Hei, vurderer å kjøpe en 84 mod. GSX 750 ES som er i ok stand for en rimelig penge..
Den har en "stygg" kåpe synes jeg og lurer på om det vil være komplisert å fjerne kåpa og erstatte med en rund og litt mer klassisk lykt forran så hele sykkelen får et litt mer klassisk utseende. Noe av elektronikken ligger vel kanskje i lykta, men det kan vel plasseres i ny lykt? Noen som har peiling på dette?
Det bør også skiftes dekk på den, og lurer på tips om rimelige dekk og dekkskifte i Oslo området.. helst hvor jeg kan levere inn uten å skru av dekk/felger.
Suzuki GSX 750 ES / fjerne kåpe etc
Re: Suzuki GSX 750 ES / fjerne kåpe etc
Hadde en selv, og så vidt jeg husker er det ikke helt rett fram å bygge om ES'n til classic utseende.I alle fall ikke om du er opptatt av å få det pent. Men jeg har sett der har vært gjort med hell.
Du tar av halvkåpe og kåpebrakett. Det som er litt dumt da, er at mye av ledningsnettet ligger "rett i glaninga". Dessuten kommer du for første gang til å innse hvor hinsides diger den isboksen av en instrumentkonsoll er. Jeg mener også du vil finne at det ikke er noe særlig egnet sted å feste monteringsbrakettene som vanligvis følger med de runde classic lyktene.
Men om du rydder opp i ledningsnettet, setter inn ny instrumentkonsoll og får laget noen passende lyktebraketter, tror jeg du får et pent resultat.
Jeg beholdt kåpa, men valgte å lakkere den opp i sort metallic og polerte opp alt av blanke detaljer, og jeg synes det hjalp stort på utseendet. Ble litt "Bandit" stuk på den.
Du tar av halvkåpe og kåpebrakett. Det som er litt dumt da, er at mye av ledningsnettet ligger "rett i glaninga". Dessuten kommer du for første gang til å innse hvor hinsides diger den isboksen av en instrumentkonsoll er. Jeg mener også du vil finne at det ikke er noe særlig egnet sted å feste monteringsbrakettene som vanligvis følger med de runde classic lyktene.
Men om du rydder opp i ledningsnettet, setter inn ny instrumentkonsoll og får laget noen passende lyktebraketter, tror jeg du får et pent resultat.
Jeg beholdt kåpa, men valgte å lakkere den opp i sort metallic og polerte opp alt av blanke detaljer, og jeg synes det hjalp stort på utseendet. Ble litt "Bandit" stuk på den.
Takker! Det er uansett ikke drømmesykkelen, men siden den er rimelig får jeg kanskje mulighet til å få kjørt litt. Så jeg kommer ikke til å bruke så mye penger på å få den "klassisk". Er enig at instrument boksen ser enorm ut.. men har bekjente som nok kan være behjelpelig med å lage feste til lykt. Fant ett bilde av en som ikke ser så alt for gal ut, selv med "isboksen"
Hvertfall bedre. En lykt fra en GSX 1100 vil vel kanskje passe, eller kunne tilpasses?
Kan man justere vinkelen på håndtakene på styret? Kunne godt tenkt meg at de ikke var så smale/vinklet innover..

Kan man justere vinkelen på håndtakene på styret? Kunne godt tenkt meg at de ikke var så smale/vinklet innover..

Mulig du kan bruke noen deler fra GSX 1100 E (Den du har bilde av), hvis du er heldig. Den var jo naken i utgangspunktet.
Håndtakene er i utgangspunktet låst i en posisjon (mener å huske det var noen tapper som skulle "på plass"), men sikkert en smal sak å fikse på det. Tipper det er enklere å bytte hele styret. Vet noen har satt på cross-styrer. Men mulig du da får styret litt langt fram. Litt pussig geometri på ES'n.
Håndtakene er i utgangspunktet låst i en posisjon (mener å huske det var noen tapper som skulle "på plass"), men sikkert en smal sak å fikse på det. Tipper det er enklere å bytte hele styret. Vet noen har satt på cross-styrer. Men mulig du da får styret litt langt fram. Litt pussig geometri på ES'n.
Jeg har akkurat samme sykkel og mente akkurat det samme om kåpen.
Plukket den av uten prob, det var bare en liten ledningsbunt som hang utenfor som lett lot seg putte inn under tanken og festes med samme strips.
Kjøpte svart 7" lykt herfra: http://aztec8.com/catalog/c3_p1.html
Den festes med braketter rett på gaffelen og ser bra ut. Merkelig nok passet ikke bolten fra brakett til lykt gjennom braketten, noe som var veldig rart. Klaget ikke på det, bare borret det opp litt. De originale blinklysene lot seg lett montere gjennom hullene i braketten. Et annet problem er at festet på gaffelen tar borti tanken ved fullt styreutslag, måtte derfor feste dem helt nede (triple tree? hva heter det på norsk igjen?) noe som så litt rarere ut enn hvis det satt lengre opp.
Har ikke mange bilder på denne maskinen, men du ser det her:

Ja, instrumentboksen, eller "informasjons- og databehandlingskonsollen" som jeg kaller det, er en ganske stor burk. Jeg har lurt på å bytte den ut med en veldig kul digital greie fra et tysk firma som heter Motogadget.
http://motogadget.com/

(Chronoclassic black)
Den har til og med girindikator, desverre ikke basert på individuelle input signal slik som ESen har, men utregnet av turtall vs hastighet. Så du ser ikke hvilket gir du har når du står i ro. Heller ingen mulighet for tankmåler, men det kan man jo ha i tillegg. Tilsammen blir det fort 5000 kroner, jeg vil nok heller bruke pengene på oppgradert støtdemping og stålomspunnede bremseslanger først. Jeg også tenkte at dette "bare er førstesykkelen", men etterhvert som jeg ser hvor fin den er å vedlikeholde, hvor mange oppgraderinger som er tilgjengelig og ikke minst hvor mye kr-kr-kr jeg må ut for å ha noe som er markert bedre virker det som høyst sannsynlig at den gamle røya blir i familien en god tid framover. Planen er Europa rundt i sommer.

Plukket den av uten prob, det var bare en liten ledningsbunt som hang utenfor som lett lot seg putte inn under tanken og festes med samme strips.
Kjøpte svart 7" lykt herfra: http://aztec8.com/catalog/c3_p1.html
Den festes med braketter rett på gaffelen og ser bra ut. Merkelig nok passet ikke bolten fra brakett til lykt gjennom braketten, noe som var veldig rart. Klaget ikke på det, bare borret det opp litt. De originale blinklysene lot seg lett montere gjennom hullene i braketten. Et annet problem er at festet på gaffelen tar borti tanken ved fullt styreutslag, måtte derfor feste dem helt nede (triple tree? hva heter det på norsk igjen?) noe som så litt rarere ut enn hvis det satt lengre opp.
Har ikke mange bilder på denne maskinen, men du ser det her:

Ja, instrumentboksen, eller "informasjons- og databehandlingskonsollen" som jeg kaller det, er en ganske stor burk. Jeg har lurt på å bytte den ut med en veldig kul digital greie fra et tysk firma som heter Motogadget.
http://motogadget.com/

(Chronoclassic black)
Den har til og med girindikator, desverre ikke basert på individuelle input signal slik som ESen har, men utregnet av turtall vs hastighet. Så du ser ikke hvilket gir du har når du står i ro. Heller ingen mulighet for tankmåler, men det kan man jo ha i tillegg. Tilsammen blir det fort 5000 kroner, jeg vil nok heller bruke pengene på oppgradert støtdemping og stålomspunnede bremseslanger først. Jeg også tenkte at dette "bare er førstesykkelen", men etterhvert som jeg ser hvor fin den er å vedlikeholde, hvor mange oppgraderinger som er tilgjengelig og ikke minst hvor mye kr-kr-kr jeg må ut for å ha noe som er markert bedre virker det som høyst sannsynlig at den gamle røya blir i familien en god tid framover. Planen er Europa rundt i sommer.

Tusen takk!, det var nyttig og god informasjon! Og sykkelen så adskillig mye bedre ut med en gang! 

Bare hyggelig! Har eid den i snart ett år og tatt til meg mye info, er det noe mer du lurer på er det bare å spørre. I tillegg til StenR er det sikkert mange andre også som kan mye om den, ble solgt i bøtter og spann i sin tid.
Det der var slettes ikke dumt, "klassisk" utseende slår aldri feil! Det står noe lignende spetakkel utenfor en garasje i nabolaget til mamma, kanskje jeg kan se om jeg får den billig og fjerne kåpen
Tviler på at den har vært i bruk de siste årene, tror den står der hver gang jeg passerer..

Du verden:-) Hadde jeg sett den lykta da jeg hadde min, hadde jeg spart noen tusen i lakk. Urk. Hvis jeg hadde fått tak i en i krom, hadde det jo blitt skikkelig nice også. Hadde blank eksos og motordeksler på min.
Det der hjalp godt på utseendet! Synes det er rart det aldri kom noen GSX750E (naken) for modellen fra 83 til 86.
Det der hjalp godt på utseendet! Synes det er rart det aldri kom noen GSX750E (naken) for modellen fra 83 til 86.
Det fantes en naken versjon av GSX750ES, 700/750E. Et par ganger har slike også vært for salg her i landet.
1985 modell

1985 modell