.

Religiøse hodeplagg har ingen ting på norske politiunifomer å gjøre, med mindre alle har samme hodeplagg. Men jeg ser noen interessante diskusjoner for å få gjennomført det. ;-)
Image
Si det du mener, og men det du sier.
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Du har bra innlegg du også Juliet. :D
For det første;
Nå tror ikke jeg at hijab kommer til å bli godtatt i politiet
og jeg tror at rekrutteringen og mangel på politiansatte ordner seg nok sikkert på annet vis enn å ansette hijab-bærende damer. (Har aldri ment at det er de alene som skal redde noen ting).
Men jeg håper at Ola Normann har gått litt i seg selv og at vi alle ser hva som skjer og at vi ofte er mer fiendlig innstilt enn vi vil innrømme.
Så, jeg tror ikke hijab i politiet blir en realitet. I det virkelige liv. ;)
Men la oss lære et par ting;
La oss ikke bli et forbudsland (uten like), og la oss ikke falle i fristelsen å diskriminere "alle" på grunnlag av "naboen".
La oss heller ikke diskriminere noen fordi vi er engstelige for andre religioner enn vår egen.
La fakta være fakta og ta sak på sak og person på person, og ikke "sause" alt sammen oppi en og samme gryte.

Det har vært en bra debatt dette, synes jeg! :D
Og jeg er usikker på om jeg burde ha skyldfølelse for at jeg dro i gang den, eller om det er helt greit... :-k
:D
Image
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

Ser innlegget ditt nå Boxer.
(Jeg er ferdig med diskusjonen jeg nå, men den må gjerne forstsette. I´m out. ;))
Image
Juliet

Post by Juliet »

Interessant diskusjon dette, absolutt, selv om den egentlig ikke burde vært "nødvendig" om ikke noen politikere som kjedet seg på jobb hadde fått denne merkelige ideen til å blomstre.
Det er morsomt med en debatt hvor det kommer relativt gode argumenter på begge veier og diskusjonen kan forholde seg nokså saklig. Synes det gikk fint her :)

Morsomt innlegg med god vinkling, Boxerwolf :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
frode
MC: Honda CB 600 F Hornet '03

Post by frode »

Hvordan er reglene for frisyre, skjegg og bart, ringer i ører/nese/etc, tatoveringer og liknende når man er politi?
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Ingen grunn til skyldfølelse Solo ;-)

Jeg er ikke fiendtlig innstil, og jeg diskriminrer ingen ved å stå for min utalelse:

Hijab og andre religiøse hodeplagg har ikke noe i Politiuniformen å gjøre!!!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Interessant sak i seg selv i forhold til praktisering av et eksisterende uniformsreglement som i likhet med forsvarets ikke er et alt for liberalt reglement i forhold til medarbeidere som liker å ha sitt eget personlige uttrykk, men i forhold til denne debattens intensjon, lite relevant.

Å sammenligne en enkelt lensmannsbetjents ønske om å kunne ha langt hår og fortsatt kunne bære uniform, er noe helt annet enn å hevde sin rett til å kunne bære klart definerte religiøse symboler i tjenesten med mindre vedkommende begrunner sin manglende omgang med frisører ut i fra et religiøst ståsted.
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

Dette er en alfor teit sak å bruke tid og krefter på å lese!!! [-(
1.3.1.2
frode
MC: Honda CB 600 F Hornet '03

Post by frode »

Hva med krusifiks i øredobbene eller bindi i panna? Det viktige er vel at de er såpass diskrét at ikke det går på bekostning av uniformen eller allmenn anstendighet. En politikonstabel med hijab trenger jo strengt tatt ikke være mer mystisk enn noe sånt:

Image

Diskusjonen er dermed hva som defineres som "såpass diskét" og "allmenn anstendighet". Personlig synes jeg staten har bedre ting å bruke energi på enn å diskutere definisjonen av disse hver gang en ny religion vil ha sitt hodeplagg eller symbol med i uniformen, og at vi derfor bare bør si nei til alt. For min del kan vi også utelukke piercing/tattoveringer/visse frisyrer i reglementet, ettersom det som nevnt (krusifiks, bindi etc) er noen gråsoner der.
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

XADOS

Du har no skrevet to innlegg om hvor teit denne diskusjonen er, kan du ikkje bare la hver å åpne posten da?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Juliet

Post by Juliet »

frode wrote:Hva med krusifiks i øredobbene eller bindi i panna? Det viktige er vel at de er såpass diskrét at ikke det går på bekostning av uniformen eller allmenn anstendighet.

Diskusjonen er dermed hva som defineres som "såpass diskét" og "allmenn anstendighet". Personlig synes jeg staten har bedre ting å bruke energi på enn å diskutere definisjonen av disse hver gang en ny religion vil ha sitt hodeplagg eller symbol med i uniformen, og at vi derfor bare bør si nei til alt. For min del kan vi også utelukke piercing/tattoveringer/visse frisyrer i reglementet, ettersom det som nevnt (krusifiks, bindi etc) er noen gråsoner der.
Det er vel allerede reglement for slikt, som du antyder.
Image
Vennlig hilsen Juliet
Post Reply