Powercommander

Prat om tung MC.
Post Reply
Johnsen79
Posts: 2
Joined: 08 Mar 2009 11:20
MC: Honda VTR 1000 SP1 + Yamaha enduro 360 1974 mod + Yamaha enduro 100 1974 mod :)

Powercommander

Post by Johnsen79 »

Hei dere.... har hørt mye bra om Powercommander, og lurer derfor på om noen har erfaringer med dette?! Kjører selv en Honda VTR 1000 sp1, og har lyst til og prøve PC. på denne. hva kan man eventuelt forvente av effektøkning og nm ? og sist men ikke minst..... hvem på østlandet (drammen) selger og monterer sånne? på forhånd tusen takk for alle svar :)
Last edited by tshansen on 10 Mar 2009 21:33, edited 1 time in total.
Reason: Fjernet unødvendige Caps i emnefeltet
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: POWERCOMMANDER

Post by Gixxer »

Har hatt PC på mange sykler. Hva en kan forvente spørs helt på hva ellers du har tenkt å gjøre. Hvis en bare laster ned maps fra nett og ikke tar sykkelen i benk så blir det lotteri. En kan ha flaks og få ett map som passer bra, men mest sannsynlig så får en ikke noe særlig gevinst. Skal en ha resultater så må en i benk. Hvilke resultater en får av en tur i benk avhenger helt av hva annet som er modifisert på sykkelen. Er den helt standard er det lite effektøkning å hente, men en kan få en del bedre gassrespons og muligens litt bedre trekkraft i mellomregisteret.
Get your knee down and prey!
Johnsen79
Posts: 2
Joined: 08 Mar 2009 11:20
MC: Honda VTR 1000 SP1 + Yamaha enduro 360 1974 mod + Yamaha enduro 100 1974 mod :)

Re: POWERCOMMANDER

Post by Johnsen79 »

ok.... da får jeg kjøre den i benk, kjenner en som har det på verkstedet sitt, så da må jeg spørre han om hjelp :) tusen takk for svar.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: POWERCOMMANDER

Post by RockeRolf »

Ikke alle dynobenker er direkte egnet til tuning av Power Commander.
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Powercommander

Post by Guinss »

dynobenk med a/f mix måler går fint. er vel det de fleste har.

sånne maps du laster ned på nettet fungerer nok ok, om de er laget til omtrent samme "oppsett"(eksos, luftfilter osv). men ja, dynobenk gir nok best resultat :D
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Powercommander

Post by Gixxer »

I tillegg til A/F-måler bør benken ha brems.
Get your knee down and prey!
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Re: Powercommander

Post by s1lVa »

har et par spørsmål

1. hvor mye er det å hente når man har byttet luftfilter og eksos på en 600?
2. hvordan blir bensinforbruket?
3. Hva skjer hvis man har tunet for luftfilter og fri eksos, og man setter på DB-killeren eller setter på orginal eksos?
4. påvirker PC noe forsikringsmessig?
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Powercommander

Post by Gixxer »

1. Det er først når du får på PC og stiller inn denne at du får ut "gevinsten" av de andre modifikasjonene. Bare for å si ett tall så kanskje 5% med filter og potte. Har ennå til gode å se noe effektøkning av filter, men det kan jo være greit å ha ett som er vaskbart. Vil tro du henter mest i mellomregister og på bedret gassrespons med PC.

2. Besinforbruk vil sannsynligvis gå ned siden motoren får mer optimal bensinblanding.

3. Da vil du sannsynligvis få feil blanding med litt dårligere respons og effekt som resultat. Til min sykkel fikk jeg laget 2 maps, ett med db-killer og ett uten. Så kan jeg bytte om jeg setter den i. Men sant og si så merker jeg ikke noe forskjell, og gidder derfor ikke å bytte map selv om jeg setter i db-killeren.

4. Nei.
Get your knee down and prey!
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Powercommander

Post by Carlsberg »

Har null erfaring med power comander, vet knapt nok hvordan det ser ut. Men har det noe effekt på en Yamaha Fz6n? Har Leo vince montert og bytter strak til k&n luftfilter...
Den er originalt 78 hk, men jeg har bøyd tappen ved gassvaieren slik at det er 98 hk
Image
User avatar
MvAgustaRider
Posts: 46
Joined: 22 Jan 2009 21:48
MC: MV Agusta F4 1000R

Re: Powercommander

Post by MvAgustaRider »

Det vanlige folk tenker på når det kommer til trimdeler, er toppeffekt, altså å få mer punch. Med en PCM kan man endre hele kurven. Nå er PCM IV kommet, og er en forbedret modell. PCM III har vart lenge, og fungerte jo godt, men vil anta at nyeste modell er et bedre produkt uten å ha prøvd det selv, har kun hørt gode ting om det.

Ved å få dette finjustert i benk så vil man få en helt ny sykkel, altså ikke kun hester på topp. Den vil føles helt annerledes på gassen.
Man trenger ikke ha verstingsykkel for å ha gevinst av dette.
User avatar
Fantomet
Posts: 141
Joined: 01 Mar 2006 19:36
MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through!
Location: Trondheim

Re: Powercommander

Post by Fantomet »

Slenger meg med her.
Benk er alfa omega ja - og at de som kjører benken vet hva de gjør.
Avgassmåler og brems.
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
Post Reply