Min Suzuki GSR 600 ABS 2007 mod har nå gått overraskende 30.000+ km siden jeg kjøpte den i sommer (da hadde den gått 1700 km) og jeg ser meg derfor nødt til å få den inn på service siden dette ikke har blitt gjort etter den ble kjøpt. Jeg er selv en fersk fører og har ingen venner eller bekjente med peiling på MC, så jeg har i denne sammenhengen en del spørsmål som jeg hadde håpet at noen her kunne ha svart meg på.
1) Hvor i Bergen bør jeg levere sykkelen min inn til service? Som ung og uerfaren sjåfør anser jeg meg selv som et lett offer for verksteder som utfører en slapp og mangefull service, alternativt at jeg får "fikset" og byttet ting som absolutt ikke er nødvendig. Man hører jo skrekkhistorier, og jeg vet fra erfaring med bil (som jeg, ulikt MC, har litt peiling på) at uvitende eiere fra tid til annen blir flådd av verkstedene sine. Dette er noe jeg vil unngå, og jeg antar at riktig valg av verksted er en viktig faktor.
2) Er det mulig å få en cirka pris på hvor mye en slik service vil koste meg? Personlig ser jeg over sykkelen, vasker den, og oljer kjedet omtrent hver uke. Med unntak av litt rust på bremsene (som uheldigvis førte til at jeg måtte stanse midt på Nygaardsbroen da bakbremsen ikke ville slippe) later sykkelen til å være i god stand... Det ville derfor overraske meg om de ser seg nødt til å gjøre spesielt mye med den.
3) Hvor lang tid må jeg regne med å skilles fra sykkelen min? Jeg er glad i den, og jeg bruker den en god del ettersom det er mitt eneste transportmiddel. Følgelig vil gjerne ha den hos meg. Helst i stuen, eller kanskje også i sengen hvis det hadde latt seg gjøre.

4) Hva bør verkstedet ha utført av arbeid på sykkelen min i løpet av et slik service?
5) Jeg er redd sykkelen min har gått et par tusen km over 30k, er det for sent for meg å få stempel i boken for gjennomført service på 30k? Hvis det ikke hadde vært for stempelet hadde jeg vært fristet til å utføre servicen selv...
Dette var kanskje en del banale spørsmål, men jeg er som sagt ung og uerfaren og ønsker å veie det opp med å være godt informert før jeg lar noen andre besudle sykkelen min. Jeg setter stor pris på utfyldene svar, og spesielt anbefaling av verksted i Bergen er noe jeg trenger.
På forhånd tusen takk for svar!